4870x2 artefakter hjälp?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

4870x2 artefakter hjälp?

Post by ShoGun »

Ok, så jag kom precis hem från Malmö och har varit borta i drygt en vecka. Jag slår på datorn för första gången och allting funkar fin fint, lite segare i startup än vanligt men kom igång som det ska efter ett tag. Jag startade diverse program, msn, chrome, kopplade in min Nikon och började kopiera över bilder och videos.

Sen efter att jag startade en HD video på youtube, så började en del artefakter att uppkomma lite över hela skärmen, jag blev genast ganska rädd och orolig. Jag tänkte att jag slår av datorn fort som satan och startar om den. Istället kom det en bluescreen och sen dess har jag inte ens kunnat komma in i datorn ordentligt, jag har kommit till inloggningsskärmen 2 ggr, helt skeva färger och WIndows Vista försöker göra någon uppdatering och nu senast säger den "Updates were not configured correctly. Reverting changes."

Ibland, precis innan inloggningsskärmen så stor det bara "no signal" eller dylikt, som att grafikkortet bara lägger av helt.

Ska öppna burken nu och ta bort damm om det finns något.

Någon som vet vad som är fel? Jag skulle hata om mitt grafikkort är trasigt. När detta hände så hade jag ingen överklockning på, varken på grafikkortet eller processorn. Grafikkortets temperatur var 77°C när artefakterna uppstod, precis innan bluescreen.

Bör tillägga att artefakterna syns även i Bios, vilken jag inte varit med om förut.



Snälla hjälp mig, om ni kan.


Update: Funkar fortfarande inte som det ska. Jag stängde av datorn, tog ut grafikkortet och blåste rent det, och satte in det igen. Det gick att starta datorn som vanligt och inte artefakter. Satt inne på burken i säkert 1-2 timmar och surfade. Sen när jag skulle testa WoW en snabbis, så kom artefakterna tillbaka.

Jag kollade processorkylen, tog bort dam och satte i den igen och provade starta datorn. Artefakter överallt, provade ta ut och in grafikkortet igen, och då funkder det som det ska. Förmodligen tills jag startar ett spel igen dock, då kommer det säkert gå åt helvete igen. Jag vill verkligen inte köpa ett nytt grafikkort, speciellt inte nu när jag knappt har några pengar. MORR.

Någon som har några idéer?


Update 2: Här verkar ingen veta något om saken, men det gör inget nu för jag lämnade in grafikkortet och de sa att det var helt pajj, att jag antingen skulle få pengarna tillbaka eller ett nytt grafikkort. Så de håller i pengarna tills 5870x2 kommer, så får jag ett sånt + att jag betalar ev. mellanskillnad. Awesome trade.
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: 4870x2 artefakter hjälp?

Post by Hunter »

Jag hänger inte speciellt ofta på 64bit, så svaren kan komma glest

Vad har du för märke på grafikkortet? överklockat nåt? sitter PCI-E kontakten i som den ska? eller rent av kortet (troligen ja)?

Jag hade ett Powercolor 4870x2 som var det sämsta köp jag gjort, kraschade ofta. Aldrig mer ett x2 kort för min del, hellre två singelkort i crossfire för då kan man ju ta bort ett eller stänga av ett kort om det jävlas, det går inte med 4870x2. Om du har planeringar att skaffa ett ny så räcker ett 5870 (ej x2) för det ska vara snabbare än ett 4870x2 kort. Jag tänker bara skaffa ett HD5870 kort för det är snabbt nog


Intresserad att bli medlem i www.amdforum.se ? Har du ingen AMD/ATI så kanske det är skitsamma
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Post Reply