shg.biz

Forum för presentation och åsikter om datorbutiker.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

shg.biz

Post by Jonas Axman »

Namn:
shg.biz

Beskrivning:
Ej angivet

Övrigt:
Ej angivet

Adress:
http://www.shg.biz

Skriven av:
64bits
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Rensat. Posta enbart om du har kritik (bra eller dålig) av butiken.

Allmänna frågor om butiken hänvisas till Allmänt Prat, frågor om hårdvara till hårdvaruforumet och frågor om mjukvara till mjukvaruforumen.
hej.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Beställde två Barton Mobile 2400+. Hyfsat snabb frakt. Paketet kom igår (16/11). Väl inpackat.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
zubbe
Posts: 7
Joined: 2004-11-09 11:31:04

Post by zubbe »

Har beställt varor från SHG två gånger, har inte varit några problem (bara lagervaror) och de är betydligt snabbare än Datorbutiken med att leverera sakerna.
anotherusername
Posts: 1027
Joined: 2002-03-15 20:07:32

Post by anotherusername »

Har köpt mitt moderkort och min processor därifrån. Inget att klaga på. Mycket snabb frakt. Skickades dagen efter jag beställt.
Account removal-requested!
looc
Posts: 1
Joined: 2005-01-13 17:38:37

Varning för shg.biz

Post by looc »

Om du tänker beställa från shg.biz begrunda följande först.

Jag beställde datorprylar.
Fick (snabbt) det jag beställt men varorna var trasiga vid leverans.

Kontaktade shg via telefon och fick veta att man skulle skicka med postens kvitto för att få pengarna tillbaka för frakten. ( Det står ingenting om detta på shg:s hemsida, dom vill tydligen inte att folk ska göra det. )

Skickade med företagspaket framme för 12 nästa dag.

9 dagar senare påstår shg att dom mottagit paketet, kvittot som jag skickade med saknas då.
Detta meddelas inte utan det har jag fått veta långt senare.

Varan är nu restnoterad i 2 månader, detta meddelas inte heller utan när jag efter ett par veckor saknar mina varor och kontaktar shg får jag veta det.

Får då varan utbytt mot en ny billigare vara.

Har fått varan men pengarna för frakt och mellanskillnad verkar vara svårare att få.

Har efter flera kontakter fått en del av summan men inget som överensstämmer med varken frakt eller mellanskillnad.

Har kontaktat shg flera gånger efter det men dom har helt slutat att svara på e-post.

Så slutsats: Dom e billiga men det kan bli dyrt om man har otur.

Mitt tips till er alla är att handla i någon annan butik som har bättre support och kan räkna.
User avatar
MrIbra
Posts: 157
Joined: 2003-08-09 20:27:52

Post by MrIbra »

Tack för varningen looc!

Funderade nämligen på att beställa lite delar därifrån, men nu blir det antagligen ändrade planer.

CPU: AMD64 3500+ | RAM: 3072 MB DDR | GK: PC 1650 XT 256 MB | MK: ASRock Dual SATAII |
LK:
Sound Blaster Audigy | HD: Hitachi 80 GB - Seagate 200 GB | Bench: 3dmark01/03/05/06 16000/11100/6800/2800 p (Cat. 7.7)
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

okey.. jag fick en defekt cpu från shg.biz så det e bra att veta hur jag skall gå till väga
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Har handlat en del därifrån, mest småsaker, inga problem hitills med varken returer eller likn. Vet bl.a en skola som handlar en del därifrån utan problem hitills sen ett tag tillbaka.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
RaZZoR
Posts: 1
Joined: 2005-02-07 21:24:21
Location: Malmö
Contact:

Post by RaZZoR »

Beställde en Barton 3200+ & ThermalTake Tower112 fläns

fick vänta en vecka på att de va slut, vilket som är helt ok, men ida skicka ja ett mail fråga var cpu'n o flänsen blir av, får ja till svar att deras leverantör inte levererat som dom lovat och väntar på nytt leveransdatum

supporten är snabb och bra, men tvivlar på att rekomendera dom
/RaZZoR
ArOs
Posts: 3
Joined: 2005-03-15 13:58:33

shg.biz vägrar ta sitt ansvar

Post by ArOs »

Köpte nyligen en hel massa datordelar hos shg.biz - leveransen gick fort, inga problem. Men sen kom problemen... fick ett strulande moderkort. Asus A7V880.
Testade med en massa olika BIOS, men problemen löstes inte. Skickade därför tillbaka kortet med en riklig felbeskrivning. De testade, men hittade inget problem - och skickade därför tillbaka det till mig, och debiterade mig för testning och frakt. När jag senare kollade hur de utfört testet så insåg jag snabbt att de utfört det felaktigt. Kontade dem - men de hävdar att det inte var fel på kortet.
Nu i dagarna kom det en ny BIOS-uppdatering som löste problemet för mig. Vilket bevisar att det var fel på moderkortet - och inte på mitt minne (som de misstänkte).
Nu vägrar de ersätta mig för frakt och felsökning...
Tänker aldrig handla där igen... och rekommenderar er att göra det samma.
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Re: shg.biz vägrar ta sitt ansvar

Post by corre »

ArOs wrote:Köpte nyligen en hel massa datordelar hos shg.biz - leveransen gick fort, inga problem. Men sen kom problemen... fick ett strulande moderkort. Asus A7V880.
Testade med en massa olika BIOS, men problemen löstes inte. Skickade därför tillbaka kortet med en riklig felbeskrivning. De testade, men hittade inget problem - och skickade därför tillbaka det till mig, och debiterade mig för testning och frakt. När jag senare kollade hur de utfört testet så insåg jag snabbt att de utfört det felaktigt. Kontade dem - men de hävdar att det inte var fel på kortet.
Nu i dagarna kom det en ny BIOS-uppdatering som löste problemet för mig. Vilket bevisar att det var fel på moderkortet - och inte på mitt minne (som de misstänkte).
Nu vägrar de ersätta mig för frakt och felsökning...
Tänker aldrig handla där igen... och rekommenderar er att göra det samma.
Jag köper inte riktigt att ett mjukvarufel på en komponent ska klassas som RAM. Och att det fungerade för dom i deras labb kan ju bero på att dom har lite andra kompoenter och testar med.


Själv har jag handlat för ca 10000:- hos shg.bix (polare och mig på mitt konto). Dom ggr som RMA har behövts så har det fungerat klanderfritt. Både hdd och ram-minne har returnerats utan några bekymmer.

Jag skulle tro att andra datorbutiker skulle agerat på samma sätt ang ditt fall.

/erik
ArOs
Posts: 3
Joined: 2005-03-15 13:58:33

Post by ArOs »

[quote]Jag skulle tro att andra datorbutiker skulle agerat på samma sätt ang ditt fall. [/quote]

Om de testat på ett korrekt sätt hade de helt klart kunnat uppleva felet med egna ögon.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

ArOs wrote:
Jag skulle tro att andra datorbutiker skulle agerat på samma sätt ang ditt fall.
Om de testat på ett korrekt sätt hade de helt klart kunnat uppleva felet med egna ögon.
Vad är ett korrekt sätt för dig?
Vad var det som de gjorde fel i testandet?
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
ArOs
Posts: 3
Joined: 2005-03-15 13:58:33

Post by ArOs »

Felet med moderkortet var att automatisk avstängning inte fungerade.
Jag testade mig fram med olika BIOS-versioner, ett annat nätagg samt en annan CPU - utan att problemet avhjälptes.
När jag sedan testade att ändra runt lite i inställningarna i BIOS så kom jag fram till att problemet uppenbarade sig främst när jag körde minnesbussen i full hastighet (400MHz), när jag drog ner hastigheten till 333MHz så funkade avstängningen oftast, men inte alltid.
Minnena är äkta 400MHz (PC3200).
CPU'n är en Athlon XP 3200+ (400FSB).

När de på shg.biz testade mitt moderkort körde dom med en Athlon XP 2600+ Thoroughbred (detta kunde jag läsa i RMA-statusen) - vilken ju inte kör med 400FSB... så därför hittade de inte något fel (de skrev då att det antagligen var mitt RAM-minne det var fel på)... trots att jag tydligt skrev att problemen främst uppenbarade sig när man körde minnesbussen i 400MHz. Antingen tyder detta på okunnighet, eller på att de gjorde ett misstag som de inte kan med att erkänna och ta konsekvenserna av.

När jag senare påpekade detta så ändrade de snabbt i RMA-statusen (utan att kontakta mig) och skrev att testet utförts med en Barton 3000+ med 400FSB.

Nu i efterhand har jag ju blivit kvitt problemet med hjälp av en BIOS-uppdatering som Asus nyligen släppte (efter att shg.biz testat kortet) - så därför är det ju tämligen uppenbart att det var moderkortet som strulade, och inte mitt RAM-minne.
Har läst om flera som har haft detta problem. Främst här:
http://forums.viaarena.com/messageview. ... adid=63616
User avatar
Whargo
Posts: 102
Joined: 2005-01-01 20:36:31

Post by Whargo »

Funka ju hur bra som hellst! Fick paketen på 2 dagar, allt var bra förpackat och utan skador. Ringde även supporten för att ändra lite saker och dom var trevliga.. förutom att 1 gång när jag ringde svara en dansk som inte fatta nått, jag fatta inget heller, förutom "ring om 15min så får du prata med en svensk" hehe.

Dessutom fick jag inget pixelfel på TFT skärmen som jag beställde ;D
Aspire X-dreamer II |Antec Truepower Trueblue 480W|MSI K8N NEO 4|AMD 64 3200+ s939|1GB Corsair XMS4400C25 PC4400 550Mhz CL2,5|Leadtek PX6600 GT|Maxtor 200GB SATA|Zalman 7000 CU LED|NEC ND 3520A|Razer Diamondback|Iiyama 17" TFT 10ms| Hercules XPS 2.100|
AJ
Posts: 258
Joined: 2003-12-27 20:20:05

Skoj

Post by AJ »

Asus A7V880 är inte en mature product.

Anledningen till att exempelvis DELL inte levererar produkter som inte är mature products och otestade är för att deras support ska slippa leta efter buggar som de inte kan hitta eller fixa.

Tur att ASUS löste problemet, som de facto är ett minnesrelaterat problem.
Om du har din konfiguration + ditt ramminne uppstår problemet annars inte.

Det är ASUS och du själv som du skall gnälla på, ASUS har sina testresultat på nätet, läs själv innan du köper.
(Det hjälper inte att byta moderkort i det här fallet)

Mvh
AJ
kotte
Posts: 14
Joined: 2005-12-27 19:30:13

Post by kotte »

Ska aldrig mer handla därifrån!

Till att börja med är deras olika regler, underregler och underunderregler för alla olika händelser utsprida över ca 5 olika sidor vilket gör det helt omöjligt att få en bild av vad exakt som gäller. Sedan är den absolut minsta möjliga tiden för reklamation 12 dagar (2 dagar frakt till Jönköping, 7 dagar frakt till Danmark (detta gör Posten på 2-3 dagar, men SHG har tydligen en egen häst och vagn som kör varorna), 1 dag felsök, 2 dagar frakt tillbaka) och det är om man har tur, och för att få portot betalt vill dom att man ska skicka med orginalet av paketkvittot (kanske så att man inte ska kunna hävda/bevisa att man skickat ett paket eller äger paketets innehåll?).

Köpte några av delarna till min dator därifrån, när det sedan visade sig att datorn var helt död och jag kontaktade deras support så skyllde dom på datorns alla övriga delar utom just dom jag köpt därifrån. Efter att ha pratat med tillverkare till dom olika produkterna och andra företags support framgick det istället att just dom delarna jag köpt av SHG var det troligaste felet på en död dator. Därför lämnade jag in datorn på felsök hos en lokal datorbutik, det konstaterades att minnet var trasigt och med ett exakt likadant minne startade datorn upp utan problem. Jag skickade in minnet till SHG, ... många dagar senare meddelar dom att det inte är fel på minnet och skickar tillbaka det tillsammans med en faktura för porto och felsök. Jag stoppar i minnet i min dator (som jag överhuvudtaget inte rört sedan jag plockade ur det trasiga minnet) och den startar helt magiskt upp.
SHG tyckte tydligen det var mer ekonomiskt för dom att byta det trasiga minnet mot ett helt och ta betalt för felsök och porto än att själva betala portot i båda led.

Sålänge det inte uppstår problem är detta säkert en bra butik men när skiten väl träffar fläkten är det en lös diarré. Summa: ett minne 800kr kostade mig 1900kr.
LoneDog
Posts: 6
Joined: 2006-04-21 16:28:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by LoneDog »

Dåligt företag men bra priser.

Brorsan handlade från dom en rejäl dator uppgradering som bestog av moderkort, chassi, cpu, vga kort, hårddisk och nätag.
Allting funkade fint det tog dock två veckor för dom att skicka grejerna men det berode på att nätaget han ville ha ej fanns i lager så han tog ett annat och fick till o med reducerat pris då de beklagade, eftersom det fanns 10+ i lager då han beställde av det nätaget.

Allting kom efter som sagt två veckor jag byggde ihop datorn och han hade den drygt i två veckor så dör plötsligt skärmen och efter nogranna tester så kom jag fram till att det var moderkortet.

Jag kontaktade dom via telefon och dom förklarade väldigt bra hur jag skulle gå tillväga. Så vi skickade in moderkort och det tog drygt en vecka innan de anlände efter att ha kontaktat dom och fått veta att deras kontor ligger i danmark och rma grejerna skickar man till Jönköping sen skickar de till danmark då.

Efter två veckor dök moderkort upp hemma så de tar väldigt lång tid på sig att skicka tillbaka rma saker. De är som försäkringsbolag, vill ha många kunder och pengar pengar men när det kommer till kritan så blir det komplicerat.

Slutsats:
Negativt
Lång väntetid och krånglig rma med underregler som gör det otydligt
Positivt
Bra priser och bra support samt live chat support med en webkamera så du ser den som hjälper dig.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Glömde bort att de befinner sig i Danmark och inte Jönköping, men annars inget problem med leveransen.
THX 2.1
Posts: 34
Joined: 2006-04-02 11:52:27

Post by THX 2.1 »

.
Last edited by THX 2.1 on 2014-11-17 22:00:40, edited 1 time in total.
cezar
Posts: 183
Joined: 2006-05-08 9:10:17

Post by cezar »

Beställde ett högtalarsystem (2.1) förut och det fick jag på bara ca 3 dagar.

Väldigt smidigt och billigt.
Support och garantin har jag ingen aning om.
User avatar
MrIbra
Posts: 157
Joined: 2003-08-09 20:27:52

Varor mottagna, CPU skadad.

Post by MrIbra »

Bakgrund (1/6):
-----------------
Det är första gången jag handlar hos SHG.biz.
Köpte bl.a. moderkort + AMD64 3500+.

Hämtade ut mitt paket för en stund sen.
CPU:n låg utanför plastskyddet med flera pinnar böjda på lite olika ställen.
Har efter kontakt med supporten fått iväg en ny CPU hit, men vi får se om de är ärliga.

Jag har då aldrig sett en sämre packad CPU.
Den låg på en liten plastbricka med ett litet gummiband över för att hålla fast den. Bandet hade släppt och brickans kant hade slagit mot pinnarna tillräckligt hårt för att CPU:n skulle fördärvas.
Blir väl mitt sista köp där om inte allt går vägen nu.

UPDATE (5/6):
----------------
Fick mitt kolli-ID i torsdags (1/6), men har ännu inte kunnat spåra det via Postens Onlinetjänst. Tog kontakt med Posten och de misstänkte att något var lurt med ID-numret.

Har nu i helgen mailat SHG om detta, men de har inte svarat på mitt mail.
Ska ta och ringa deras supportavdelning och se vad de har att säga om saken, då ett telefonsamtal inte är lika lätt att ignorera. :)

Fortsättning följer..


UPDATE 2 (5/6):
----------------
Har ringt ett flertal gånger vid olika tillfällen, men det verkar som att de stängt sin telefonsupport.
Misstänker att det har något med Danmarks & Sveriges nationaldagar att göra :p
Blir till att göra ett nytt försök på onsdag.

Fortsättning följer..

UPDATE 3 (6/6):
----------------
Ett mirakel har skett.
Paketet dyker nu upp på Postens hemsida!
Status: Transporteras.
Vikt: 0.2Kg

Med tanke på att CPU:n endast väger 50g med plastficka, blir jag fundersam över deras packningsmetod denna gång också.
150g skydd låter inte välpackat, men det återstår att se.
Vem vet? Jag kanske kan bygga upp en fin samling skadade AMD64 processorer, men låt oss kanske inte tänka allt för katastrofalt :)

Fortsättning följer..

UPDATE 4 (8/6):
----------------
Today is the BIG day :)
Paketet har anlänt och väntar på att jag ska hämta det. :P
Hoppas innerligt att CPU:n är i gott skick denna gång, så nu är det upp till bevis SHG!!

UPDATE 5 (8/6):
----------------
Har nu fått hem CPU:n och den här gången har SHG skött sig betydligt bättre när det gäller packning:
-Den låg fixerad mellan två rejäla skumplast plattor
-Gummibandet satt bra och CPU:n låg korrekt i sin plastbricka.
-Pinnarna verkar vara i gott skick, vilket bådar gott :)

Det återstår att bygga ihop burken.
Återkommer med mer info när jag är klar.
So far so good.

UPDATE 6 (9/6):
----------------
Har nu äntligen byggt ihop burken och benchat lite lätt.
Körde bl.a. 3DMark03/05 & AM3. Har inte stött på några problem än och det verkar som att denna historia slutar gott. :)

The End.

//MrIbra

CPU: AMD64 3500+ | RAM: 3072 MB DDR | GK: PC 1650 XT 256 MB | MK: ASRock Dual SATAII |
LK:
Sound Blaster Audigy | HD: Hitachi 80 GB - Seagate 200 GB | Bench: 3dmark01/03/05/06 16000/11100/6800/2800 p (Cat. 7.7)
KGE
Posts: 4
Joined: 2007-04-16 19:03:59
Location: Tyresö
Contact:

beröm åt SHG

Post by KGE »

Jag har handlat en del från SHG i år och jag måste säga att jag tycker det är en bra shop. Köpte ett Dark Power Pro 850W som vägrade att gå ner i varv - låg konstant på 2600 varv oavsett belastning - detta fick jag skicka tillbaka utan problem för utbyte till andra varor. Skitbra support, snabba svar, har nog skrivit fram o tillbaka 20ggr och alltid fått snabba svar!
Jag är mycket nöjd med deras bemötande och de har ju hyfsade priser också och snabba leveranser trots att grejerna skickas från Danmark.
KGE
HaBiz
Posts: 142
Joined: 2002-03-09 23:39:09
Location: Göteborg, Hisingen
Contact:

Post by HaBiz »

Har just börjat med en reklamation på ett moderkort som jag köpt som vägrar fungera...

har även skrivit att jag önskar att byta till ett bättre.

Ska vi se hur det här slutar! :o

dag 1 // fixar reklamationsinfo och postar innan kl 18.00
Post Reply