Mjukvaruinstalllation!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Lien
Posts: 15
Joined: 2006-12-27 21:22:34

Mjukvaruinstalllation!

Post by Lien »

Tja! Jag har byggt ihop min dator nu. Följde instruktionerna på PC byggar skolan :) Mycket bra! +++ och nu skall jag göra alla inställningar i BIOS men i min manual står det "Press ctrl+F1 to enter BIOS" men jag trycker och stannar i CMOS setupen. Hur ska jag göra? Fattar inte. Glad för hjälp! :P
Lien
Posts: 15
Joined: 2006-12-27 21:22:34

Re: Mjukvaruinstalllation!

Post by Lien »

Lien wrote:Tja! Jag har byggt ihop min dator nu. Följde instruktionerna på PC byggar skolan :) Mycket bra! +++ och nu skall jag göra alla inställningar i BIOS men i min manual står det "Press ctrl+F1 to enter BIOS" men jag trycker och stannar i CMOS setupen. Hur ska jag göra? Fattar inte. Glad för hjälp! :P
Behöver hjälp med vad jag skall göra när jag kommit vidare också ! :D
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Kul att du uppskattar PC-byggarskolan :)

Det här forumet (respons) är bara till för att diskutera just 64bits. Flyttar din tråd till hårdvaru/felsökning.
hej.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Menar du att datorn hänger sig?

Du kan ju prova ett reseta CMOS.
Lien
Posts: 15
Joined: 2006-12-27 21:22:34

Re: Mjukvaruinstalllation!

Post by Lien »

Jo jag har kommit på en sak när jag låg och tog mig igenom morgontimmarna att när jag startar datorn står det ju redan vad jag har för processor och DDR minne m.m och så står de Boot Failure INset System DIsk. Kan det vara så att dom nyare moderkorten ställer in sådant själv? Ja har en GIGABYTE- GA-M55S-S3 med en Amd Athlon 64 x2 4600+ och jag undrar om det bara är att stoppa i windows skivan?
User avatar
WipeClean
Posts: 403
Joined: 2004-09-10 9:15:37
Location: Dalarna

Re: Mjukvaruinstalllation!

Post by WipeClean »

Lien wrote:Jo jag har kommit på en sak när jag låg och tog mig igenom morgontimmarna att när jag startar datorn står det ju redan vad jag har för processor och DDR minne m.m och så står de Boot Failure INset System DIsk. Kan det vara så att dom nyare moderkorten ställer in sådant själv? Ja har en GIGABYTE- GA-M55S-S3 med en Amd Athlon 64 x2 4600+ och jag undrar om det bara är att stoppa i windows skivan?
Har du kommit så långt så stoppa i installationscd'n så får du se vad som händer! ;D

Felmedd. talar bara om att den inte har något OS att boota upp på.
Lien
Posts: 15
Joined: 2006-12-27 21:22:34

Re: Mjukvaruinstalllation!

Post by Lien »

WipeClean wrote:Har du kommit så långt så stoppa i installationscd'n så får du se vad som händer! ;D

Felmedd. talar bara om att den inte har något OS att boota upp på.
Att den inte kan starta på t.ex. windows?
User avatar
WipeClean
Posts: 403
Joined: 2004-09-10 9:15:37
Location: Dalarna

Re: Mjukvaruinstalllation!

Post by WipeClean »

Lien wrote:
WipeClean wrote:Har du kommit så långt så stoppa i installationscd'n så får du se vad som händer! ;D

Felmedd. talar bara om att den inte har något OS att boota upp på.
Att den inte kan starta på t.ex. windows?
Typ! ;D

Är hårddisken helt ny så kan du ju inte boota upp på den.
Starta upp med Windows XP cd'n i och då borde den börja installera, förutsatt att boot-ordningen är ok. Alltså CD/DVD före hårddisk-en/arna
Lien
Posts: 15
Joined: 2006-12-27 21:22:34

Re: Mjukvaruinstalllation!

Post by Lien »

Okej :d ska testa det.. Ska CD-DVD stå före HDD? på CMOS inställningarna?
GIGABYTE - GA-M55S-S3
Amd Athlon 64 4600+ X2
1024MB DDR
Geforce 7300GT
NZXT- Guardian
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

ja man brukar köra så så den bootar från cd/dvd först
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Lien
Posts: 15
Joined: 2006-12-27 21:22:34

Post by Lien »

Ok men fan jag vet inte om dvd spelaren funkar. Den låter fan ingenting när man sätter i en CD? :S o så låter den konstigt.
GIGABYTE - GA-M55S-S3
Amd Athlon 64 4600+ X2
1024MB DDR
Geforce 7300GT
NZXT- Guardian
User avatar
WipeClean
Posts: 403
Joined: 2004-09-10 9:15:37
Location: Dalarna

Post by WipeClean »

Lien wrote:Ok men fan jag vet inte om dvd spelaren funkar. Den låter fan ingenting när man sätter i en CD? :S o så låter den konstigt.
Den låter men ändå inte? ?!?

Har du satt i kablarna rätt? IDE och ström? Ska ju iof. inte gå att sätta strömkabeln fel, men jag har sett mycket konstigt i mina dar...

Kollat så att det är rätt med Master och Slave, om håddisken är en IDE och inte SATA?
Lien
Posts: 15
Joined: 2006-12-27 21:22:34

Post by Lien »

Min HDD är en SATA måste jag göra nåt annat me DVD spelaren då? Ja asså den gör inte det "ljudet" som kommer när man sätter i en skiva. Men den låter konstigt utan skiva när man sätter på den. Jag fick med en Gul "matta" och en vit "matta" vet inte vilken som e MASTER eller SLAVE. Använder den vita just nu :)
GIGABYTE - GA-M55S-S3
Amd Athlon 64 4600+ X2
1024MB DDR
Geforce 7300GT
NZXT- Guardian
User avatar
WipeClean
Posts: 403
Joined: 2004-09-10 9:15:37
Location: Dalarna

Post by WipeClean »

Lien wrote:Min HDD är en SATA måste jag göra nåt annat me DVD spelaren då? Ja asså den gör inte det "ljudet" som kommer när man sätter i en skiva. Men den låter konstigt utan skiva när man sätter på den. Jag fick med en Gul "matta" och en vit "matta" vet inte vilken som e MASTER eller SLAVE. Använder den vita just nu :)
Master/Slave/CS (cable select) sätts på baksidan av IDE-enheten, i ditt fall DVD-spelaren. Det sitter en "jumper" som bestämmer vad som är vad, det brukar finnas en anvisning på ovansidan av enheten som visar hur du ska sätta "jumpern". Du borde sätta den som Master och att IDE kabeln sätts i den första IDE-kanalen på moderkortet, det borde stå typ IDE-0 eller A

Men jag är osäker på vilken kabel du skall använda, vet ej vad färgbeteckningen menar... Kan vara om det är ATA-133 eller 66, du ska använda ATA-133!
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Testa den gula - antar (utifrån vad jag har själv sett) att denna är av 80-trådars typ och därmed avsedd för DMA100/133. I ena änden borde det finnas en blå kontakt - denna skall sitta på moderkortet. Sätt DVD-läsaren i den andra änden av kabeln. I och med att DVD'n är ensam på kabeln (disken var SATA) har strappningen ingen större betydelse, bara något av valen är utförda (sätt den som Master så är du på säkra sidan). Sätt bootordningen i BIOS så att CD/DVD ligger före hårddisk. Kolla också om SATA-kontrollern går att köra i "Native IDE-mod" (att den emulerar en vanlig IDE-kontroller) så slipper du problemet med att Windows Setup inte hittar hårddisken vid installation.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Lien
Posts: 15
Joined: 2006-12-27 21:22:34

Post by Lien »

Jag har kopplat nu och änden var grön och så va också färgen på sockeln i Moderkortet. Men jag testar att köra en Recovery skiva jag fått med på en annan dator och datorn reagerar inte ens det står fortfarande INSERT SYSTEM DISK PRESS ENTER. Men den kanske inte skall reagera på det eftersom första windows skivan man installerar första gången inte är en recovery? Men om man köper Windows på en Datorbutik får man med både Recovery och installations ´CD då?
GIGABYTE - GA-M55S-S3
Amd Athlon 64 4600+ X2
1024MB DDR
Geforce 7300GT
NZXT- Guardian
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Recovery-skivor brukar följa med märkesdatorer med förinsstallerat operativsystem. Köper du Windows separat får du en installationsskiva som ger dig möjligheten att installera en helt ren version av Windows. Övriga program och drivrutiner måste läggas på efteråt. En installationsskiva för Windows är bootbar (såvida du inte råkar få tag på Windows 98 eller ME...).
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Lien
Posts: 15
Joined: 2006-12-27 21:22:34

Post by Lien »

Funkar Microsoft Office XP ? har en sådan .. tror inte min DVD/CD spelare funkar :( den låter konstigt när man sätter på datorn och den reagerar inte ens på Office XP skivorna :S
GIGABYTE - GA-M55S-S3
Amd Athlon 64 4600+ X2
1024MB DDR
Geforce 7300GT
NZXT- Guardian
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Microsoft Office XP är inte ett operativsystem utan ett paket med ordbehandlare och liknande. Det du får skaffa är något i stil med Windows XP, eller vänta en bit in i januari och köpa Vista. Förmodligen reagerar den inte på Office XP-skivorna av den anledningen att den inte hittar några systemfiler.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Lien
Posts: 15
Joined: 2006-12-27 21:22:34

Post by Lien »

Hittade min Windows XP pro skiva :) den står och formaterar för fullt :) KLar senare ikväll kanske men tak för hjälpen allihopa! JAg kommer skriva om det är nåt mer ja behöver hjälp med!
GIGABYTE - GA-M55S-S3
Amd Athlon 64 4600+ X2
1024MB DDR
Geforce 7300GT
NZXT- Guardian
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Bra att det löste sig. Lycka till med installationen.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Post Reply