Asus Xonar D2 och andra diverse "problem"

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Asus Xonar D2 och andra diverse "problem"

Post by ShoGun »

Nu är det så att jag installerade nyss ett Asus Xonar D2, installerade Vista driver, både XP och Vista funkar i Windows 7 som jag använder. Startade skivan igen för att installera lite utilities, men då kraschar DemoShield, provade starta iTunes och även det kraschar. "Program has stopped working", någon som varit med om något liknande?

Edit; Kraschande program verkar vara Windows fel, funkar att starta programmen som administratör, fast varken iTunes eller AutoRun ska kräva det.

Nu till ett annat "problem", som jag haft sen en tid tillbaka med olika ljudkort. Varje gång det har gått ett tag sedan ett ljud spelades, så knäpper det till samtidigt som ljudet spelas. Antingen när jag startar en låt eller går ner på volymkontrollen och justerar (eller bara klickar på sliderindikatorn) volymen så knäpper det till.
Någon som vet varför detta händer?
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Asus Xonar D2 och andra diverse "problem"

Post by snigel »

Medveten om att det är en gammal tråd.

Jag får inte heller igång mitt Xonar D2 i windows 7. För mig blåskärmar det så fort ljud ska spelas upp.
En anledning att det knäpper kan vara att enheter går ner i strömsparläge, och knäppandet är när de går igång igen.

Fick du löst något av problemen och hur i så fall?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Re: Asus Xonar D2 och andra diverse "problem"

Post by ShoGun »

Mina problem har faktiskt försvunnit, det där med att starta i adminläge krävs fortfarande för en del, för Windows och rättighetshantering är som vanligt sämst. Klickljuden (i högtalarna) har försvunnit, tror jag lyckades installera en Windows 7 driver som jag var tvungen att luska fram.

Hittade följande på nätet och det verkar vara precis som jag trodde (för det låter så på kortet, går inte att förklara)
"The xonars use mechanical relays when you are turning on/off the card or parts of the card or changing your default output/input and it will make that noise as a result."

Kortet slår av och på funktioner fysiskt.

Det där med bluescreen har jag faktiskt ingen aning om :S
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?boa ... uage=en-us
där hittade jag någon med liknande problem, vet inte om det hjälper, men fanns något tips längst ner.
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
Post Reply