skärm problem :) om det finns nån kvar här :)

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

skärm problem :) om det finns nån kvar här :)

Post by lord_vasagos »

skärm lg 17 tum gammal 4:3 som jag fick gratis för den krånglade lite den slår om eller vad man ska säga
så det kommer skärm logga sen svart ett par sec och så står det analog i höger hörn och allt är som vanligt det här händer ca var 5e till 10e minut det visar inte tecken på att det är strömmen som dör utna beter sig mer som man ändrar uplösning
det har varit samma problem på 3 olika datorer och både i linux och windows så nått är knas med den i.a.f

ställde in factory inställnigar på skärmen hjälpte inte
har kollat sladdarna och dom ser i.a.f ny ut "har tyvärr ingen annan vga sladd som är lös att testa med " tog i tur skärmen och kollade kondingar och allt såg bra ut var rent och fint med

nån som har någong ide vad det kan vara eller är det dags för hårdvaru kyrkogården för den :P
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: skärm problem :) om det finns nån kvar här :)

Post by mkk »

Ja det är nog en dålik komponent inblandad. Prova eventuellt att sänka ljusstyrkan en del och se om den går lite bättre då. Då sänks iaf belastningen på de centrala strömkomponenterna samt därigenom även värmen. En pust med tryckluft (ex med luft-burk för elektronik) för att få bort eventuell dammansamling inuti monitorn är också värt att prova.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: skärm problem :) om det finns nån kvar här :)

Post by lord_vasagos »

jag gjorde rent den när jag skruvade i tur den och kollade kondingarna så den är ren och fin
sen provade jag sänka ljus inställnigar sänkte även uplösningen till 1024 x 768
uplevde det som att det blev lite lite bättre längre mellan intervallerna men är inte så stor skillnad tyvärr
även om skärmen står i viloläge så gör den så där :-/
provade div uplösnigar med olika hz och det verkar inte göra nått
verkar mer vara som du var inne på att brightness ner så blir det lite lite bättre kan kanske vara att skärmen var i gång ett tag före som gjorde att det blev bättre med

edit:
kanske skulle prova att ugnsbaka kretsen ifall det är nån lödning som är dålig :)
tror den ska vara rätt enkelt att få lös i.a.f hmmm
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Post Reply