Strömförande chassi dödar hårddiskar?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Strömförande chassi dödar hårddiskar?

Post by malici0us »

Jag har min dator kopplad till ett ojordat uttag eftersom de enda platserna som jag har jordade uttag är i köket och badrummet,
och har vid några tillfällen fått stötar av att jag tagit i datorchassiet.

Det jag undrar är om det på något sätt är skadligt för datorn att det är så?
Har nämligen problem med att mina hårddiskar går sönder.

Tror jag är uppe i fyra splitternya hårddiskar som har gått sönder inom en vecka efter installation vilket börjar bli väldigt irriterande.


Nån som har en aning?
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Re: Strömförande chassi dödar hårddiskar?

Post by ShoGun »

Har du fått stötar av att ha tagit i chassit? o.O låter som om någon har gjort ett väldigt slarvigt jobb vid monteringen av datorn. Moderkortet lyfts upp från själva chassit när man fäster det, oftast med icke-strömförande skruvar och så, känner ingen som fått en stöt av chassit förut.

Om strömmen åker hej vilt i datorn/chassit så är det nog mycket möjligt att hårddiskarna fått sig en kyss eller två.
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
SJBS
Posts: 44
Joined: 2008-11-03 10:20:40

Re: Strömförande chassi dödar hårddiskar?

Post by SJBS »

Det är vanligt att man kan få en "stöt" eller två om man rör vid ett chassie som är kopplat till ett ojordat uttag. Detta kan vara en av orsakerna till att dina hårddiskar pajjat, offtast när man bygger datorer skall man vara försiktig med komponenter så att dessa inte skadas. Man har då skydd så som en anti-stat matta, som är kopplad till jord och leder bort all statisk elektricitet. Själv bruakr jag låta nätagregatet vara ikopplat i ett jordat uttag (då med nätagget avstängt) och hålla i chassiet medan jag monterar, på så sätt leds statisk elektricitet bort. OM man dock skippar allt detta så finns risken att man pajjar nått eftersom de flästa komponenter i datorn är känsliga mot statisk elektricitet.

Det du uppfattar som en stöt är elektricitet som annars skulle ledas bort genom jordledaren... Denna kan ha vad som hällst för sig i din lilla burk... tippset är att du införskaffar dig ett jordat uttag till datorn. :)
Post Reply