Livlös dator - helt plötsligt

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
SubMarine
Posts: 229
Joined: 2002-03-08 12:17:44
Location: Stockholm

Livlös dator - helt plötsligt

Post by SubMarine »

Hejsan!

Har en:

AMD Athlon XP 2500+
Abit NF7 V2.0
2x512mb Twinmos PC3200
Radeon 9800 Pro 128mb
WD Hårddisk 80gb
Windows XP SP2

Datorn fungerade utmärk igår kväll och jag stängde av den för natten. Sedan idag på morgonen var den stendöd. Eller alltså det blir ingen bild på skärmen och man hör inget post-pip. Precis samma sak hände mig för ett halvår sedan då mitt Abit KD7 plötsligt kastade in handduken en vacker morgon.

Jag felsökte lite snabbt och tog bort alla instickskort utom grafikkortet. Har hårddisken och cdrom-enheterna kvar, samt CPU och ramminnet. Men den ville fortfarande inte posta, så jag tog ut ramminnet och fick då "ramminnes pipet". Jag satte då tillbaka ramminnet och tog istället ut grafikkortet och fick då "grafikkorts pipet". Jag satte tillbaka grafikkortet och tog bort processorn, men där får jag inget "processor pip". Har testat med en annan processor men utan resultat.

Tycker det är himla jobbigt att grejerna går sönder av sig självt helt plötsligt och alltid när man sover och datorn är avstängd :P

Någon som har några idéer om vad som kan vara fel?

Mvh /Sub

EDIT: Undrar även vad det skulle kunna vara för orsak till att moderkort går sönder av sig självt. Hittills har alla moderkort som jag någonsin köpt gått sönder bara sådär efter ca 0,5 - 1 år, (3st moderkort totalt). Känns lite dumt att köpa ett nytt moderkort när man inte vet vad som gör att de går sönder hela tiden :).
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Har du använt samma eller liknande nätaggregat till de senaste moderkorten?
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
SubMarine
Posts: 229
Joined: 2002-03-08 12:17:44
Location: Stockholm

Post by SubMarine »

nix, förts hade jag ett på 300W som jag fick med ett chassi, här pajade det första moderkortet. Sedan hade jag ett 420W som jag fick med ett raidmax chassi och här pajade det andra kortet. Och nu har jag ett 350W från Fortron Source när det sista moderkortet pajade.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Var det Abit allihopa? Mitt Abitkort dog efter typ tre månaders användning, och vad jag sett är det fler som haft problem med livslängden på ABit-kort.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
SubMarine
Posts: 229
Joined: 2002-03-08 12:17:44
Location: Stockholm

Post by SubMarine »

Ja både det andra moderkortet och det som jag har nu var Abit, och båda dog tvärt under en natt. Men jag kan inte förstå hu de bara kan gå sönder utan vidare. Särsklit när de fungerade prima dagen innan.
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Abit är inte kända för att göra bra moderkort, direkt...
Bättre Budget-pryl på sin höjd.

Köp ASUS eller MSI om du skall ha vettiga moderkort.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
SubMarine
Posts: 229
Joined: 2002-03-08 12:17:44
Location: Stockholm

Post by SubMarine »

Invoker wrote:Abit är inte kända för att göra bra moderkort, direkt...
Bättre Budget-pryl på sin höjd.

Köp ASUS eller MSI om du skall ha vettiga moderkort.
Jasså, jag som trodde Abit var "top of the line" med deras NF7 :) Där ser man. Vad skall man ha för något då? Tittade lite på Asus A7N ( http://www.webhallen.com/prod.php?id=23304 ) och det verkade ju helt ok när jag tittade på specifikationerna lite hastigt. Vill i alla fall ha något som är överklockningsvänligt. Sedan om den här kylaren passar: http://www.gtek.net/index.php?mode=item ... 4103e0ee57 så är det en bonus. Någon som har några förslag?

Fast jag ska nog skicka rma till komplett.se för jag tycker inte att grejer skall gå sönder av sig självt efter ett halvår. Eller?
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

till socket-a är Abit nf7 en av dom bättre korten
jag kör då häldre med ett sånt än ett msi eller asus
själv körde jag epox kort när jag körde socket-a och var helnöjd med det
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
SubMarine
Posts: 229
Joined: 2002-03-08 12:17:44
Location: Stockholm

Post by SubMarine »

Fick tag i ett annat grafikkort idag som jag installerade, och till min förvåning startar datorn! Så det är alltså mit Radeon 9800 Pro som gått sönder. Märket är Sapphire och kortet är ca 6 månader gammalt. Så nu blir frågan om det är vanligt att dessa kort går sönder av sig självt när datorn är avstängd. Vad kan ha orsakat den plötsliga döden?
User avatar
SparriS
Posts: 279
Joined: 2005-02-09 17:02:29
Location: Sverige

Post by SparriS »

Vet ej vad felet kan vara.
Men grafikkort brukar ha minnst ett år garanti.
Fasst problemet kan ju vara att du har ett paket som Dell eller HP,
och då (vad jag tror) är det ingen garanti...
Screw you guys, i'm going home.
I am 70% addicted to Counterstrike. What about you?
olox33
Posts: 4
Joined: 2005-05-15 20:45:26

Post by olox33 »

testa att byt net aggregat. det kan bero på att du har klockade kort eller dylikt som jö att datorn behöver mer ström. jag hade samma problem med min p3. när jag klockade den så orkade datan inte starta. jag är inte värdlsgrym på datorer men jag löste mit problem med att köpa ett nytt nätagregat. :)
to be or not to be :D
Post Reply