Biosmoddarguiden och Biosflasharguiden

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Biosmoddarguiden och Biosflasharguiden

Post by SBeaver »

**Skriv inte frågor i den här tråden, kom endast med tillägg till innehållet
Skapa då istället en ny tråd om det är något du vill fråga, eller skicka PM om du tycker det är lämpligt.**

//För grafikkortsmoddar, se flashguiden

Filer
Från den allsmäktige linc kommer filer i som jag samlat ihop.
Till filerna!

Biosmoddarguiden v1.0

::Förord::
Den här guiden är till för alla er som har gamla moderkort, oftast gjorda av en oseriös tillverkare,
som vill ge nytt liv till era moderkort genom att modifiera BIOSen.
För Phoenix BIOS finns ett verktyg från Phoenix själva som ska vara väldigt kraftfullt men det är tyvärr inte gratis.
http://www.phoenix.com finns en demo att ladda ner men du kan inte spara din ändrade bios.
För AMI BIOS finns AMIBCP som är AMIs motsvarighet till Modbin.
Guiden behandlar just nu bara Award BIOS 4.5x eller 6.x men en guide för AMI BIOS kan komma också. Tyvärr sålde jag mitt enda AMI-baserade moderkort för en vecka sen så jag kan inte tillföra något för tillfället.

::Inledning
Företag som bryr sig om sina kunder brukar oftast komma ut med nya BIOSer för att stödja nya processorer,
större hårddiskar eller andra funktioner. Men även dessa slutar någon gång att stödja moderkort och har du
ett moderkort som är mer än 3 år gammalt kan du nästan helt sluta hoppas på att tillverkaren ska komma med en
uppdatering.
Det här är synd då många förbättringar av BIOS är väldigt lätta att göra.
Men som tur är kan du i många fall göra ändringarna själva, och det är det jag ska visa.

Har du i grunden bra hårdvara, kan du med lite tur ändra BIOSen för att kunna använda all hårdvara maximalt.


Ett gammalt Slot 1 moderkort med Intel BX chipset är ett bra exempel.
Har du otur så har moderkortet i första hand en bug som hindrar hårddiskar över 32GB att fungera fullt.
Processorstöd kan dessutom vara dåligt, i värsta fall kanske inte ens Pentium 3 stöds i BIOS.
Detta behöver inte betyda att processorn inte fungerar med det BIOSet men den visas inte som en Pentium 3 i BIOS.
Det är för att BIOSet inte känner igen CPUID på den processor du använder.
Att ändra detta gör oftast av rent estetiska skäl men det finns även moderkortstillverkare som hårdkodar BIOS så
att det vägrar starta om inte en godkänd processor sitter i.
Problem med initiering av cacheminne och extrafunktioner kan även förekomma i vissa fall.
Det skadar i alla fall inte att ha ett BIOS som kan läsa av ditt CPUID korrekt.
På ett av mina BX-kort så kan multiplier över 8 inte visas även om en högre multiplier används vilket gör att processorns
hastighet visas väldigt konstigt.
Alla dessa problem kunde i mitt fall, och troligen i många andra fall, fixas med några enkla handgrepp.

::Bios patcher::
Nu ska jag sluta snacka och visa hur man gör istället.
Det enklaste och mest kraftfulla programmet för att modifiera BIOS heter BIOS patcher.
Det använder sig delvis av Awards program CBROM som även det är användbart i sig själv.
Jag har satt ihop alla filer som behövs och de kan laddas ner här: Bios patcher 4.23 med alla tillbehör och CBROM 2.07
Du behöver dessutom en BIOS att modifiera förstås, denna kan du få genom att antingen ladda ner senaste version från internet
(detta bör du göra om du inte redan har senaste version) eller så kan du spara ner din egen BIOS själv, se min biosflasharguide nedan.

Så här gör du sen:


1. Zippa upp Bios patcher till valfri katalog.


2. Placera din BIOS i samma katalog (har ofta filnamn som slutar på .BIN eller .ROM)


3. Starta command.com och navigera dig fram till den katalogen


4. Skriv "BP-4_23" och tryck enter.(utan "")


5. Nu får du fram alla växlar som finns att tillgå i programmet


6. Skriv "BP-4_23 DINBIOS.BIN /S (sätt in valfria växlar här)" /utan "" förstås


Går allt rätt nu så kommer du se något som ser ut så här:

Image


De saker som står blivit "fixed" är alltså nu lagade i din BIOS-fil.

Om du är nöjd nu så kan du flasha din BIOS med den fil du nu har, gå då till biosflasharguiden om du inte redan vet hur.'


Extra tips:
För dig som är lat eller feg finns färdigmoddade och testade BIOSer med hårddiskstöd upp till 128GB att ladda ner här:
http://wims.rainbow-software.org/

Bios Patcher lagar bara en bugg i Award som hindrar hårddiskar över 32GB att fungera.
Begränsningen för hårddiskar på över 128GB kvarstår!
Dock så håller Bios patchers författare just nu enligt uppgift på att implementera funktioner i programmet som gör
att man kan ordna 48bit adressering av hårddiskar (alltså större hårddiskar än 128GB) för Award-BIOS.
Detta är dock inte klart än men håll utkik efter nyheter på http://www.rom.by /kan du ryska så rekommenderar jag deras forum

Notera att cpu microcodes (REALL.COD) och andra tillägg ingår i den Bios patcher som kan laddas ner här, dessa kan komma i uppdaterade versioner och man ska kunna kompilera egna själv eller sno från andras BIOS-filer.
Jag skulle inte rekommendera dig att byta microcodes på väldigt nya moderkort eller bios då du kan få sämre cpu-stöd.

En betaversion (mer beta än 4.23) av Bios patcher finns även som heter 4.51 och har stöd för bl.a. ändring av multipliers på Athlon Mobile XP processorer.
Testa som vanligt på egen risk, och har du Intel tror jag inte det finns någon fördel med att använda den här versionen. programmet finns här: Bios patcher 4.51




Vill du däremot gå lite djupare och riktigt skräddarsy din egen BIOS så ska du fortsätta läsa här.

::Modbin::
Ladda ner programmet Modbin, även det från våra vänner på Award.
Modbin för Award 6.0 finns här: Modbin 2.0 (beta)

1. Zippa upp det i samma katalog där du har BIOS-filen


2. Starta det direkt.


3. Välj din fil i listan äver filer, filen måste sluta med .BIN så ändra ifall du har fel ändelse på din fil.


Nu är det bara att välja och vraka bland skojigheter.
De flesta inställningar är ganska självförklarande medan en del är väldigt kryptiska som Cyrix CPU init och chipset registers.
Jag rekommenderar att du låter inställningar vara som du inte vet vad dem är till för.
Se till att du inte glömmer att kolla under "Chipset Setup Default" (så heter det för mig i alla fall)
Där kan du nämligen ändra allt som visas i den BIOS setup som du får fram vanligtvis när du trycker delete när du startar datorn.(Hint: tryck Page Down)
Image
Du kan där ändra standardinställningar t.ex. om du vill att hårddisken ska vara standard BOOT device, att L2 cache ska vara på eller om
din processor ska köra i 100MHZ fsb som standard och liknande saker.
Var försiktig bara så att du inte ställer in kritiska inställningar för snävt så att datorn blir obootbar om du t.ex. byter ut någon komponent eftersom det du skriver in blir standardinställningen och inte kan nollställas genom att rensa CMOS (inställningarna alltså).
Skulle du klanta dig, se biosflasharguiden.
När du är klar med ändringarna väljer du Update file och sparar.
Notera att när du går igenom setup-listan kan det hända att du ser funktioner som står som "SHOW-ONLY" eller "DISABLED"
Dessa kan du då låsa upp genom att ställa dem till NORMAL.
Detta kan låsa upp viktiga funktioner som minnesinställningar och annat som kan ge ökad prestanda men det kan också vara funktioner som är avaktiverade av en väldigt god anledning.
Jag rekommenderar att om du låser upp dessa funktioner så låt dem ha "disabled" som standard i BIOS settings ifall det blir problem.
Du kan modda om biosen senare om du märker att det fungerar bra med dem påslagna.


Extra tips:
BIOS defaults är BIOSens standardvärden alltså det du får när du rensar CMOS.
SETUP defaults är setupprogrammets standardinställningar, det som kommer stå som standard när du väljer inställningar i BIOS SETUP.
Jag rekommenderar att ha dessa inställda på samma om du är osäker.



Biosflasharguiden v1.0

::Introduktion till BIOS och tips::
Äntligen efter några dagar apati så är den här, Biosflasharguiden!
Det här är inte bara en nybörjarguide utan kan även vara till nytta för er som vill leka lite med hårdvara.
Först går vi igenom vad BIOSen är för något.
BIOS är ju som ni flesta redan vet, grundsystemet som för en PC.
Det ordnar inställningar och initiering av hårdvara som hårddiskar, minne, cache, chipset (nordbrygga/sydbrygga), strömsparfunktioner och en hel del annat.
Efter att BIOS gjort sitt POST eller Power On Selft Test och kontrollerat minne och vanligtvis räknat upp IDE-enheter så bootar datorn till en i BIOS inställd enhet.
BIOS kan kommunicera med operativsystem senare för att ge informtion och ställa om inställningar och hantera IRQ-avbrottfunktioner och liknande.
I moderna operativsystem blir dock BIOS ofta åsidosatt och direkt access till hårdvaran används istället vilket oftast förbättrar prestanda mot att fråga sega gamla BIOS om råd (som iofs kan cachas till RAM).
Själva BIOSen ligger lagrad på flash ROM vanligtvis.
På datorer finns 3 sorter av ROM.

PROM (Programmable Read Only Memory)

EPROM (Erasable Programmable Read Only Memory)

EEPROM (Electricaly Erasable Programmable Read Only Memory)

(puh!)

PROM är sånt minne som bara kan programmeras en gång och kan därför inte flashas om med ny BIOS.
EPROM kan raderas och sen programmeras på nytt.
UV-erasable EPROM är den enda typen av EPROM jag känner till och den raderas genom att man tar bort en klisterlapp som sitter på chippet.
Under lappen sitter ett litet fönster och när man utsätter fönstret för UV-strålning så raderas chippet.
EEPROM är den moderna sortens chip som kan raderas "elektriskt".
Dessa raderas oftast i block av minne så att inte allt tas bort på en gång vilket skulle göra risken för olyckor med förstörda BIOS ROMar större.
Flash chippen i sig kan se helt olika ut.
En den är rektangulära och har ett lika antal ben på varje långsida som sätts i en sockel på moderkortet eller annat kort som använder flashrom.
Dessa chip är av typen DIP.
Dessa har normalt 32 eller 28 pinnar totalt men jag har själv ett moderkort som har ett 42pins chip så det finns förstås undantag.
Notera att ett 28pins chip kan användas i 32pins sockel, bara man placerar det på rätt ställa och åt rätt håll.
Sätter man ett chip åt fel håll förstörs det!
Här är en bra sida att läsa innan man försöker sig på något dumt:
http://www.pppr.sk/rainbow/hardware/hotflash.html
Alla flash chip använder inte samma spänning för att utföra läs eller skriv operationer så alla chip funkar inte i alla socklar utan modifiering.
Som du ser i bilden på ovanstående länk sitter VPP och VCC pinnarna högst på chippet.
Bänder man ut dessa ut sockeln försiktigt så kan man enkelt ansluta rätt volt för antingen programmering eller läsning genom att dra en sladd direkt från datorns nätaggregat med lämplig spänning.
Vill man kan man alltså använda nästan vilket chip man vill på ett moderkort bara det passar in och har lagom storlek.
En del äldre datorer som gamla IBM och Compaq har ganska små ROM chip eftersom man har BIOSens setup-verktyg på hårddisken istället men har man tur hittar man 512Kbit eller 1Mbit chips i dessa om man vill sno åt sig och använda i andra datorer.

En annan vanlig typ av flash chip är PLCC.
PLCC blir allt vanligare och ser helt olika ut mot DIP.
De är fyrkantiga ungefär och sätts i en helt annan typ av sockel.

En del tillverkare har även fått för sig att använda fastlödda flashchip vilket omöjligör byta tyvärr.

::Nu till flashningen::

Flasha (eller läsa ner på disk) en BIOS görs lätt med diverce flashprogram som finns.
Här är de vanligaste som alla har ganska brett stöd av flash-chip:

Awdflash (Awards egen flashare, I filarkivet finns en äldre version också om denna skulle krångla)

AMI flash (AMIs motsvarighet)

Uniflash (fri open-source flashare som klarar många typer av chipset och flashchip, dock ej ISA-moderkort)

en flashrom behöver förstås inte innehålla en vanlig BIOS utan kan innehålla en BOOT-rom för nätverkskort, en bios för hårddiskkontroller/SCSI-kort eller en grafikkorts-bios.
AMIflash och Awdflash är dock begränsade till att flasha endast moderkort.

Starta valfritt program och välj BIOS-file du vill flasha.
Svårare är det inte.

::Hotflash och BIOS recovery::

Skulle något gå fel av någon anledning så att datorn inte bootar efter flashning bör man först rensa CMOS minnet.
Går det inte finns en nödlösning att ta till som är väldigt bra att kunna utföra.
Har man tur så är BIOSens s.k. boot-block intakt i vilket fall man kan boota från en diskett och flasha om med en fungerande BIOS.
Detta sker på olika sett på olika moderkort och olika BIOS typer.
Endast ISA-video finns tillgängligt under BIOS recovery så har man inget grafikkort för ISA får man göra det i blindo.
Kan du inte boota från diskett kan du behöva ett ISA controllerkort som har en floppykontakt på sig men det är få som har sådana liggande.
Får man datorn att boota från diskett måste man ha rätt filer på disketten för att flashningen ska startas automatiskt.
För AMI bios så letar datorn efter en fil med namnet "amibios.rom".
I det fallet krävs inte DOS eller något flashprogram för att flasha.
För Award, Phoenix är det annorlunda, men kolla upp instruktioner för ditt moderkort för att se hur man bäst går till väga.

Ett bra alternativ är Hotflashing.
När du Hotflashar tar du ut det korrupta BIOS-chippet (som inte behöver ha intakt boot-block).
Starta en annan dator som har kompatibel sockel för flash-chip, slå på System BIOS cachable i BIOS-inställningarna (jag vet inte om detta är ett krav men jag har fått höra att det bör vara påslaget, datorn kan ev krasha annars) och starta datorn i DOS-läge.
Ryck försiktigt ut moderkortets BIOS-chip och sätt i det trasiga chippet (sätt åt rätt håll annars...).
Starta ditt flashprogram på datorn och skriv en fungerande BIOS till chippet.
När det är klart är det bara att slå av datorn och sätta tillbaka repektive chip i respektive sockel och båda moderkorten bör nu fungera väl.

::BIOS savior::
En BIOS savior är ett extra BIOS-chip som man sätter på moderkortet så att man kan ha en backup ifall man skulle råka flasha fel eller drabbas av Chi-virus.
Exempel på försäljare av dessa är:
http://www.eksitdata.com
Vill man sköta saken själv räcker det att ha ett extra BIOS-chip och lägga en backup på det genom att hot-flasha men det är mer omständigt förstås.

::ISA recoverykort::
Det finns även recoverykort för ISA som kan rädda datorn vid trasig BIOS, jag är inte insatt i dessa, fyll i med info om du vet mer


::Grafikkorts BIOS, moddning och flashning::
En kortis om grafikkortsbios.

Grafikkorts BIOS kan även dem modifieras till viss grad men då denna BIOS inte utför så mycket är fördelarna med moddning av sådan BIOS begränsade.

För att modda sådana använder man sig av:

För Nvidia-kort: http://www.guru3d.com/xbios/

För Ati-kort: Radedit eller Biosedit

Kolla alltid efter nya verisoner av dessa då programmen oftast måste ändras för att stöja nya grafikkort/GPUer.

Flasha med:
Nvidia: NVflash
Ati: Atiflash



Man kan bl.a. ändra standard klockfrekvenser på minnen och GPU, ändra timings på minnen, ändra TV-standard för tv-ut och slå av eller på fast writes, sideband addressing m.m.
Genom att byta BIOS helt till en annan sort kan man enligt vissa få högre volt på GPU vilket kan ge högre överklockningar t.ex. om man byter BIOS från:
Ati Radeon 9800 -> 9800PRO(/XT)
Ati Radeon 9800 -> 9800PRO(/XT)
Ati Radeon 9700 -> 9700PRO (inte helt säker på att denna medför någon fördel)
Ati Radeon 9500 -> 9700PRO
Nvidia FX5800 -> 5800ultra
Nvidia FX5900 -> FX5950

Notera att BIOSen du använder bör vara från samma tillverkare.
Har du ASUS grafikkort MÅSTE det vara av samma sort då Asus inte följer referensen för grafikkort, hur det är med deras nya Ati-kort vet jag inte.

Se länktipsen för mer information om detta

Överklockningsverktyg finns inte alls i samma utsträckning till UNIX/DOS/OS/2, då kan en biosflash med modifierade klockfrekvensvärden användas istället.
Att föredra är att man kontrollerat att dessa hastigheter är helt stabila innan man flashar annars kan man bli sittande med ett obootbart grafikkort.
Försök INTE flasha om ditt grafikkort om du har kraftiga artefakter på skärmen p.g.a. överklockning!!!
Detta kan göra BIOSen korrupt eller möjligen skada kortet.
Försök då med ett PCI-grafikkort eller om du inte har ett, kyl kortet extra noga under flash-processen om det hjälper.

Använder Windows 98 eller senare har du tillgång till alla dessa inställningar i inställningsprogram till kortens respektive drivrutiner, jag rekommenderar att du använder dessa istället om du inte har ett PCI eller ISA-grafikkort liggande.
Om du flashar fel på ditt grafikkort kan du lätt laga det genom att starta datorn med ett ytterligare grafikkort placerat i en PCI eller ISA-slot.
Då bootar datorn igen och då kan flasha om det trasiga grafikkortet med en fungerande BIOS.
Notera att datorns BIOS måste vara inställt så att PCI-grafik startas som standardkort istället för AGP (om du har ett AGP-kort alltså, i annat fall är jag inte säker på hur man gör)

Länktips

http://www.embeddedlogic.com/TH99/index_TH99.html
Endast en mirror av många. TH99 eller Total hardware 1999 är den mest kompletta samlingen av information om hårdvara som finns.
Här finns allt som tillverkats fram till 1999 och jag sätter min vänstra tumme på att du inte kan hitta hitta något som saknas.
Det finns information och främst jumperinställningar till moderkort, grafikkort, kontrollerkort, hårddiskar, ljudkort och allt annat du kan tänka dig.
Hela TH99 finns att ladda ner och väger ungefär 150MB med 50000 html-filer och några tusen PNG-bilder som föreställer hårdvaran.

http://www.mobokive.com
Alla BIOSer och manualer som finns i hela världen, typ.

http://www.wimsbios.com
En av de bästa BIOS-sidorna, kolla även forumet.

http://www.uniflash.org
Ett gratis universellt flashprogram med öppen källkod. Fungerar dock inte på ISA-baserade moderkort men då är det bara att flytta BIOS-chipet till en dator som stödjs av Uniflash. Väldigt behändigt och kan även läsa BIOS-chip som det inte uttryckligen stödjer i vissa fall.

http://www.rojakpot.com
Har en bra inställningsguide för BIOS.[/img]

http://www.biosmods.com
Bra sida med numer dött forum, bra download-sida och en guide för hur du ändrar EPA-logo på din BIOS, men sånt gör ju inte vi tuffingar.

http://www.pppr.sk/rainbow/hardware/hotflash.html
Så här gör du för att läsa och skriva till gamla flash chips i en nyare socket (DIP chips endast)

http://www.tweakhardware.com/guide/msi6915/
http://www.tweakhardware.com/guide/raid100/
Den här som visar hur man gör om en IDE-kontroller av MSI samt en av Promise till en RAID-kontroller, genom biosbyte.

http://www.ocworkbench.com/ocwb/ultimat ... forum;f=35
På ocworkbench kan man hitta modifierade bios till K7S5A/pro

http://www.sudhian.com/faqs/
Gamla VIAhardwares FAQ av Paul Howland som lärde oss alla tweaka våra kt7(a)-raid. Mycket bra tips och modifierade BIOSer för diverse Abit moderkort. Rekommenderas även om sidan numer är lite eftersatt och inte uppdateras direkt.

http://www.radeon2.ru/downloads/bios.html
BIOSer och verktyg för Ati-kort

http://softmod.ocfaq.com/
Toppensida för softmods för grafikkort t.ex. 9500NP -> 9700Pro.
Mycket BIOSer och tips.
Last edited by SBeaver on 2004-04-07 22:43:04, edited 20 times in total.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Mitt inlägg kanske är lite meningslöst, men det skulle fungera väldigt bra om du satte upp lite regler i toppen av tråden, t ex, att man måste skapa en ny tråd för varje fråga och bara får tillföra information i tråden? Så kan lämplig moderator rensa nu. En sådan här tråd är väldigt praktisk om den inte spårar ur.

Mitt förslag;
regel: posta endast information, frågor kring informationen i tråden tas i pm, frågor kring egen hårdvara ställs i nya trådar.

Information skulle kunna vara allt som andra har nytta att veta, jag skulle kunna lägga upp lite om flashning av nvidiakort.

Vi skulle ju även kunna göra en liten länksamling genom att vi skickar pm till sbeaver så kan han editera in dem i sitt inlägg?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

Låter bra, jag skriver till det så får nån moderator ändra upp här.

edit: skulle fixat upp nått bra ställe att ha filerna så man kunde ha en större samling av filer vilket kan vara till stor nytta men det har inte blivit av riktigt än

edit2:
Ko just på att 64bits kanske kan hosta filerna, så piffas den dammiga filsektionen upp lite också
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Rensat på begäran av SBeaver. Läs det som står längst upp i första inlägget.
hej.
Ellen
Posts: 35
Joined: 2003-12-04 16:08:49

Post by Ellen »

Edit: Snigel postade det här ;D

Grafikkort:
Om man är osäker på det man gör och inte har ett grafikkort till över kan man skapa en diskett som autobootar och flashar tillbaks allting åt en. Dvs, du lägger en batfil som autostartar och i den skriver du så ditt gamla bios flashas in.

Fördelar Sbeaver inte nämde med att flasha grafikkort kan vara följande:
Bättre klockning FX5800->5800ultra
Ökning av spänningar och höjning av fläkthastighet FX5900 -> FX5950

Vissa radeon 9700 vill inte klockas alls och bryr sig inte om att man kör med drivrutiner som låser upp dem, då kan det vara mycket passande.

Överklockningsverktyg finns inte heller alls i samma utsträckning till linux/bsd, då kan en biosflash lösa problemet ganska lätt.

Om vi får plats på 64bits filarkiv skulle vi ju kunna göra en liten biossamling till grafikkort då dessa är lite jobbigare att få tag på än vanliga moderkortsbios?
--------------------------------------------------------------------------------

Edit2: Har för mig att AMI-biosfilerna vill heta amibios.rom om moderkortet ska reparera själv. Har själv använt detta, fungerar fint.

----------------------------------------------------------------------------------

På ocworkbench kan man hitta modifierade bios till K7S5A/pro
http://www.ocworkbench.com/ocwb/ultimat ... forum;f=35

En länk till
http://www.biosmods.com/

Hittade den här som visar hur man gör om en IDE-kontroller av MSI samt en av Promise till en RAID-kontroller, genom biosbyte.
http://www.tweakhardware.com/guide/msi6915/
http://www.tweakhardware.com/guide/raid100/

Modifierade bios till routern/accesspointen WL-500g och WL-300g som tillåter diverse förändringar och bland annat starkare sändstyrka
http://www.chupa.nl/forum/
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

Ellen/Snigel:
Ja jag kan lägga i det som är vettigt, men bara så du vet så kan datorn inte boota om videobiosen är trasig.
Bra annars, men några routerbioser ska vi nog inte ha här då får du skapa en annan tråd ;)
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

Lagt till Snigels info och även lite fler länker jag hade om grafikkorts-BIOS osv.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Rojak har numera inte bara en biosguide utan även en flashguide till grafikkort..

http://www.rojakpot.com/(iwbkei2ogscusw ... =91&var2=0

Angående att datorn inte kan starta med trasig videobios så har jag hört om några som flashade fel, så de kunde inte se något i bios etc, men kom in i windows och fick bild när väl drivrutiner drog igång.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

snigel wrote:Rojak har numera inte bara en biosguide utan även en flashguide till grafikkort..

http://www.rojakpot.com/(iwbkei2ogscusw ... =91&var2=0

Angående att datorn inte kan starta med trasig videobios så har jag hört om några som flashade fel, så de kunde inte se något i bios etc, men kom in i windows och fick bild när väl drivrutiner drog igång.
Skulle vara om man klockat kortet så hårt att bilden försvinner eller något.
Jag skulle inte vilja flasha det i sånt tillstånd.
Själv när jag flashar fel så POSTar datorn aldrig och därför ingen boot troligen för att video-biosens initiering eller vad det kallas aldrig kommer igång.
Fast visst kan man prova om man har lust med det.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Biosmoddarguiden och Biosflasharguiden

Post by linc »

Avklistrar tråden då senaste inlägget är över 6 år gammalt. :)
hej.
Post Reply