inloggningsfunktion för hemsida.

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
Dand
Posts: 52
Joined: 2005-04-24 17:23:56
Location: Småland/Stockholm

inloggningsfunktion för hemsida.

Post by Dand »

Det här kanske är en urdum fråga... Men då får den vara det då...

Funderar på att bygga en inloggningsfunktion för en hemsida. Har tidigare byggt det med hjälp av cookies... Nu funderar jag på om det finns något annat bra sätt att hålla koll på en besökare är en inloggad användare. Funderade lite på att skicka med en kod i varje intern länk och formulär. Principen borde NÄSTAN funka om man matchar koden mot besökarens IP och browser HTTP_USER_AGENT... Men det faller som jag ser det på att om två personer sitter med samma typ av browser bakom samma IP (tex på en arbetsplats) och den ene (som är inloggad) skickar en länk till den andre så finns en risk att den andre lyckas surfa in på den förstes konto... = icke bra...

Men OM det går att skicka koden via POST i stället för GET även när besökaren klickar på en länk så skulle det ju kunna funka... Då skulle länken inte synas i url:en som den inloggade användaren skickar till sin kollega.

Alltså - mina frågor är:

1. OM det går att skicka något via POST även om det är en länk som besökaren klickar på.

2. Finns det något annat koncept för detta (som inte involverar cookies)?
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Re: inloggningsfunktion för hemsida.

Post by madr »

Det kan vara värt att kika på HTML5 WebStorage, men cookies är att föredra då det garanterat stöds överallt. Tillsammans med https, inte enbart http.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
jocke55
Posts: 2
Joined: 2012-07-30 12:09:04

Re: inloggningsfunktion för hemsida.

Post by jocke55 »

Jag rekommenderar dig att använda Wordpress. Allt blir så mkt enklare då!
pontus95
Posts: 4
Joined: 2012-08-13 20:47:12

Re: inloggningsfunktion för hemsida.

Post by pontus95 »

Du kan använda dig av $_SESSION[""] för att hålla dem inloggade tills de stänger ner deras webläsare annars rekomenderar jag cookies!
Mvh Pontus
Post Reply