Mus!!!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Conquer
Posts: 110
Joined: 2004-10-25 12:42:55
Location: örebro

Mus!!!

Post by Conquer »

Hej jag skulle villa veta lite om "mus" till datorn.

Vad finns det i en mus, och vilka kompomenter består den av ???

Hur länge ska musen hålla???

Skulle villa veta var det blir kvar efter tillvärknigen av en mus!!!

All hjälp som är mycket välkommet, någon sida med fata eller upplysnigar !!!

Tack på förhand....
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

vad menar du med hur länge musen ska hålla?
Och vad som blir kvar efter tillverkningen?

förklara bättre och försök stava bättre så får du säkert svar.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Jag kan inte svara på alla, men jag kan iallafall ge dig svar på någa stycken:

I en mus finns massa elektronik, komponenterna som jag kan komma på är laserscannare för lasermus, en kula för kulmus, och en massa knappar...

En mus håller väl tills den slutar funka pga elektroikfel/eller för att den är uppsliten....
Allternativt går den sönder pga övervåld...ex:

Du slänger den i väggen/golvet,
Eller tills du kör över den med en bulldozer
Eller tills en jättestor kille med en träklubba kommer och äter upp den,
Eller tills en tiger plötsligt hoppar fram ur din gaderob och tar fram en motorsåg som den hade fasttejpad på magen, därefter sågar tigern sönder din mus...... :-/

Det blir väl inget kvar?? ?!?
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

det finns inte lasermöss...

optiska möss har en kamera, kulmöss har 2 slitsade hjul och en dubbel optisk avkännare per axel och tidiga magnetiska möss arbetar med en spole och en ritplatta.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mr.LeNo
Posts: 219
Joined: 2003-06-09 12:30:32
Location: Arlöv

Post by Mr.LeNo »

User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

det har väll finnits ett ganska bra tag nu va ? har för mig att logitech kom med en för 2månader sedan ! (en ny då alltså, kanske funnits längre)
The town where i was born...
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

-.C.K.Y.- wrote:det har väll finnits ett ganska bra tag nu va ? har för mig att logitech kom med en för 2månader sedan ! (en ny då alltså, kanske funnits längre)
Jag har för mig att den är ännu äldre!
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Mr.LeNo wrote:Jodå, det finns lasermöss....

http://www.datorbutiken.com/se/default. ... =LOGMX1000
Ok, men flertalet optiska möss är inte lasermöss.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Ghlargh wrote:
Mr.LeNo wrote:Jodå, det finns lasermöss....

http://www.datorbutiken.com/se/default. ... =LOGMX1000
Ok, men flertalet optiska möss är inte lasermöss.
Det har du rätt i...jag tror det är den enda lasermus som finns! :D
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

hur funkar en laser mus då ?
The town where i was born...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

-.C.K.Y.- wrote:hur funkar en laser mus då ?
Jag kan inte tänka mig annat än att det är samma funktion som en vanlig optisk mus, men med högre upplösning och uppdateringsfrekvens tack vare exaktare ljus.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Jag kommer ihåg att jag har läst att MX1000 skulle vara si och så mycket bättre än en optisk mus. Det tyckte jag att det var lite lustigt, eftersom MX1000 är en optisk mus, även om den har mer förfinad teknik än vad som är vanligt än så länge.

Jag tror att detta är en av de tidigare artiklarna/recensionerna om MX1000.
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Vad jag kommer ihåg av vad jag har läst om MX1000 kan den läsa av i princip alla underlag....den kan tom läsa av en genomskinlig glasskiva! (iallafall har jag för mig att jag har läst det pc för alla)
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

dk_dk wrote:Vad jag kommer ihåg av vad jag har läst om MX1000 kan den läsa av i princip alla underlag....den kan tom läsa av en genomskinlig glasskiva! (iallafall har jag för mig att jag har läst det pc för alla)
Från länk i föregående post.
Another argument Logitech uses is the surfaces on which the mouse can be used. The laser's preciseness lets you use it on uniform, single-color and even reflective surfaces up to a point. Only glass and mirrors are ruled out.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Det beror således på hur "genomskinligt" glaset är.. ett något smutsigt glas kan räcka med andra ord.
Smorke
Posts: 150
Joined: 2005-02-07 21:25:44
Location: Sverige, Göteborg.

Post by Smorke »

Min kompis fick en MX1000 några dagar, vecka innan nyårsafton :), lasermöss finns ju,
MX1000 är en optisk mus
du menar att det inte är en lasermus??, varför kallar dom det då en cordless laser mouse?! :[
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Korke wrote:Min kompis fick en MX1000 några dagar, vecka innan nyårsafton :), lasermöss finns ju, du menar att det inte är en lasermus??, varför kallar dom det då en cordless laser mouse?! :[
laser är fortfarande ljus, en lasermus är en optisk mus med bättre precision och bättre funktion på blanka ytor.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Smorke
Posts: 150
Joined: 2005-02-07 21:25:44
Location: Sverige, Göteborg.

Post by Smorke »

ok ok, men den är ändå gamlare än 2 månader, typ 4 för att vara exakt ;D
Conquer
Posts: 110
Joined: 2004-10-25 12:42:55
Location: örebro

Post by Conquer »

Men jag skulle villa veta vad det blir kvar efter när man har gjort musen !!! vad blir kvar??? gift eller gas??? finns det någon länk till något som kan ge mej ett svar så skulle jag vara mycket ;D


Ja hur många år eller månader heller sek ska en mus hålla???
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

marcuscoolingen wrote:Men jag skulle villa veta vad det blir kvar efter när man har gjort musen !!! vad blir kvar??? gift eller gas??? finns det någon länk till något som kan ge mej ett svar så skulle jag vara mycket ;D

inte en aning


Ja hur många år eller månader heller sek ska en mus hålla???
beror ju helt på vad det är för mus

en billig med kula ca ett år kanske om man använder datorn mycket
en optisk mx 500
har du 5 års garanti på så dom borde ju hålla i ca fem år
jag köpte min mx 500 för 3 år sedan och då var den beg den funkar prima än
det enda jag gjort åt den är att ta ur lite damm ur scrollen uppe på
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Och om din gamla mus gnisslar och är torr och inte funkar som den gjorde førut så kan du få nytt liv i den om du oljar in den lite grann på rätt ställen.
KTM + Akrapovic = [love]
erpan
Posts: 133
Joined: 2003-07-20 18:54:28

Post by erpan »

Ghlargh wrote:
Korke wrote:Min kompis fick en MX1000 några dagar, vecka innan nyårsafton :), lasermöss finns ju, du menar att det inte är en lasermus??, varför kallar dom det då en cordless laser mouse?! :[
laser är fortfarande ljus, en lasermus är en optisk mus med bättre precision och bättre funktion på blanka ytor.
Du ger dig inte va

optisk mus kan du titta in i eller hur? men laser ska man ej titta in i det står class 1 laser på den samma som med cd spelare om jag ej minns fel. men visst jag har en optisk cd spelare. optiska kablar skickar exempelvis ljudet från förstärkaren , laser är också ljus men mer koncentrerat antar jag eftersom man med laserpenna kan se ljuspunkten på flera hundra meter

Du är en sån person som ogärna erkänner dina misstag antar jag.
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

erpan wrote:
Ghlargh wrote:
Korke wrote:Min kompis fick en MX1000 några dagar, vecka innan nyårsafton :), lasermöss finns ju, du menar att det inte är en lasermus??, varför kallar dom det då en cordless laser mouse?! :[
laser är fortfarande ljus, en lasermus är en optisk mus med bättre precision och bättre funktion på blanka ytor.
Du ger dig inte va

optisk mus kan du titta in i eller hur? men laser ska man ej titta in i det står class 1 laser på den samma som med cd spelare om jag ej minns fel. men visst jag har en optisk cd spelare. optiska kablar skickar exempelvis ljudet från förstärkaren , laser är också ljus men mer koncentrerat antar jag eftersom man med laserpenna kan se ljuspunkten på flera hundra meter

Du är en sån person som ogärna erkänner dina misstag antar jag.
Innan du uttalar dig något mer så förklara för lilla mig, eftersom du verkar veta så mycket om Optik. Vad står optik för då? Lasermöss är optiska möss, då de använder sig av prismor. Samma sak med "optiska" möss som använder LED/IR/tändstickor. Ljuset passerar genom prismor för att sen avläsas. Glargh har rätt som vanligt. Lasermöss är optiska, men du tycks inte förstå det. Hett tips är att slå upp ordet Optik så får du se vad det betyder.

Skulle snarare säga att det är du som inte erkänner dina misstag.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

erpan wrote:Du ger dig inte va

optisk mus kan du titta in i eller hur? men laser ska man ej titta in i det står class 1 laser på den samma som med cd spelare om jag ej minns fel. men visst jag har en optisk cd spelare. optiska kablar skickar exempelvis ljudet från förstärkaren , laser är också ljus men mer koncentrerat antar jag eftersom man med laserpenna kan se ljuspunkten på flera hundra meter

Du är en sån person som ogärna erkänner dina misstag antar jag.
Ghlargh är bäst och smart, hans åsikt är aldrig felaktig, enligt mig.

Skulle inte satsat på en MX1000, även om det står laser och den är underbar etc. så skulle jag gå på en explorer 3.0 , utmärkt mus.
meh
erpan
Posts: 133
Joined: 2003-07-20 18:54:28

Post by erpan »

Halvarsson wrote:
erpan wrote:
Ghlargh wrote:
Korke wrote:Min kompis fick en MX1000 några dagar, vecka innan nyårsafton :), lasermöss finns ju, du menar att det inte är en lasermus??, varför kallar dom det då en cordless laser mouse?! :[
laser är fortfarande ljus, en lasermus är en optisk mus med bättre precision och bättre funktion på blanka ytor.
Du ger dig inte va

optisk mus kan du titta in i eller hur? men laser ska man ej titta in i det står class 1 laser på den samma som med cd spelare om jag ej minns fel. men visst jag har en optisk cd spelare. optiska kablar skickar exempelvis ljudet från förstärkaren , laser är också ljus men mer koncentrerat antar jag eftersom man med laserpenna kan se ljuspunkten på flera hundra meter

Du är en sån person som ogärna erkänner dina misstag antar jag.
Innan du uttalar dig något mer så förklara för lilla mig, eftersom du verkar veta så mycket om Optik. Vad står optik för då? Lasermöss är optiska möss, då de använder sig av prismor. Samma sak med "optiska" möss som använder LED/IR/tändstickor. Ljuset passerar genom prismor för att sen avläsas. Glargh har rätt som vanligt. Lasermöss är optiska, men du tycks inte förstå det. Hett tips är att slå upp ordet Optik så får du se vad det betyder.

Skulle snarare säga att det är du som inte erkänner dina misstag.

Det är som att jag ska säga nu ska jag dricka vatten när jag dricker sprit. det heter olika saker för att det är framställt på olika sätt.

även om det är samma grunder i materialen så kan man inte säga så .. laser är laser optiskt är optiskt ,, vatten är vatten sprit är sprit eller ska jag säga att nu ska jag dricka destillerat vatten . eller typ sprit är vatten och inte sprit för det är vatten. Man måste använda olika ord för olika tekniker även om det är samma sak. lcd projektor är lcd o en dlp är en dlp dom projicerar på olika sätt med ljuset ...så laser är laser optisk är optisk ... annars är lcd projjen dlp om man resonerar som er.
sluta tänk så mycket o var envisa.
Post Reply