Presentationstopic...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Tobias Vincent Solem, 30 år, universitetsstuderande (f.n. Sociologi, men i det förflutna: Filosofi, Digital Mediedesign och Pedagogik).

De flesta som känner mig (på riktigt, i verkligheten) anser nog att jag är en ganska 'sociable, nice guy', detta till trots mina många... explicita åsikter. Ja, jag är en människa som anser mig ganska väl medveten om det faktum att de flesta sociala konventioner och regler som "tutats i oss" av ungefär alla sedan våra barnsben inte är något att hänga i julgranen.

Många av de idéer och tankar jag har om samhället och människan upplevs kanske som en smula dystopiska och cyniska. Det är ingenting jag strävar efter att uttrycka, men jag anser inte det värt att försöka mildra på det faktum att människor (särskilt då i Sverige) är tämligen futila, fåfänga djur som för det mesta endast beter sig som programmerade viljelösa får.

Det finns alltid en 'flipside of every coin', säger de - och givetvis är det så, det finns trots allt en klar marginal med människor som inte blir trygga, modemedvetna kulturkossor. Jag respekterar människor som är omväxlande (dvs. inte ofta fastnar i vanor), samt individer. Jag anser på fullaste allvar att en människa som delar in sin verklighet i för många olika grupperingar, och sedan måste sätta stämplar på dessa, är en människa som inte använder sin tankeapparat.

Jag är också en person som anser att känslor och handlingar övergår yta och ord (varje handling är en seger, varje ord utan handling är en dröm); jag föredrar egentligen att träffa människor i verkligheten, i motsats till såhär "över internet", men då en stor del av min godaste vänskapskrets flyttade i olika riktningar för några år sen (alla till olika platser), så har, tyvärr måste jag erkänna, min vänskapskrets minskat en del under åren.

Den största orsaken till det är en latent "sjukdom" jag har, som jag inte diskuterar med särskilt många, av den enkla orsaken att jag inte definierar mig själv efter den. Och innan konspirationstankarna växer sig allt för starka, så - nej, jag mår fysiskt bra, min hälsa är i toppskick, och jag är frisk 100 dagar av 101.

Framtid

Jag har för avsikt, att tillsammans med min sambo och livspartner (sedan nära på sju år tillbaka) Karin; bege mig (och oss) till Nya Zeeland om sisådär fyra år. Vi sparar redan till resan, och har lagt upp en plan som skall gå att verkställa då. Detta involverar (bland annat) mot slutet att jag säljer bort datorutrustning, och sådant som jag räknat som "trygghet" under den sista tiden, för att uppleva någonting nytt, och upptäcka en främmande kontinent.

Det är inte en semester, det är en framtidsplanering - vi tänkte försöka bli medborgare där, och sedermera (i alla fall i mina drömmar) fixa en villa vid havet.

Mer om mig

Som många människor på det här forumet redan har förstått, så är jag inte en person som har för avsikt att komma överrens med alla. Inte heller bryr jag mig särskilt mycket om de som upplever mig som en idiot, eller vad ord man helst vill applicera på mitt varande.

De som upplever mig som en högtfärdig självrättfärdig besserwisser, med ett bekvämt arsle "på sina höga hästar", har ingen aning om saken ifråga. Men tack för att du spelade.

Jag är nämligen av den övertygelsen att vi "svenskar" lärt oss sedan barnsben att göra så lite åt att forma någon individualitet att tala om. Vi lever (i min mening) i en sedan länge döende kommuniststat, där samhället är idealet, och dum jävla fåfäng låtsasidealism är målet. Att vara "svensk" är i mina ögon att vara "normal", "konventionell", "tystlåten, helst utan egna åsikter" och som bäst, när det väl gäller "gnällig".

Svenskar tycks för mig vara ett folk som slumrar, lever i någon slags låtsasproduktiv äggdvala. Malande för att betala skatt, mata hundarna, och umgås med grannfamiljen på Lördag, där de utväxlar idéer om vädret och hur illa ställt det är med USA. För att följaktligen, när de kommit hem utväxla hetsade ord om vilka idioter grannarna är för att de 'valt en rosa duk, och vilka byxor han hade'.

Dagen därpå har de givetvis samma goda inställsamma uppförande.

Detta degiga beteende är faktiskt mindre frekvent förekommande, bland annat på dessa forum. Så i avsaknad av rättfram, oinlindad sanning i samhället - söker jag den här, och vissa har faktiskt lyckats besvara den, men den mjäkighet som syns i samhället finns kvar här.

Vad det här landet (i mina ögon) behöver, är en stor landskris, en katastrof - för det tycks vara det enda sättet för folk att vakna upp från sin dumhet, sin "feminism", sitt "det är invandrarnas fel", sitt "vad har han för byxor", och "vaddå? Dricker inte du?" och faktiskt ta några riktiga andetag för en gångs skull.

Tror jag att detta kommer att hända? Nej, inte en chans. Jag vet, med stor säkerhet att genomsnittsfåret redan sitter och säger: "Nej, men sådär är det ju inte alls, vilken dumbom"; och perpetuerar sin fårskallementalitet.

För övrigt är jag ganska övertygad om att jantelagen, som beskrivande och illustrerande artefakt för det svenska folket, är så träffsäker som någonting kan bli.
Last edited by fisk on 2008-07-31 14:20:10, edited 1 time in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
anotherusername
Posts: 1027
Joined: 2002-03-15 20:07:32

Post by anotherusername »

Jag heter Joakim Larsson och jag är 16 år gammal och har 2 systrar. Jag bor i Hässleholm och i Perstorp(mina föräldrar har delad vårdnad).

Jag går på John Bauer gymnasiet i Hässleholm (inriktning IT). Jag trivs ganska bra på John Bauer. Det beror väl mest på att jag läser dator-kurser nu och att vi får äta på resturang .

Mitt största intresse är utan tvekan datorer. Ända sen vi fick hem vår första dator så har jag varit datorintresserad.

På min fritid är jag antingen ute med kompisar eller så sitter jag på datorn och läser på diverse forum.

Mitt usla nickname som jag använder på 64bits kom jag på när jag var riktigt ung och skulle spela Red Alert över internet (skäms något fruktansvärt för ondhacker idag :P )
Account removal-requested!
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

bababababa
Last edited by kajs on 2005-11-12 16:02:18, edited 1 time in total.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Tycker väl att jag kan skriva om mig själv då..

Jag heter Sebastian Tallbom är 14år och bor i Rimbo några mil norr om sthlm, har sju katter och fem datorer.. Jag älskar coca cola och därefter smeknamnet i skolan: colaburken, colagubben/mannen, colan etc. etc.

Jag gillar datorer som dom flesta på detta forum gör.. Jag börjde intressera mig för data när jag var i 6-7års åldern, d första jag gjode d va att jag försökte bygga i hop en gammal 486:a lr liknande men d gick åt h-e som vanligt..

Jahapp..d va väl allt om mig (tror jag, eftersom mitt mine sviker mig väldigt ofta)..

//Sebastian
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Gick inte att radera denna så får skriva *TOM* och göra en ny :-/
Last edited by AntzZ| on 2006-05-01 2:22:48, edited 1 time in total.
The town where i was born...
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Mitt namn är Viktor Axelsson Larsson.

Jag är 19 år gammal och bor för nuvarande i England. I centrala London för att vara mer exakt. 2 månader innan jag tog studenten jobbade jag på Telia Sonera AB som Bredbandssupport. Detta gick lite åt pipan efter 3 månader då jag festade som en jävla galning. Fick mitt betyg iaf. Efter Hultsfredfestivalen fick jag sparken då jag inte anmälde 2 dagar då jag var eftersvängd åt helvete. Ångrar ingenting, jag funkar inte så. Jag tar lärdom och tar till mig att jag hade sjukt roligt.

Då bestämde jag mig för att åka utomlands.

Vid skrivande tillfälle delar jag nu lägenhet, en 5 bedroom med en Fransk modefotograf och en Japansk hårstylist. Trivs ganska bra i London, flyttade hit för c.a 6 veckor sedan och jag saknar tyvärr Sverige lite. Mestadels p.ga vännerna.

Jag åkte hit utan att skriva CV, ta med mig medicinska papper (har diabetes typ 1) utan tog endast med mig mitt pass. Det har funkar ganska bra förutom att jag fick spendera 24 timmar på sjukhuset när insulinet tog slut. Sjukvården är minst lika bra som den svenska och jag behövde inte betala ett öre. Mitt råd är inte att skriva CV och ta med medicinska papper. Jag gillar att ta saker som de kommer, att inte riktigt veta vad jag har situationen utan lösa den när den kommer. Utomlands är inte riktigt din grej om du måste planera det minsta i detalj, för saker blir inte som du tänkt.

Jag jobbar för tillfället som Conceptual DeveloperStudio Limonard som är baserat i Bristol. Det är ett fancy name för Grafisk Designer. Jobbar hemifrån tills det att det behövs åkas ner till Bristol men då får jag betald tågbiljett och allt. Funkar riktigt bra för mig. Om det är någon som skulle velat börja bo i London så tveka inte att skicka ett PM, jag har upplevt det mesta under 6 veckor och det är ungefär nu man kan säga att man är stabil.

Annars är jag en ganska glad person, försöker se saker så positivt som möjligt. Hinder är till för att överkommas och allt det där. Mina intressen är att vara så kreativ som möjligt. Detta gäller oljefärger, vattenfärger, digital design. Allt som är kreativt håller verkligen igång mitt liv. Även att gå på diverse utställningar här i London är ett nyupptäckt intresse. Fruktansvärt intressant. Min favorit är Tate Modern. Lyssnar mycket olika musik men just nu är jag lite fast i schysst Psykadelisk rock och det är min konst också.

Saknar Sverige eller snarare jag saknar vännerna i Sverige. Man har lite svårt att binda nya vänner här i England. Det känns inte riktigt som man kan låta folk komma in på ens liv ens om man försöker. Det blir tyvärr väldigt ytliga relationer. Detta ändras säkerligen.

Gillar att festa något så fruktansvärt. Det finns inget bättre för mig än en skog med ljuvliga dekorationer, laser och rök-maskiner samt en jävla skön gemenskap blandat med lite hardhouse/trance. Dock har jag knappt varit ute och druckit öl sedan jag kom till London. Det ska nog bli en ändring på det snart.

Har sen jag kommit till London blivit en Mac-taliban. Har aldrig riktigt haft chansen att testa det men nu när jag sitter med en dual G5 på jobbet och en Powerbook hemma så stormtrivs jag! Perfekt för en grafisk designer. Sitta på Starbucks och vara sexig med en kaffe och en Powerbook är nice!


Här har ni 2 bilder på mig.
Image Image
Peace out, detta är negern från Polisskolan!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

stealth, otroligt läsvärt. Jag har skummat igenom de andras presentationer (som f.ö är väldigt tråkiga) men din var ju riktigt rIntressant.
Arbete ger frihet
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

tjo!
jag heter alfred rydén är 14 år känner mig förövrigt liten´här på forumet :P
Det absolut bästa är heavymetal som massage för hjärnan, spec hammerfall. jag gillar saker som snurrar och låter:D särskilt om jag har konstruerat de själv.

urk! de här var ju svårt¨å skriva.

Nåväl. Min högsta önskan är nog att vara kapten över en båt, alltså inget stort fartyg men en liten segelskuta med piratflaggan i topp med mig styrande vid rodret... för jo att segla förstår ni de e inga dåliga grejer de!
Fast så fort man nämner att det är härligt att segla så blir man ner tryckt av vännerna som alla är motorbåtsfolk. inte de att jag ogillar motorbåtar ,de är ju skit kul å köra som en galning. De är ju bara de att segla är nått speciellt. Aja man är väl lite udda antar jag.
för en båt idé jag har det är att ruffa en kanadensare+ett litet segel och en liten motor.

Mer?
Jo jag bor i lidköping "vid vänern" vi har en stuga på kållandsö 2-3 mil utanför stan. För tre år sen seglade vi till tyskland med våran båt. En ballad, den är 30fot cirka nio meter alltså de var spännande för annars har vi "bara" seglat till danmark och västkusten.

för cirka två år sen hittade jag datorn.
och började lana så smått nu lanar jag ganska så ofta och sitter vid datorn desto mera. för nått halvårsen så sökte jag på "modd" på google och hittade en tråd som jag tror ghlargh hade skapat, och jag tyckte "fan va coolt" å hålla på med chassin å EL grejer så jag läste nog här en månad för att sedan bli medlem och störa friden här ;)
Så då fort jag ser tex en låda som nån kompis ska slänga så tänker jag "vad kan man göra med den?"

för att avsluta tänkte jag visa en bild på en provisorisk farkost som jag byggde ihop i sommras i stugan av två delar av ett oljefat.
http://i24.photobucket.com/albums/c37/defectio/tft.jpg
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Sådant där gillar jag... ;D
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Stuggi wrote:
Sådant där gillar jag... ;D
;) men jag kunde inte riktigt slappna av med tanke på alla båtar som halvplanande körde förbi ::)
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
rotas
Posts: 177
Joined: 2005-04-18 9:34:15
Location: Örnsköldsvik
Contact:

Post by rotas »

Tjena alla 64bitare.

Snabbfakta
Namn: Björn Edlund
Ålder: 19 [86 03 02]
Favoriträtt: Gärna grillat / kebab
Flickvän: Sofia
Intresse: Datorer och annat teknikrelaterat, ishockey.
Fritid: 4-5 träningar + 1-2 matcher i veckan. Umgås med vänner, uteliv, frittliv.
Lyssnar på: Kent, U2, Nina Rochelle, Håkan Hellström, Dimmu Borgir.
Ja som ni ser ganska varierat. Har en bred musiksmak. Vill bara påpeka att jag hatar skit som radiopop ex. Darin mm.


Långsammare fakta
Föddes i Örnsköldsvik som ligger 10mil söder om Umeå. Stämplad 1986. Började med ishockey vid 6 års ålder.
Spelade 9år i MoDo Hockey och efter det gick jag till ÖSK och spelade i deras A-Junior lag och nu har jag spelat i A-laget i 2 år.
Min datorkarriär startade med en gammal macintosh spelade shuffle och nåt rymdspel.
Gick över till en p3 -> p4 -> och nu det i sign.

Hoppade av mitt första år på gymnasiet efter att ha fått höra att John Bauer skulle starta upp i Örnsköldsvik.
Sämsta valet jag gjort i mitt liv. Vilket jävla kaos det har varit på den skola alltså! OJOJOJ.
Går ut nu till sommaren, har absolut inga planer på att göra nåt speciellt än.
Ja det var lite mera djupgående, några frågor så fråga.

WORLD PEACE!
/// o l d v e r s i o n . c o m

Hårdvara:
EPoX 8rda+ | AMD Barton 2500+ | GeForce 6800 128mb | 2*256mb DDR | 300gb
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Uppdatering och förändring

Post by palindrom »

Hej,

Läste just mitt tidigare inlägg här, där jag var både ensam och arbetslös.
Så jag tänkte fila på kanterna lite och runda hörnen.

Jag är fortfarande tjugotvå år, men numera har jag studerat på Komvux det senaste halvåret för att nu detta kommande år läsa upp de sista ämnen för att komma in på denna utbildning: http://www.slu.se/page.cfm?page=362&programkod=EODKP

Så nästa år, om jag lyckas få allting att fungera, så kommer jag att läsa Kemi A, Biologi A/B och Matematik C.

Nu på julafton kommer jag inte längre vara särbo, utan vi kommer flytta ihop och bli sambos. Jag ser väldigt mycket fram emot detta!
Alltså, jag och Anders.

Och innan de yngsta användarna här har flyttat hemifrån, kommer jag förhoppningsvis sitta på Nya Zeeland.

Som person är jag analytisk, lugn, paranoid, vilsen, förälskad och uppriktig.
Jag tycker det är viktigt att prata om vad man känner, och inte bara ge den "enkla uppriktigheten" utan också den som är kall och svår.
För jag anser att all sådan uppriktighet skall komma ut.

Vilsen är jag för att Komvux känns rätt så miserabel, eller så har jag bara den härliga turen att få de värsta som jobbar där.
Sedan bor jag i ett kök.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jahaja. Då var det dags igen, tänkte få tummen ur röven och skriva en mer passande presentation, som dessutom är någorlunda aktuell.

Namn: Wilhelm
Ålder: 19 år fyllda
Boende: Jag kommer ursprungligen från Göteborg men pluggar nu i Luleå, där jag allt mer börjar att småtrivas.

Som sagt ovan så tillbringar jag min största del av tiden, pluggandes (vi kan ju i alla fall låtsas). Jag läser på programmet: Civilingenjör Teknisk Design 180p, där jag allt mer känner mig hemma i. Vid skrivande stund har jag klarat av min omtenta i matte. Då och då åker jag hem till den stora staden i väster för att ta en paus från den bistra verklighet som studentlivet kan innebära.

På fritiden sätter jag mig gärna ner och ritar, skissar eller arbetar i photoshop. Det vill säga ifall jag inte blir uppringd av någon kompis eller måste plugga till någon tenta. Skriva tycker jag också om att göra. Det gör jag allra helst i min blog ifall nu någon är pervers nog att läsa i den (myntat uttryck?).

Musiken är en viktig del i mitt liv. Den är ett viktigt verktyg när det gäller att må bra, vilket jag anser att mitt liv mer eller mindre går ut på. Ett redskap för att tänka lite klarare, hitta den röda tråden.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
putte_br
Posts: 262
Joined: 2005-12-11 18:29:51

Post by putte_br »

Om mig själv då!

Jag heter Patrik Nilsson och är 21 år fyller snart 22 den 26 feb

Bor i Hagfors med 2 st katter i en etta på 35 kvm.
Dom heter: Satan sassa. 4 år

Har Telia adsl 24/1 Mbit uppkoppling

Jag är inte specielt rädd om mig själv då jag älskar höga
fartet med bil.
Ingen som har lyckats skräma mig i en bil.
Har varit med att skuta en ford sierra motor på bredställ!
hadde ett var tal på ca 11 000 varv.
den varvade över 9 och stanade på panel väggen ett tag.
hål i blocket men vi kom 2 mil utan olja i motorn i 160km!
sen var det slut på motorn.
Har legat i dicket ett 40 tal gånger med bilar och bara
skrattat.. inte jag som har kört.

Har gjort ett eget jack ass band där vi gjort bland annat:
Åkt kälke efter bil i allt från 40-90 på vinter som sommar!
slagit varandra med plank fler tal gånger mm
allt finns på VHS =)

mer om mig då.
Jag är från stockholm.
Har bott på många olika ställen blandannat:
Häggvik, Solentuna, Östergötland i finspång 4 olika lägenheter, i Tumba 2 olika lägenheter,
Upplandsbro 2 olika lägenheter, värmland i 2 hus och nu i en etta i hagfors!
Har flyttat 19 gånger i mitt liv.
Älskade se nya ställen när jag var yngre men inte nu längre!

Jobbar som rörmockar lärling och har ett stort intrese för datorer.
Är inne på 64 bits ca 1-3 tim varge dag och läser allt + har börjat
modda min egen dator.
På min frid tid så är jag framför min dator
eller hjälper kompisar med deras datorer.
Offta installera om win i dom för att systemet är
smittat av virus!
Musik jag lyssnar på är techno och trans.
Dricker öl och sider nästan varge dag.
Röker och snusar.
Vill ni veta mera så PM mig
Putte
Har dyslexi...
Datorn
[] cpu e6750 @ 2.66GHz (3.32 GHz) [] Gigabyte P35 DS3 [] 3gb ram 830MHz [] PowerColor Radeon X1650PRO 256MB GDDR3 [] 2 st satta 500gb [] 650W [] kylning luft
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

woot
Last edited by Des on 2007-10-04 16:38:16, edited 1 time in total.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
castor
Posts: 28
Joined: 2005-10-21 20:41:02
Location: vem vet?

Post by castor »

Jonas är mitt namn och jag bor i Täby strax utanför Stockholm.
Jag är 17 år 880507 och en rätt trevlig kille enligt mig själv. GÅr natur på Åva gymnasium i Täby och trivs väl hyfsat, Fysik B och Kemi B är väl inte direkt några höjdare:(
Datorer upptäckte jag för ungefär 2 år sen då farsan fick en ny dator. Tycker Hårdvara är en av dom roligaste sakerna och programmera kan jag inte alls. WIN XP är operativsystemet hemma hos mig mest för att jag inte orkat lära mig nåt annat. När jag inte sitter framför datorn spelar jag gitarr, innebandy, läser böcker och är med kompisar. Spelar i tis innebandy(div4) och läser allt möjligt..... det var väl allt jag kan komma på.....
User avatar
JolleN
Posts: 26
Joined: 2006-01-21 17:46:11
Location: Alafors

Post by JolleN »

OKej... Jag heter Kim.. (riktigt mannligt) bor ca 2.5 mil norr om göteborg. På fritiden fixxar jag med datorn, åker på Lan och... eeum... inget mer. Jag är 14 år, fyller 15 den 26 juni.. min familj består av Morsan, farsan och våran hund.. Leo heter han och är en Schäfer på 2 år ca.. ööh.. typ så..
P4 3.2ghz 2mb cache @ 3.52|1024mb Crusial BallistiX DDR2 PC4200 @ PC4500|XFX7900GT @ 550/1400(klarar 645/1990 utan V-modd, Och 720/1900 med 1.4v)|366.7gb hdd, 36.7gb raptor, 80gb Sata, 250gb Sata|Asus P5LD2 Deluxe|
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

"borta"
Last edited by Pinto on 2006-08-07 17:09:28, edited 1 time in total.
unk
Posts: 74
Joined: 2006-01-27 11:31:38

Post by unk »

hej, :P
Last edited by unk on 2007-02-19 12:07:23, edited 1 time in total.
snake
Posts: 133
Joined: 2005-07-31 23:49:18
Location: bollebygd

Post by snake »

Egentligen heter jag Patrik. ::)
"Det som är svårast i världen att förstå är inkomstskatten."

Albert Einstein
emma
Posts: 13
Joined: 2006-04-06 14:46:33
Location: Malung

Post by emma »

Emma är mitt namn och jag är alkoholist...

Jag kom i kontakt med datorer först och främst när vi köpte våran Compaq Presario när jag jag var runt åtta och minns att jag blev skitskrämd av Doom när min bror och hans kompis spelade det. Självklart kunde jag inte sluta titta och på den vägen är det.

Det hela började med Nintendo hur som helst. Excitebike, Super Mario, galen bror som blev arg när han inte lyckades tajma hoppen rätt på både, Adventures of Bayou Billy (boobs!), Golf m.m Jag spelade för många spel för att komma ihåg namnen, roligt var det i alla fall.

Min bror utövad rätt så ofta monopol på "våran" dator, det vill säga det enda jag fick göra var att titta på skärmen och inget röra. Hur som helst så tittade jag hur han gjorde och smög sen in och gjorde detsamma när han fortfarande var i skolan. Hände väl lite ditten och datten, men det var skojj så jag fortsatte. Chip's Challenge rules!

En anekdot angående den här tiden; Min bror bestämde sig för att börja använda Win95, och jag såg väldigt fram emot det väldigt mycket, nördig som jag var. Självklart hade vi friluftsdag (skidor, blötsnö, inge roligt) och jag ville helst av allt bara åka hem. Kom på den bästa idéen att ta en "genväg" tillbaka.... Måste jag påpeka att jag ledde mina vänner i motsatt riktning och att alla trodde vi var försvunna och att jag sen dess aldrig har varit ansedd som pålitligt när det kommer till lokal kännedom av naturen? Allt slutade väl, men jag missade installationen och var skitsur på mig själv.

Allt eftersom lyckades jag glida över till Playstation eftersom min mamma lyckats vinna ungefär fem stycken i olika tävlingar. Vid 12 års åldern var jag och två vänner onekligen fast i Tomb Raider och spenderade hela sommaren med att spela och lyssna på Cleopatra's Theme (förevigt förknippad med finnandet av den osynliga platån vid pyramiden+flygande fula tanter).

Sen blev jag rätt less på det hela, och ville köpa en dator för mina egna surt förvärvade pengar och så blev det. Kommer inte ihåg spec i dagsläget eftersom det var runt 98/99 men det "värsta" som fanns då i alla fall. Spelade mycket Downtown Madness och var mycket på internet och fick skyhöga räkningar. Den datorn hade jag fram till jag började gymnasiet och fick en ny genom skolan.

Jag har en speciell kärlek till äldre spel (och datorer) fastän jag spelar nya med jämna mellanrum med, eller så nya som det går att få på den datorn jag har idag. Men jag tycker mycket om spel där man spelar tillsammans med andra, speciellt när man får skjuta lite och springa runt. Det är roligast när killar från början antar att eftersom jag är tjej så är det lugnt, men allt som oftast har jag sett hur jävla irriterade dom blir när jag i verkligheten är bättre, dock ska det tilläggas att det var en tid sen jag spelade, spelen har utvecklats medan jag stått still så det är nog inte så nåmer.

I dagsläget bor och arbetar jag i Holland. Till hösten blir det universitet och om tre år är jag förhoppningsvis klar. Det finns egentligen inte så mycket att säga om mitt liv för jag har inte gjort så mycket. Jag är nog en rätt tråkig person som gillar Football Manager över allt annat, och just nu är det det enda spelet jag spelar.

Det var nog allt!
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Tjenare hejsan, Jonathan heter jag! är 87a och bor i Göteborg med min mor och mina dataner! man kan beskriva mig som linux-wannabe och linux-n00b men jag har nog ganska god potentioal för att lära mig iallafall, har väl försökt sen år 2000 eller så fast det resulterar allt som oftast att jag blir fulhackad av några fulhackare och att min söta lilla router dör :( (har hänt många gånger, satans fulhackare) :(

Annars har jag en flickvän som heter Elisabeth, vi firade 3 år nu i februari 2006 så det är trevligt. Plugga på Portalens Gymnasium i Göteborg och arbetar som telefonterrorist och har stora framtidsplaner på att försörja mig som rysktalande innovativ galning, när jag väl har lärt mig tala ryska vill säga...håller även på med att ta körkort och hoppas bli klar om någon månad eller två.

Har sysslat med datorer sen 7 års åldern och min första egna burk var en P133, fast på den tiden var det mest doom, hexen, heretic, tomb raider osv. som gällde.
Är med och arbetar på en hel del lan runtomkring i vårt avlånga land vilket är trevligt då man träffar massa schyssta folk man kan prata strunt med.
Nu blir det sömn så godnatt och dröm sött! :)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
cafer
Posts: 138
Joined: 2006-01-26 20:11:47
Location: Göteborg

Post by cafer »

Jag heter egentligen Tommy och föddes på tiden före
internet ... närmare bestämt 1972.

I datorkretsar(!) har jag alltid främst varit "hang-around" till
mer begåvade hackers (t ex DrakPak, om nån minns dom?)
-- dvs jag hade en dator, men varken hackade eller crackade
eller spelade nämnvärt mycket. Datorkronologin är ungefär:

VIC 20 1984-86
Amiga 500 1989- (endast sporadiskt påslagen sedan 1994)
Fujitsu-Siemens P156 2000-06
PowerMac II(???) 2001-03
"Kakmonstret" 2006-

Började på Chalmers 1991 och fick lite smak på det då rätt
spartanska internet; Höll på att sätta kaffet i vrångstrupen
när jag skrivit ett inlägg på newsgruppen rec.games.pinball
och fick svar inom några minuter -- från en tvättäkta flipper-
konstruktör i USA! Lite svårt att förklara, men det var en riktigt
mäktig känsla ... att få direktkontakt med en specialist på andra
sidan Atlanten sådär, inte bara nån finnig tjomme i allmänhet.

Jag kan skippa cliffhangern och avslöja att jag inte blev civ ing,
inte ens "ing" faktiskt, nej inget ing! :P Efter 8 års halvdana studier
på det ena och det andra, återgick jag till extraknäcksyrket som
jag haft redan i gymnasiet -- biografmaskinist -- med studieskulder
som just nu i dagarna borde ha passerat halvmiljonstrecket ... Men
jag lärde åtminstone känna en del trevligt folk på vägen!

Nu är jag på gång att starta eget, med bara händerna som vapen ...
Gick nämligen en massörutbildning häromåret, och nu har jag hunnit
bli såååååå trött på biojobbet. För övrigt är jag våldsamt beroende
av spispopcorn, helst Eldorados, och lyssnar rätt mycket på olika
slags musik -- DM regerar för det mesta. Hembränt är dock inte min
melodi, jag känner för många som hankar sig fram som musiker och
ser det som en karma-grej att betala lite för BRA musik.

64bits hittade jag in på när jag skulle bygga Kakmonstret i våras
-- min första RIKTIGA dator sen Amigan! (Skrothögen jag satt vid
fram till dess var en ärvd gammal studentdator, P156(?) med
minnet expanderat till hela 48 MB, 1GB HD och en bullig 14"-skärm!)
Här inne bland bitsarna pågår det såpass intressanta diskussioner
att jag hittills inte riktigt kunnat slita mig efter fullbordat datorbygge.

'nuff said, spell you later ...
Pessimisten: Nu kan det bara inte BLI värre!
Optimisten: Joo då!

Kakmonstret: Athlon 64 3200+ * Asus A8N-VM CSM * 2x1024 MB Twinmos * Maxtor DM10 250 GB SATA II * Sonata II * Syncmaster 913N
User avatar
Cymorph
Posts: 13
Joined: 2006-04-30 1:55:10
Location: Sverige

Post by Cymorph »

*bort*
Last edited by Cymorph on 2007-07-15 2:55:22, edited 1 time in total.
General Portion snusare
User avatar
Digbit
Posts: 172
Joined: 2005-11-25 19:31:01
Location: Nyköping

Post by Digbit »

Niclas Davidsson det är jag det och bor i villa Nyköping med min fru , 2 döttrar(15 , 13 år), 1 häst,nej nej han bor i stallet såklart 2 marsvin ,och några silver fiskar i badrumet, jag är nog älst på 64bits, född 16 juli 1965 i Karlstad jag jobbar som Murare i stockholm ,så jag är nog en sån där (noob)när vi pratar PC
ialla fall så tycker jag att datorer är en kul grej försöker att snappa upp ett o annat med en viss fördröjning,men jag tycker att jag lärt mig ganska mycket tack vare ER på 64bits

Intresse:

Min familj
Data
Westenridning
All sport
Vår trädgård
lite mat lagning

och så 64bits förstårs ;D

Ha det

[/b]
"Tålamod är fiskarens bästa vän"

Antec P182 Gun Metal Black/C2D 6750 2,66GHz/Asus P5K iP35/Corsair620W/CorsairPC64002X1024MB/800Mhz/Asus GeForce8800 320Mb/Samsung S183A DVD/Samsung 320GB/Zalman CNPS9700/Vista Home Premium 32-bit
Post Reply