Grammofonskivans ljudkvalité

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Grammofonskivans ljudkvalité

Post by fredo »

Är ljudkvalitén på en grammofonskiva lika överallt på skivan eller varierar det? Jag sökte information om detta för ett tag sedan utan att hitta något vettigt, men någon här på 64 vet säkert!

Så vitt jag vet roterar skivan alltid med samma antal varv per minut, men nålens hastighet är högre längst ut på skivan jämfört med längst in. Detta borde ju innebära att en tre minuter lång låt är "fysiskt" längre om den ligger längst ut på skivan jämfört med om den ligger längst in, och då borde ju dessa tre minuter också kunna innehålla mer information, vilket skulle kunna innebära en bättre ljudkvalité. Om det blir/är så borde ju iofs även bero på inspelningstekniken och hur själva grammofonen fungerar... Är det någon som vet hur det förhåller sig med detta?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Grammofonskivans ljudkvalité

Post by fisk »

Analog teknik... men ja, på sätt och vis har du rätt, informationen mot mitten av skivan är mer komprimerad vilket gör att det kan bli missljud vid högre inspelningsnivåer. Generellt dock så är inte detta något som påtagligt till någon högre grad. Ljudkvaliteten mellan utsidan och insidan är i stort sett densamma, oavsett tätheten av vågorna på vinylen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Re: Grammofonskivans ljudkvalité

Post by fredo »

Ok, så spåren längst ut innehåller inte mer information då, utan den är bara mer utspridd där? Jag har för mig att jag läst någonstans att man ofta lade de bästa låtarna längst ut på skivan just för att ljudkvalitén skulle vara bättre där. Men som du säger så kan det ju inte vara så stor skillnad, för det är ju inget man märker (inte jag iaf).
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Re: Grammofonskivans ljudkvalité

Post by Gussoh »

Hej hej,

Det är som ni säger att kvalitén på ljudet är mycket bättre längre ut på skivan. De små EP-skivorna är gjorda för 45 rpm för att kompensera för detta och förbättra ljudkvalitén. Det finns ju tyvärr ingen enkel teknik för att få en konstant spårhastighet på skivan. Om vi bortser från digital teknik så kräver det att man antingen har ett hjul som mäter/ger hastigheten vid nålen eller en ganska exakt och avancerad mekanik som räknar med armens läge och rotationshastighet.

Detta problem var enklare att lösa på banden. T.ex. de vanliga kasettbanden eller VHS-banden har en "hastighetsbegränsare" som sitter precis vid läshuvudet för att ge konstant bandhastighet. Om hastigheten istället hade getts i varv per minut på banden så hade de blivit mycket kortare (i tid) eftersom bild/ljudkvalitén skulle vara tillräcklig även när bandet gick som långsammast.

Om man hade utvecklat vinyl-skivorna lite senare hade vi antagligen sett en lösning för detta. Då hade skivorna snurrat med olika hastighet på olika ställen på skivan, ljudkvalitén över skivan hade vart konstant och vi hade haft vinylskivor som medgav mycket längre inspelningar till liknande kvalité.
Jag tycker att grön är en fin färg.
Post Reply