minnet äts upp

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
killerpyti
Posts: 17
Joined: 2007-03-25 11:13:00

minnet äts upp

Post by killerpyti »

Min dator tappar allt tillgängligt minne. detorn har 225Gig men har bara 23 Gig ledigt fast att jag rensat den. När jag söker efter borttagna filer så hittar datorn dem fortfarande och de ligger i mappen downloads men den mappen är tom och jag har raderat mappen och den har försvunnit (och sen kommit tillbaka av sig själv). det verkar alltså som att allt jag laddat ner ligger kvar på datorn fast att jag tagit bort det. När jag söker på en .avi fil hittar jag massor men kan inte öppna dem eftersom de inte finns kvar. Det står dock att filerna är 700M stora.
verkar inte vara virusfel men hur rensar jag datorn på "låtsasfiler"?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Man brukar inte tala om hårddiskutrymme som minne, även om det är rätt på ett akademiskt plan.

Iaf, har du tömt papperskorgen?
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Låter precis som om papperskorgen inte är tömd.

Prova att köra en diskrensning (verktyget).
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Eller i värsta fall torrent programmet som ser att filerna saknas och vill ladda ner dem pånytt, därav skapar mapp och filer så att inte utrymme skall ta slut mitt i laddningen?

Tror knappast att detta är fallet, men det kan vara en orsak :P
Här var det tomt...
killerpyti
Posts: 17
Joined: 2007-03-25 11:13:00

Post by killerpyti »

papperskorgen töms regelbundet så det är inte felet. Det Walliski säger om torrentprogrammet lät intressant men jag tömmer ju torrentprogrammet när jag laddat ner sakerna. Kan de ligga kvar någonstans ändå som backup i torrentprogrammet? Hörde att om man hade norton som var inaktiverat skulle det programmet kunna säkerhetskopiera allt och att man skulle tömma allt det genom att högerklicka på papperskorgen och välja "töm nortons saker" men inte fanns det någon sån knapp inte.

Jag har kört scandisk, defragmentering och diskrensning men inget hjälper. vissa saker hänvisar till mappar som jag tog bort för ett par månader sen.
killerpyti
Posts: 17
Joined: 2007-03-25 11:13:00

Post by killerpyti »

nu raderade jag 10Gig musik och då frigjordes 30Gig. jättekonstigt!
User avatar
adde_c85
Posts: 133
Joined: 2002-06-11 9:41:46
Location: Vänersborg
Contact:

Post by adde_c85 »

Formatera. Det är nog det lättaste och bästa. Ofta vid såna här problem så är det inte så lätt att hitta orsaken till problemet. Och därför inte lätt att åtgärda dom.
Barton 2500+, MSI KT6 DELTA-FISR, MSI Geforce FX 5200 TDR128, 512Mb Twinmos PC3200, WD1200JB, WD1200JD, WD2000JD
Post Reply