En tidig vårdag 1980 föddes jag i Umeåtrakterna, flyttades dock relativt snart hem till mor och far i byn Stöcke, ca: 1 mil utanför Umeå. Växte upp i en idyllisk landsbygd som idag har 650 invånare, dagis, skola (1-6), affär, snickerifabrik samt några mindre företag.
Trots närheten till staden växte jag upp som om jag hade bott mitt i skogen, för när jag började högstadiet i stora staden var jag lite "efterbliven" (inte ordagrant, utan snarare inte van vid stadslivet). Den lilla känslan förföljer mig än idag faktiskt, om än inte lika tydlig.
Gymnasiet gick jag igenom på följande sätt: Naturvetenskap->Tekniskt->Elektronik. Detta var en tid då jag lärde känna mig själv lite bättre, samt fick kompisar som troligtvis kommer att följa med mig ett bra tag framöver. Det var även här som mitt intresse för datorer och elektronik började utvecklas, tidigare hade jag inget större intresse att lära mig något om datorn utan ville bara spela. Elintresset är inte av den grad att jag moddar allt med ström i, utan snarare att jag är intresserad och vill lära mig mer.
Under dessa år hade jag hunnit bli kär, skaffat flickvän, gjort slut, blivit olyckligt kär, skaffat vänner och ovänner. Den tiden har nog gett mig den personlighet jag har nu, på både gott och ont.
Jag visste ganska snart vad jag ville läsa vidare som, och sökte till Umeå Universitet till programmet Datorteknik. Tyvärr räckte inte mina betyg (var 0,01 ifrån.. första reserv), utan jag fick "nöja" mig med Elektroteknik. Jag tycker inte att jag hamnade på en dålig utbildning, och mitt intresse för datorteknik går som hand i hand med elektroteknik. För tillfället går jag fjärde (och sista) året och tänker ta ut en magisterexamen på denna högskoleingenjörsutbildning.
Har i fem somrar arbetat på den lokala konsumaffären i byn och sista året var jag vikarie för butikschefen (fick förutom titeln en löneförhöjning på 500/veckan för de tre veckorna). Nu när min utbildning snart är klar kan jag säga adjö till konsum för att inte komma tillbaka.
Förutom skola och alla tjejproblem som livet kantas av har jag ett intresse i sport. Jag började med foboll när jag var en liten parvel och har hållit på med det sedan dess. Dock har det aldrig varit någon satsning på karriär, har aldrig varit speciellt duktig. Spelar nu i Stöcke IF, Västerbotten södra Div.5. Det hade börjat gå rätt bra för mig, men bara därför har jag skadat mig rätt allvarligt i axeln. Ett muskelfäste slogs sönder under en match tidigare i somras vilket avbröt säsongen för min del.
Jag bor inte kvar i Stöcke, för 1½ år sedan (när jag var 21) flyttade jag till egen lägenhet. Efter någon flytt har jag bosatt mig i en trea i centrala Umeå, men på ett av de finaste områdena (Teg för den insatta, mellan broarna vid älven). För att klara hyran har min jämnåriga kusin flyttat in.
Datorintresset nämdes som en "viktig" uppgift, det kan jag förstå eftersom detta är ett datorrelaterat forum. Mitt intresse ligger främst i spelandet, är ingen FPS-räknare, har ju en studentekonomi att tänka på. Kämpade tidigare mest med RTCW, nu hinner jag inte med datorn eftersom den nuvarande kursen (Mätsystemteori D, 10p) tar ganska mycket tid. Har ingen kunskap inom linux, men det är något jag vill skaffa mig när jag får tid över. Är lite vanare med nätverk och datorbygge, i mitt gamla hus drog vi nätverk till alla sovrum. Detta är en 1½-plansvilla faktiskt, över och undervåning var ihopkopplade på professionellt sätt (bror har jobbat på Enator (tidigare DotCom)).
Åsikterna som jag har är ganska neutrala enligt mig, är en tänkare och försöker alltid att tänka logiskt och objektivt. Försöker att vara öppen för nya vinklar och synsätt, även om det ibland inte är så lätt. Tänker främst på mig själv och mina intressen vilket kanske kan tyckas egoistiskt, men jag anser att det är en självbevarelsedrift.
Kommer inte på något mer just nu att skriva, tror inte att det behövs något mer....?

/Jonas