JME Data

Forum för presentation och åsikter om datorbutiker.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

JME Data

Post by Jonas Axman »

Namn:
JME Data

Beskrivning:
Ej angivet

Övrigt:
Ej angivet

Adress:
http://www.jmedata.se

Skriven av:
64bits
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Jag har beställt en hel del moderkort etc. från JME, det har fungerat bra. De har ibland kampanjpriser på endel saker. Hemsidan och kundsystemet är bra. Har man ett reklamationsärende så får man räkna med minst 1 månad, kan räknas som skälig tid då de tar kontakt med sina leverantörer i sin tur. Ett 8500LE började gå varmt för mig, skickade in det och fick ett Nvidia 4200 istället utan att prata med mig, då blev jag lite sur. Jag krävde ett Ati-kort eller pengar istället. De gick med på att skicka pengar som motsvarade ett 4200. Det tog lite 1.5 månad, men jag får vara nöjd trots allt.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

JME undviker jag att handla från. Köpte ett grafikkort år 2000 och när jag inte var nöjd och skulle utnyttja "ångerrätten", som ska gälla i 14 dagar vid köp på Internet, så nekade de mig att skicka tillbaka det. De hävdade att något sådant inte fanns och att man inte fick skicka tillbaka produkten.

Läste mig till på konsumentverkets hemsida där det stod klart och tydligt att man fick 14 dagar på sig att testa produkten och ångra sig och få pengarna tillbaka.

Ringde då upp igen och frågade om jag kunde skicka tillbaka grafikkortet, men samma gamla visa igen "det finns ingen ångerrätt". Berättade då att jag varit i kontakt med konsumentverket och att det visst finns ångerrätt. Som svar fick jag "vänta ett ögonblick.. .. ". Efter 20-30 sekunder fick jag som svar, "självklart finns ångerrätt, skicka tillbaka grafikkortet så får du pengarna tillbaka. Detta var något som inte vi visste om". Yeah! Sure!

Att behöva "hota" med konsumentverket för att få skicka tillbaka en produkt är väldigt dåligt, då det är något ett företag med 100% säkerhet vet om.

Köper aldrig mer från JME.
User avatar
Wheels
Posts: 168
Joined: 2002-07-23 16:07:15

Post by Wheels »

Tycker följande om jme data:
Bra:
* Stort utbud i butiken.
* Ganska trevlig personal

Dåligt:
* Status för lagerhållning stämmer inte alltid.
* Dålig service (lämnade in en dator -00 de byggt ihop åt -99, power knappen strulade *ville inte ge ström till boot*, efter 3 veckor fick jag beskedet att de uppdaterat bios och de inte kunde återskapa problemet) ... döööööö.
* Lite dyrare än andra konkurenter.
Soltek Qbic | P4 2.66 | 1024 Pc 2700 Kingston | Leadtek A6600GT TDH 128 mb | 36gb Raptor + 120 gb seagate.
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Mycket otrevlig kundservice. :P
Dom har permban.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Väldigt upptagen personal, förösker hinna med så många kunder så möjligt. Allmänt inget fel på JME bara små saker som gör att jag helst undviker att handla där. Har själv inte haft reklamations/garantiärenden, men det komemr väl...
DDS for life!
rla
Posts: 6
Joined: 2004-07-05 7:20:16
Location: Eskilstuna, Sverige på Jorden

Post by rla »

Brist på tillgänglig supporten och att dom inte svarar på frågor via sina webbaserade formulär gör att jag inte handlar därifrån fler gånger.
En dator är en dator är en dator är det min dator?
User avatar
LittleSteeL^
Posts: 427
Joined: 2002-06-14 14:49:11
Location: mora

Post by LittleSteeL^ »

Jag har beställt chassien ect. från JME data...
* snabb leverans
* billigt och stort utbud
Dell Diemension 8200 Ati Ed.
P4 2,0Ghz , 512mb DDR , 100gb HDD , Ati Radeon 9600XT 256mb
User avatar
PutteAnka
Posts: 56
Joined: 2004-08-25 9:01:39

Post by PutteAnka »

Trevlig butik att titta in i osv, men som det sades innan, ta så många kunder som möjligt och skit i resten. Var på anställningsintervju där för några år sedan, som butikssäljare, och intrycket jag fick av ledningen var absolut det sämsta man kan tänka sig. De sa rakt ut till mig att de inte vill ha " kunnig " personal som butiksäljare, pga att de stannar inte. Jag kan iofs hålla med om den tankengången lite, men man måste ha kompetent personal, det är ju som sagt de som är riktlinjen utåt i företaget. Det säger en hel del om företaget och deras syn på service.

Ibland är de billiga så vet man vad man skall ha och det är ett bra pris så är det ok, men jag handlar inte mycket hos dem längre.
You say illegal, I say legal's never been my scene - Mötley Crüe
speedtrader
Posts: 194
Joined: 2003-04-11 18:59:38
Location: Fredrik Johansson

Post by speedtrader »

På JME`s hemsida kan man läsa följande:

Kunden i fokus
Eftersom vi alltid sätter kunden i fokus kan vi lova dig att vi kommer att ta hand om dig på bästa sätt.

Det verkar som det är fel personer som jobbar på JME-Data utan servicekänsla.

JME Data finns på Svartlistan.


Datum: 2004-07-01
Företag: JME-Data i Helsingborg
Bransch:
Adress: www.jmedata.se helsingborg@jmedata.se
Detta har hänt: Jag köpte en dator på JME i Helsingborg den 7/4 -03, en JME Performance.Jag installerade XP och ett spel och började spela. Vad händer, jo skärmen bara slocknar. Jag hör spelet i högtalarna men ingen bild, skärmen har stängt av sig själv. Ett par dar senare när jag ska starta datorn så blir det en massa lodräta ränder över hela skärmen. Jag beslutar mig för att lämna in datorn på lagning. Jag hämtar datorn efter 1 månad.Felet på datorn var att grafikkortet var trasigt och att en nätverksdel var trasig.Kommer hem och installerar XP och kör uppdateringar. Kort efter så kommer samma ränder upp på skärmen igen och jag får lämna in datorn igen.Lämnar in datorn igen och får vänta 1 månad. De säger att den är lagad och att de har uppgraderat BIOS så att nu så ska den fungera fint.Butikschefen säger även att de ska köpa tillbaka datorn om det händer igen. Jag kommer hem och installerar XP och drivrutinerna och vad händer!!! Jo, samma ränder kommer upp på skärmen igen, jag försöker att formatera om hårddisken och ränderna kommer upp efter en stund under formateringen. Jag blir nu förbannad och ringer min mor och vi packar ihop datorn, monitorn och högtalarna och åker ut till JME för att häva köpet 2003-10-12, får där besked om att det kan de inte göra utan butikschefens medgivande och att han är ledig men kommer tillbaka om tre dagar. Efter tre dagar så ringer butikschefen och säger att de har kollat datorn i butiken, de har inte alltså skickat datorn till Malmö till teknikerna för undersökning, som de gjort tidigare. Butikschefen säger att det finns inget fel på datorn men att han ska kolla den ett dygn till. Jag säger att det inte är okej, samma fel har nu uppkommit tre gånger och att lagen säger att nu ska köpet hävas eller ny dator. Butikschefen säger att han ska återkomma dagen efter. Jag pratar med min mor och hon säger att det inte är okej, vi åker ut till JME data och när butikschefen ser oss så försöker han smita iväg. Jag stoppar honom och säger att jag vill häva köpet.Jag säger till butikschefen att "du sa ju när jag hämtade datorn att om den går sönder en tredje gång och det är samma fel så ska ni köpa tillbaka datorn". Då säger butikschefen att det är ren lögn och att det har jag inte alls sagt. Då säger jag "påstår du att jag ljuger", till butikschefen. Då säger han att han aldrig har sagt nåt sånt, har du vittnen eller! Min mamma säger att nu så har det här gått för långt nu så får KO ta över det här. Ja, det får bli en tvist säger butikschefen och går därifrån. Jag har aldrig varit med om något liknande tidigare. Jag har fått stått ut med en hel del ifrån JME i Helsingborg, men det värsta är att de påstår att jag ljuger. Jag som bara ville köpa en dator. Jag gör en anmälan till Allmänna Reklamations Nämnden och ber dem hjälpa mig att häva köpet på en trasig dator. Förlorar där efter 5 månaders väntan. Åker till JME i Helsingborg 2004-03-17 för att hämta min dator. Vad händer då Jo de har slarvat bort mitt högtalarpaket, så att jag får ett nytt sånt. Kommer hem helt knäckt och förbannad och ska använda min dator vad händer då jo den är fortfarande trasig samma fel som det har varit hela tiden, det är ränder på skärmen och datorn beter sig felaktigt. Jag beslutar mig för att lämna in datorn själv till teknikerna på JME i Malmö, dit där JME Helsingborg borde ha skickat datorn 2003-04-17. De testar den och konstaterar att grafikkortet är defekt och sätter in ett nytt. Jag hämtar datorn på JME i Malmö 2004-05-07. De skriver dock i papperna att de har plockat ut ett grafikkort som kostat 1995: - kr och satt in ett nytt kort för 1995: -, men när jag kollar upp priset på grafikkortet på deras egen hemsida så kostar det nya kortet bara 1195:-. Jag ringer upp och säger att jag känner mig lurad och varför jag inte fick ett som kostar lika mycket. De säger att det spelar ingen roll, för att det är lika bra som mitt gamla, tom bättre. Jag säger att för mig spelar det roll för att jag betalar av över 600 varje månad. Jag köpte datorn 2003-04-07 och fram till 2004-05-07 då jag hämtade datorn efter fyra inlämningar på sammanlagt 8 månader så har jag haft datorn i 5 månader. Jag känner mig så kränkt och lurad utav JME, och de har inte följt regler som butiker ska följa. Jag vill fortfarande häva köpet. Jag är rädd för att behöva lämna in datorn till JME igen på "lagning".
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Jag som funderat på att köpa lite sleeving kit och sådant. De kan ju knappast gå sönder och de är ingen större summa ca 300kr. Är de att lita på eller ska man köpa från gizmod? De har samma kit och saker jag behöver förutom att de skulle gå på ca 500kr från gizmod och 300kr från JME.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
MrMajestic
Posts: 5
Joined: 2002-04-14 8:46:34
Location: Stockholm

Post by MrMajestic »

Snabba leveranser står det på deras hemsida. Beställde en Athlon64 3500+ i Tisdags morse och den ligger fortfarande "under packning" idag Torsdag. Hur svårt är det att lägga ner en grej som finns i lager i en låda och skicka. JME tänker jag aldrig mer handla av, den saken är klar. Mina absoluta favoriter Dustin, som vi använder på jobbet, har grejjerna i kartong med kolli ID efter 15 minuter. Inte ovanligt att det dyker upp samma dag med företagspaket. Skall tilläggas att jag beställde från JME till jobbet via företagspaket också, men det verkar inte ha hjälpt.
tinarkadius
Posts: 1
Joined: 2004-11-17 18:57:07

JME Kristianstad sålde kortet jag beställt

Post by tinarkadius »

Beställde ett Asus A7N8X-E Deluxe från JME Kristianstad i måndags, 15/11, och kortet fanns på centrallagret. Frågade om de kunde få in det till på tisdag, men de sa att de kunde ha det på onsdagen, idag alltså. Vilket jag tyckte var ok, då det verkade smidigare än att beställa på nätet och hämta på posten. Va inne idag vid 15.30 men då hade de inte packat upp grejerna ännu. De hade inte tid just då sa de, trots att butiken var tom på kunder. Jag frågade när jag kunde komma tillbaks men fick inget svar. Då jag gick därifrån såg jag att de började med uppackningen. Kom tillbaks 17.45 och frågade om de packat upp NU då. Men, tror ni kortet fanns inne?

En i personalen kollade genom packsedeln och frågade flera ggr vad för kort det var jag beställt. Då han kollat sa han att de inte fått nåt sånt kort. Han erbjöd sig att ta hem det till fredag men fan heller, det var droppen. När jag kom hem ringde jag JMEs kundtjänst för att berätta vilken personal det är de har anställt. Killen jag pratade med sa att han såg i datorn att de visst fått ett sånt kort men att de SÅLT det. Känns helt sjukt att man kan göra så, då de var fullt medvetna om att jag beställt det kortet (Jag har även lagt undan en Zalman CNPS7000B-ALCU). Det hör ju till saken att ifall jag beställt moderkortet via en nätbutik hade jag fått det snabbare än att beställa från JME. Men jag tyckte ju att det var smidigare att JME Kristianstad betällde det ifrån centrallagret i Malmö. Oj så smidigt det blev! Här sitter man utan moderkort vetandes om att genvägen blev en stor omväg. Inget nytt kort denna vecka såvida jag inte skubbar från skolan. Vad jag än gör så förlorar jag pengar på grund av JME Kristianstad.
Men, de lär också förlora pengar, i dubbel bemärkelse. En förlorad kund är 10 förlorade kunder osv. Imorgon ska jag ringa JMEs personalchef så personalen i Kristianstad kan börja se sig om efter andra jobb. Förmodligen är det inte första gången de gjort nåt sånt här. Har själv hört från andra om att de är okunniga och rena rama motsatsen till "service-minded".
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Mycket nöjd

Post by ruva »

Mycket nöjd med JME

Jag beställde ett trådlöst modem/router mars 2004.

Då jag innan kollat i Borås och alla sa att det just då var lång väntetid på produkter från D-link uppskattade jag att få det runt första april från JME, strax innan Scanova skulle koppla in bredband hos mig. Dagen efter min beställning hade modem/routern redan kommit. Det fattades dock en splitter och jag ringde om det (på e-post verkar de dock inte svara) och fick en tre dagar senare en splitter.

Summar, trots vissa klagomål här om JME så har jag inget att klaga på förrutom att de var för snabba med leveransen. :D

Februari 2005

Beställde moderkort, processor, burk, grafikkort, hårddisk och minnen. 2 dagar senare hade jag det hemma och det trots brist på AMD 64 grejer från de stora butikerna som Komplett och Datorbutiken com.

::) ::) ::)

Måste också skriva lite om killan nedanför. Han är den första jag hört talas om som gjort sönder ett moderkort med skruvmejsel, fått ett nytt trots det uppenbara men ändå blir förbannad och aldrig mer ska handla därifrån. Inlägget kommer säkert bli en klassiker. Det är tur att man inte är handlare innom datorer.
Last edited by ruva on 2005-02-15 14:39:11, edited 4 times in total.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Jag beställde delar till mitt första datorbygge via JME Data, då bl.a. ett moderkort. Olyckligtvis gick moderkortet sönder någon månad efteråt, vid ett meck-tillfälle, så jag skickade in kortet till JME.

De ringer upp mig, och jag bemöts av en person som knappt kan prata svenska, som efter många om och men berättar att moderkortet har märken efter en skruvmejsel och att de med all säkerhet inte kommer att ge mig ett nytt på garantin. De berättar även att de kommer att skicka kortet vidare till tillverkaren, och att de kommer lämna säkert besked några veckor senare.

Då de antytt att jag inte kommer få något nytt kort köper jag ett nytt (vid detta skede hade jag varit utan dator i åtta veckor), och monterar detta.

Ca 5-6 veckor efter JME's ringt mig kommer ett nytt kort på posten (de lovade höra av sig, vilket de inte gjorde), helt oväntat och tämligen överaskat. Jag tycker gott att de kunnat förvarna mig för att kortet kanske skulle komma istället för att antyda, aningen otrevligt, att jag pajat kortet och inte kommer få något nytt på garantin.

Stort minus, JME. Handlar aldrig mer därifrån.

EDIT: Kan väl också tillägga att leverantören tog tillbaka kortet, inte JME. Samt att de hittat spår efter en annan fläkt på nordbryggan (ABit IC7G, vem *** byter inte ut den **** fläkten? ;))
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
Zion
Posts: 1
Joined: 2005-07-15 13:14:48
Location: Halmstad

Post by Zion »

Jag har köpt endel saker från JME data. När jag sist köpte ett nytt Chassi och en Hårddisk. Så skulle jag köpa Cooler Master Centurion 5. Så jag sa det men han som assistera mig. Var väldigt otrevlig och nästan tvinga mig på en Thermal Take Shark. Visst alla i personnalen är ju inte såna. Dem kan vara lite dyra på en del saker. Men visst JME data är snabba med att skicka ut saker och jag har inte haft några som helst problem med sakerna jag har köpt där. Den butiken jag rekomenderar mest är Komplett. Dem är sjukt bra och hanterar saker och ting på ett snabbt och effektivt sätt.
Amd 2600+, Geforce 4600 ti 128mb, 1024 mb Kingston, Abit NF7-S2G, Maxtor Diamond plus 10 200gb, Maxtor Diamond plus 8 40 gb, Cooler Master Centurion 5.
User avatar
Eneriz
Posts: 192
Joined: 2005-07-19 9:15:35
Location: Luleå

Post by Eneriz »

Har köpt lite smågrejer från JME vid ett tillfälle, inga problem alls med någonting över huvud taget. Deras hemsida är dock usel. Är buggig rätt ofta.
Mobile AMD Athlon64 2800+/512mb Corsair value PC3200/200gb S-ATA/Asus K8N S754/Radeon 9200 128mb AGP
Jadow77
Posts: 3
Joined: 2005-08-02 21:50:43
Location: Dalby

Post by Jadow77 »

Jag har handlat rätt mycket grejer på JME men jag typ känner killarna på JME i lund, en kompis till mig praktiserade där ett tag så han blev vän me dem och då lärde jag känna några av dem. Så det e rätt lungt om nåt blir fel så fixar dem det på ett eller annat sätt så jag har bara förtroende för dem. Och nån gång har jag fått rabat på flera hundra kr där.
WeRRa
Posts: 2
Joined: 2005-08-11 22:38:44

Post by WeRRa »

Handlat en dator av de nyss.

resultat: kommer inte handla från de igen

... beställde en dator, fick den 3 veckor senare, och när jag skulle hämta den, så märkte jag att de satt i fel moderkort,och jag fick inget tangentbord. så de fick skicka tillbaks den, kom 1 vecka senare, fixat rätt moderkort men fortfarande inget tangentbord: så jag bad de att ge mig ett annat så länge. Kommer tillbaks en vecka senare, och fortfarande inget tangentbord, blev lite sur, så jag avbeställde det tangentbordet och köpte in ett annat som de hade i butiken. Resultat: 2 tangentbord till priset av 1.

kommer in 1 vecka senare för att köpa ny skärm seperat: efter en hel dels diskussion gick de med på att sälja skärmen från butiken, till priset av nätets priser, för att de gav mig fel moderkort.

Använder datorn ungefär 1-2 dagar utan problem, och bestämmer mig för att lägga in mitt ljudkort från förra datorn, (fick datorn monterad o klar.).
Gick knappt o arbeta inne i burken, p.g.a. att det var så trångt inne, och jag fick byta plats på sakerna så jag kunde få plats med ljudkortet. Och så har jag framifrån plats för högtalare och microphone, (som inte funkar.. vet inte varför).

Blev väldigt missnöjd, med att få vänta länge för datorn, skicka tillbaks och vänta ännu mer.. och inte ens få rätt saker. Och när man väl köpt datorn ser man att deras montering knappt var värt pengarna jag betalade för monteringen.

Därför fick jag skälla ut de, och lyckades fixa 2 tangentbord till priset av 1, och en skärm till priset av nätets pris.

Men jag kommer inte köpa av de igen, de var rätt besvärliga.

Resultat:
service: 2/5
montering: 1/5
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Har köpt en del saker där, inget har varit fel på så långt. Men dom vägrar som vissa andra säger att svara på frågor man skickar till dom. Komplett och webhallen är mina två favoritbutiker på nätet när det gäller datorkomponenter
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
Cyberhof
Posts: 32
Joined: 2005-04-19 17:08:07
Location: Blekinge

Post by Cyberhof »

JME suger!
Jag beställde ett moderkort där ifrån (ett gamalt socket a) och fick till svar att vi får in den i veckan efter tre veckor kommer slutligen mitt moderkort på posten och jag hämtar ut det och upptäcker att det inte är ett socket a utan ett för P4.

Jag hör då av mej till JME som säger åt mej att skicka in det så ska dom byta ut det och dom vägrar så klart att betala returfrakten.

Så jag skickar tillbaka kortet och sen hör jag ingenting på 2 veckor så jag ringer dem och då säger dom att dom inte kan få in kortet igen utan att jag får lägga till 200kr extra för att få ett annat kort som ska vara likvärdigt, då säger jag att jag vill ha pengarna tillbaka istället men dom totaltvägrar.

Så efter mycket tjaffs så får jag pröjsa yttligare 200kr för moderkortet plus returfrakten för dom skickade fel kort från början.

Så sedan dess har jag bestämt mej för att aldrig mera handla från dem plus att jag avråder hela min vänkrets att handla där ifrån.

Dom får :[
Av fem möjliga ;D
[Antec P180][OCZ GameXstream 700w][Athlon64FX 60@3,1Ghz][Scythe Ninja][DFI LANPARTY nF4 SLI-DR][2x1024 PC4000 Mushkin XP4000 Reddline@546 3-3-2-8-1T][1x80GB Seagate PATA, 2x300GB Seagate SATA 2x400GB Samsung SATA][Geforce 8800GTS][Samsung 204Ts 20" TFT]
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

Post by Charlie »

Jag har nu handlat varor av JME-data (Helsingborgsbutiken) tre gånger. Alla tre gånger skulle jag ha likadana SATA RAID-kort. (Första gången två plus två SATA hårddiskar, andra gången två kort plus en IDE 2,5" disk och tredje gången två kort + monteringsbyglar till hårddiskar.

Första gången visste jag att de hade kort i lager (hemsidan), men väl i butiken hittade jag inga. Till slut fick jag hjälp, och personalen hittade korten längst in i en hylla bakom en massa andra prylar. Taskig ordning...
Diskarna hade dom hemma och affären gick för övrigt ganska smidigt.

Andra gången hade dom inga kort alls, trots att hemsidan visat att dom hade i lager. Ingen kunde hitta några kort, och jag fick nöja mig med hårddisken. Dessutom lyckades ingen hitta kundnumret i kassasystemet (företagskund, handlar i arbetet) och tjugo minuter senare fick till slut butiskchefen rätt på det hela.

Tredje gången hittade jag inte heller några kort, trots lagersaldo enligt hemsidan. Efter en kvart (och tre i personalen som rusade runt som yra höns för att hitta RAID-kort som om dom hade ben och kan rymma) hittades ett kort, och jag fick nöja mig med det. Monteringsbyglarna hängde i sin ordning på stativ och jag gick till kassan. Där möttes jag av en otroligt osäker praktikant. Inget ont om praktikanter eller nyanställda, vi har alla varit där en gång. Men när praktikanten efter ytterligare en kvart inte hittat varken nåt på kundnummer, adress eller företagsnamn började jag undra varför jag gick hit en tredje gång. Han försökte få butikschefens uppmärksamhet hela tiden, dock utan att prata. Jag vet inte om det berodde på nervositet eller blyghet, men till slut såg butiskchefen viftandet och svetten som pärlade sig i praktikantens panna och suckade ljudligt. Med en knuff tryckte han bort praktikanten för att hjälpa mig. Det gick genast lätt att hitta kundnummer och jag fick mina saker, men utan en ursäkt för att jag fått vänta en halvtimme eller att personalen än en gång klantar sig i kassan.

För det första: Håll ordning i hyllorna! Alla vet inte exakt vad dom ska titta efter.

För det andra: Utbilda personal, både fast, ny och praktikanter!

För det tredje: Att visa denna attityd mot en stackars praktikant som redan är nervös, inför en kund, är skrämmande! Som butikschef bör man väl ha tillräckligt med hyfs för att kunna visa och lära, istället för att bete sig som om den stackars praktikanten bar ställde till besvär. Alternativt kanske man inte bör ta in praktikanter alls?

Jag kommer säkert återvända till JME igen, om det skulle krisa. Men jag kommer ringa butiken i förväg, be dom ta fram allt till disken som jag behöver. Är dom inte intresserade av att göra mig denna lilla tjänst vänder jag mig med nöje hellre till en annan leverantör även om jag måste köra en längre sträcka eller till och med beställa med postorder.

(För övrigt kan jag berätta att SATA RAID-korten jag köpte för 199:- styck fungerade alldeles utmärkt!)
Zalman
Posts: 56
Joined: 2007-01-26 9:25:40

Post by Zalman »

Beställde en hel dator i delar från JME, en del varor var beställningsvaror & en del stod det bara "Beställd" på, beställningsvarorna dök upp hos JMe efter c:a en vecka men de som det stod "Beställd" kom inte, skickade ett meddelande via deras sida om att ändra ordern, tog dem c:a 1 timme att svara o det var inga problem och ändra orderna, pengarna för delarna jag avbeställde kom efter ytterliggare en vecka.
AMD Athlon 64 X2 5200+
MSI K9A Platinum
Corsair 800Mhz 4096MB
HIS Radeon HD 3870
SoundBlaster X-Fi Fatal1ty edition
User avatar
Freddy
Posts: 299
Joined: 2002-07-22 18:17:56
Location: Malmö
Contact:

Post by Freddy »

Tycker personalen suger alla fall på butiken i malmö centrum. Skulle handla ett nytt nätagg till mit xt1900xt och som alla vet så krävs det ett hyffsat nätagg. Kommer fram till killen i kassan och säger att jag behöver ett kraftigt nätagg som har X A minst på 12V linan osv och att det är X grafikkort som ska köras osv... säljaren drar direkt upp nåt skit på datorn nåt billigt skit agg för 200spänn eller vf det nu var, innan jag ens hann säga att är inte sånt skit jag vill ha så hade han redan varit på väg till lagret för att hämta det.

Så det visade sig att dom inte alls hade nåt bra nätagg i lager, dom skulle få in några kända å bra märken först nästa vecka eller nåt.. jovisst tjena jag är här för att vänta 1 vecka till.. Suckade bara och gick iväg till en mindre noname butik som hade flera stycken Tagan, antec osv och vips på 5min hade jag ett riktigt bra som jag ville ha.

Slutsatsen är att JME suger dom kan ingenting går man dit å spelar dum så kan dom lura en riktigt ordentligt och idioterna läser alltid innanför skärmen på X produk å dyl och bara säger jaja den här är bra osv.. har en sådan själv i mitt system.

Aldrig mer JME för min del, inte ens för mindre saker som kablar dvd skivor eller nåt dom får inte ett öre från mig nå mer.
AMD64 X2 3800+ @ 2529 (280*9) :: Asus A8N-SLI SE :: TwinMOS 1024MB PC3200 :: Sapphire X1900XT 512MB :: Samsung Spinpoint 250GB :: Win XP Pro SP2 :: LG Lightscribe Dvd-r 8x/48x :: 19" Samsung Syncmaster 940B :: Chieftec DX Green Tower :: XP PRO SP2
linus jonkman
Posts: 2
Joined: 2007-10-24 6:33:05

Post by linus jonkman »

Freddy wrote:Tycker personalen suger alla fall på butiken i malmö centrum. Skulle handla ett nytt nätagg till mit xt1900xt och som alla vet så krävs det ett hyffsat nätagg. Kommer fram till killen i kassan och säger att jag behöver ett kraftigt nätagg som har X A minst på 12V linan osv och att det är X grafikkort som ska köras osv... säljaren drar direkt upp nåt skit på datorn nåt billigt skit agg för 200spänn eller vf det nu var, innan jag ens hann säga att är inte sånt skit jag vill ha så hade han redan varit på väg till lagret för att hämta det.

Så det visade sig att dom inte alls hade nåt bra nätagg i lager, dom skulle få in några kända å bra märken först nästa vecka eller nåt.. jovisst tjena jag är här för att vänta 1 vecka till.. Suckade bara och gick iväg till en mindre noname butik som hade flera stycken Tagan, antec osv och vips på 5min hade jag ett riktigt bra som jag ville ha.

Slutsatsen är att JME suger dom kan ingenting går man dit å spelar dum så kan dom lura en riktigt ordentligt och idioterna läser alltid innanför skärmen på X produk å dyl och bara säger jaja den här är bra osv.. har en sådan själv i mitt system.

Aldrig mer JME för min del, inte ens för mindre saker som kablar dvd skivor eller nåt dom får inte ett öre från mig nå mer.
Freddy jag känner igen det du varit med om. Vad som verkar vara det solklara fallet är att en tidigare mycket kompetent och serviceinriktad kedja har "tänkt om" när det gäller kundhantering och helt sonika kopierat SIBA:s concept med "kunden har alltid fel". Sannolikt kan en förklaring till detta byte spåras i en ny VD eller liknande(beteendeförändringar i organisationer brukar komma från toppe)

Följande saker har hänt mig nu de senaste månaderna:

Jag är normalt sett en mycket timid och mottaglig konsument, men just i fallet med JME data i Malmö måste jag utfärda en mycket kraftig varning.
Fallet som jag beskriver nedan är dessutom något som jag nu lyfter till allmänna reklamationsnämnden (och detta med stöd utav konsumentombudsmannen)

I korta drag har jag haft följande turer runt en och samma produkt:

1.Jag beställde en produkt av JME data som enligt dom fanns i deras huvudlager och skulle inkomma på 1-2 dagar
2. Jag la en handpenning på samma vara på 1000sek

3. Sen följde en utdragen procedur på nästan 4 veckor, där jag under flera tillfällen kontaktade dem på telefon och email och inte fick några svar var min vara fanns. Det retade mig dessutom att det inte gick att få några svar från dom ens på deras hemsida under "kontakt" där jag mycket vänligt bad om att få veta statusen

4. När varan väl anländer har jag dessvärre blivit av med kvittot på min handpenning och blir då informerad om att jag inte kan få tillbaka dom pengarna och 1000SEK blir alltså "frusna" hos JME data

5. Episoden där slutar med att jag får betala HELA priset och jag lämnar butiken med ett vagt oinspirerat uttalande om att man "kanske kan spåra upp pengarna"

6. Några dagar senare får jag ett email om att jag inte kommer få ut mina pengar.

7. Sedan dess har jag varit i kontakt med konsumentombudsmannen eftersom den specifika expediten i affären inte svarar på mina mail ELLER låter mig få tala med hans chef.

Under hela processen har jag försökt få JME data att iallfall PRATA med mig eftersom jag inte är sugen på att dra igång några processer , men dom hör inte av sig. Vilket i sig måste vara ett kardinalexempel på negativ kundhantering
Det som är oerhört frusterarande är att man hela tiden stoppar huvudet i sanden

Så allt som allt måste jag starkt råda kunder som inte vill bli lurade, förolämpade och bestulna på sina pengar, på att handla av JME data.
Nu vill jag påpeka 3 fakta till vad det gäller handpenningen:
A. Expediten erkände att han kom mycket väl ihåg mig
B. Expediten erkände att han mycket väl kom ihåg att jag betalat handpeningen samt
C. Expediten hittade dessutom överföringen av pengarna i deras register.
Dessa 3 fakta gör att jag inte kan varken tolerera eller förstå varför man inte skulle ersätta mig.
Detta är nu anmält till ARN för övrigt och jag kommer skriva här vad utkomsten blir.
Post Reply