Datorhandel

Forum för presentation och åsikter om datorbutiker.
Locked
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Datorhandel

Post by whiz »

Namn:
Datorhandel

Beskrivning:
Ej angivet

Övrigt:
Ej angivet

Adress:
http://www.datorhandel.com

Skriven av:
64bits
» the empire never ended
Dunde
Posts: 9
Joined: 2002-06-09 14:58:54

Post by Dunde »

URK, handla inte där. Efter förskottsbetalning skickade de mig fel moderkort. De vägrar byta och säger att jag ska betala returfrakten. Det tar mellan 3-4 dagar innan de svarar på mail och deras telefontid som är två timmar på lö-sön så går det inte att komma fram på. Dessutom så tar det minst en månad innan de får in det grafikkort jag beställt och förskottsbetalt (som skulle varit i lager inom ett par dagar). De lovar mycket och håller tunt.

VARNING! --> För datorhandel.com
User avatar
Knasen
Posts: 316
Joined: 2004-11-17 17:25:49

Post by Knasen »

Har beställt 2ggr av datorhandel. Första gången la jag en beställning en söndagkväll. På måndagen kom orderbekräftelsen att paketet borde vara hos mig på onsdagen. Då paketet inte kommit på torsdag mailade jag och fråga efter kollinummer för jag var verkligen bara tvungen att ha ut det på fredagen. På kvällen fick jag svar och enligt kollisökningen på postens hemsida hade inte paketet lämnat datorhandel förän på onsdagen då paketet beräknades vara framme hos mig. Mycket konstigt men okej... kanske var postens fel?

Aja... datorhandel fick en chans till och jag la en beställning måndag kväll den 8:e nov. på lite prylar som allt fanns i lager. Valde förskottsbetalning den här gången. Det tog inte alls 1-3 dagar för att registrera min förskotsbetalning som det stod utan 4. Aja.. fela är mänskligt men det är grymt irreterande att vänta. Chassielådan jag bl.a beställde tog slut i lagret under väntan. Lördagen den 13:e kom leveransbeskedet att alla mina saker utom lådan beräknas vara framme tis. den 16:e. Idag är det den 17:e och fortfarande inget spår efter paketet. Chassielådan kom in i lager igen den 15:e men ingen ny leveransbekräftelse att den är på väg.

Grejjorna kommer väl så småning om men i fortsättningen ska jag inte vara så dumsnål så jag handlar från datorhandel. De må vara billigast men skulle hellre se att mina prylar skickas senast dagen efter besällningen.


Edit:
18:e. Idag kom hälften av prylarna. Bl.a. datorlådan. Men var resten av prylarna är har jag ingen aning om.

Edit 2:
19:e. Idag kom avin för resten av sakerna så grejjorna kommer ju men det går inte blixtsnabbt.
User avatar
DJ_EDDIE88
Posts: 220
Joined: 2002-03-08 22:48:04
Contact:

Post by DJ_EDDIE88 »

Efter att jag vaskat fram lite fakta om datorhandel.com. Sä ber jag er titta på denna text jag hittade. Kommer inte köpa däreifrån, visserligen kan jag ha fel-men svaren från företaget till kunderna är ju rent bedrövligt läs och se.





Datum: 2002-12-31
Företag: Datorhandel.com
Bransch:
Adress: Box 30 099, 20061 Limhamn/Malmö, 040-158504, info@datorhandel.com
Detta har hänt: Jag beställde en Samsung 152s TFT-skärm via företagets hemsida 28/11. Då frakten var lägre vid förskottsbetalning valde jag detta alternativ och satte genast över pengar på angivet postgirokonto. Dagen efter fick jag en bekräftelse via e-mail och besked om att leveransen beräknades vara framme 2/12. 3/12 fick jag en faktura från Datorhandel.com där de bekräftar att förskottsbetalningen är erhållen. 5/12 skickar jag ett e-mail och frågar varför min leverans inte dykt upp. Då jag inte får något svar skickar jag ett till mail dagen efter. Jag ringer även men möts gång på gång av en telefonsvarare som hänvisar till e-mail. Dagarna går och ingen skärm dyker upp. Jag skickar med jämna mellanrum e-mail och förklarar att det känns obehagligt att de inte hör av sig. För att kontrollera att företaget överhuvudtaget existerar provar jag att skicka ett mail från en annan adress/namn och ställer en helt annan fråga. Detta besvarades dagen efter, så företaget existerar uppenbarligen. När detta skrivs, 16/12, har jag fortfarande inte fått någon som helst kontakt med Datorhandel.com och leveransen har jag inte sett röken av. Jag har aldrig varit med om något liknande och jag känner mig totallurad.
Antal gånger på listan: 1
Kommentarer från företaget: Hej!
Det var verkligen tråkigt att något sådant kunde hända. När kunden beställde monitorn fick han samtidigt en bekräftelse på förskottsinbetalningen och att monitorn inte fanns i lager, samt att leveranstiden är obekräftad från tillverkaren.
Tyvärr missförstod kunden detta. Alla hans e-mail besvarades. Nu innan jul kan vi inte ta emot hans samtal då vi koncentrerar oss på att kunna leverera paket i tid innan jul, därför föredrar vi e-mailkontakt.
Med vänliga hälsningar
Mark
ps: Vi tycker inte att detta skulle vara en anledning att anmäla ett företag till en svart lista och vill därför avstå. ds.
Kommentarer från anmälaren: Hej igen,
Inläget från Datorhandel.com är ren lögn. Jag fick en orderbekräftelse som meddelade att ordern beräknades vara hos mig 2/12. Att den skulle vara restnoterad har jag inte hört något om, på Datorhandel.com kan man dessutom se att den finns i lager. Jag har inte fått svar på något mail jag skickat till Datorhandel.com, ej heller på de meddelade jag lämnat på telefonsvararen. Om de talade sanning och av någon anledning deras mail inte kommit fram ser jag ingen anledning till att de inte ringt mig. Jag har varit väldigt tydlig med att jag väntar på någon form av svar.
Datorhandelns orderinfo jag fått via mail:
-----
Hej och tack för Din beställning!

Kontrollera att nedanstående uppgifter stämmer!
Ditt paket beräknas vara framme: 2002-12-02
Observera att ovanstående datum är ungefärligt beräknad och ibland
tillkommer postens förseningar.

Tack för att Du har handlat hos oss!

Datorhandel.Com
-----
Kommentarer från anmälaren: Jag har fortfarande inte fått kontakt med Datorhandel.com varken via e-mail eller telefon. Den 27/12 lämnade jag in en polisanmälan för bedrägeri mot företaget.
Kommentarer från anmälaren 2001-01-13: Hej igen, Jag har nu fått tillbaka pengarna från Datorhandel.com. Ni kan föra in detta ärende under löst fall. Tack!
Kommentarer från företaget 2003-01-12: Hej!
Om det är några som helst problem med leveranserna brukar man skicka ett e-mail till oss istället för att anmäla hit och dit.
När man skickar en beställning kommer adressen att skickas till vår leverantör. När produkten har lämnat lagret skrivs fakturan och om någon har ändrat adressen efter att ha skickat beställningen, men produkten har inte hunnit lämna lagret blir fakturan och beställningen fel, därför ska man kontakta oss omedelbart.
Vi har inte fått några e-mail varken till info@datorhandel.com eller till support@datorhandel.com, inte så konstigt att du inte får något svar. Du måste inse att det är helt och hållet ditt fel att du inte skrev rätt adress på själva beställningen?
Ange ditt kontonummer inkl clearingsnummer, så återbetalar vi 4429kr – 2*125kr inkl moms = 4179kr inkl moms, och inte ett öre mer.
Frakten har vi betalt på grund av fel adress på beställningen och det tänker vi debitera för.
Med vänlig hälsning
Mark
Kommentarer från företaget 2003-01-13: Som jag skrev i mitt e-mail skickas produkten först och därefter fakturan. Om du har ändrat adressen under denna tid kommer produkten att gå till det första adressen och fakturan till det andra, som det hände i Ditt fall också.
Vi förstår din situation och tycker samtidigt att det verkligen var konstigt att vi inte erhållit några som helst e-mail från Dig. Anledningen till att vi skrev till svarta listan att ”alla Dina e-mail besvarades” var att vid den tidpunkten har vi precis besvarat alla e-mail som kom in till oss och antog att i så fall har ditt e-mail besvarats också. Det var ganska stressigt (innan jul) och därför gjorde vi ingen efterforskning, vilket vi borde ha gjort. Vi beklagar detta.
Du kan också sätta Dig i vår situation. Vi får en beställning, produkten skickas som vanligt och anländer i rätt tid (som i detta fall kom paketet till fel adress, men på exakt angivet datum). Därefter dröjer det en månad innan vi får se arga reaktioner på både pricerunner och svarta listan, trots att vi försökte göra vår bästa. Jag tror att felet låg lite på både parterna, men i alla fall, så vill vi lösa detta på bästa, enklaste sättet. För att visa vårt samarbete kommer vi att sätta in hela summan på ditt konto, direkt på måndag.
Återigen kan vi endast beklaga det som hände.
Med vänlig hälsning
Mark


Källa: http://www.svartalistan.com/block-uppklarade.htm


Nöjd!!!




Var vänlig och använd redigera-knappen.
//nva
Phat Bass Shaker
2400+,A7N8X Deluxe ,512 Mb Ram, Sapphire 9700 ati, Audigy 2,
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Rensade

Återigen vill jag be er läsa reglerna innan ni gör ett inlägg. P.g.a. att jag upprepade gånger har fått rensa inlägg fast jag har påmint om reglerna ett flertal gånger så kommer jag att vara hårdare med utdelning av varningar i fortsättningen.

Vad gäller ovanstående inlägg så låter det ju rimligt, men jag vill se någon källa, annars blir jag tvungen att ta bort det.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Mr.Burns
Posts: 87
Joined: 2002-08-12 13:17:47
Location: Västerås

Post by Mr.Burns »

Jag beställde två st Pioneer DV-575 (DVD-spelare) den 7 Oktober. Betalade förskott, eftersom det ger billigare frakt. Får ett leveransbesked, 20 Oktober. Allt verkar ok.

När inget paket kom mailade jag dem, fick svar, "nästa leverans 27 Okt".

1 Nov. får jag EN DVD-spelare... Mailade och frågade vart den andra var. Fick svar att de "fått in färre DVD-spelare än väntat och nästa leverans 15 Nov".

18 Nov. mailar jag och frågar vart min andra spelare är.. Inget svar.

5 Dec. mailar jag igen, frågar vad som hände med leveransen den 15 Nov. Får svar "Nästa leverans 13 Dec".

13 Dec. mailar jag dem och ber om ett kollinummer, får svar att den ska skickas 16 Dec.

Nu är det den 20 December. Ingen spelare. Jag har mailat och bett att få tillbaka mina pengar.

- Datorhandel ger dåliga/korta svar på mail, de ignorerar vissa frågor.
- Ibland får man inget svar och ofta tar det över ett dygn innan de svarar.
- De kan inte hålla leveranstider.
- De kan inte informera om vad som händer.


Jag kommer aldrig handla av dem igen! Sämsta nätbutiken jag varit med om.
Athlon64 X2 6000+ @ 3.1GHz | MSI K9A2VM-FD | 4GB TWIN2X PC6400 | Asus HD 4350 512MB DDR2 Silent | Vista x64 |
User avatar
Bananamoon
Posts: 331
Joined: 2005-04-01 11:17:17
Contact:

Post by Bananamoon »

Bra butik med bra priser och stort sortiment och enhetsfrakt, dvs. samma frakt hur mycket du än beställer.
Ibland tar saker slut väldigt fort, särskilt runt löning. Dessutom skickas olika komponenter från olika ställen så om du beställer mycket på en gång kan du räkna med att allt inte kommer samtidigt. Har själv beställt en komplett dator därifrån och är mycket nöjd.

De svararade JÄTTESNABBT på mail när jag gjorde min beställning och hade frågor om den...! Så olika det kan vara.
Macolm: iMac 20" 2,4 Ghz - 4Gb RAM
Angus: Athlon64 3000+ s939@2,65Ghz - 1Gb - 8600GT - 250Gb - DVD-RW - 17" TFT - Vista
Darkstar: PII 400 Mhz - 384Mb - 6Gb+250Gb - nVidia 8 mb :) - SuSE 10.1
Bloggen
Finlandssvensken
Posts: 1
Joined: 2005-10-31 19:33:19
Location: Finland
Contact:

Post by Finlandssvensken »

Hejsan alla! Kan man beställa internationellt med datorhandeln? Jag bor inte i Sverige, och kan behöva inhandla dator i framtiden. Men... Översätts euro automatiskt till kronor via banken Tacksam för svar! ;D

//Finlandssvensken
^Hej!^<HTML>>Windows;)<
kicking_kangaroo
Posts: 39
Joined: 2005-12-28 13:36:25
Location: Linköping
Contact:

Post by kicking_kangaroo »

Har dom bättrat sig något med bemötande osv? Är sugen på att beställa ett grafikkort men vet inte om man vågar, så som dom verkar hålla på. Vågar man beställa därifrån?
I can be googled, therefore I am.
User avatar
Bananamoon
Posts: 331
Joined: 2005-04-01 11:17:17
Contact:

Post by Bananamoon »

Jag tror det hänt en del på den fronten, du kan ju se mitt inlägg "två steg upp"...det funkade kanon när jag handlade där ifrån. Ska du bara beställa ett graffe finns det ju andra ställen, jag tycker datorhandel är bra när man beställer många och/eller tunga saker eftersom fraktpriset aldrig blir höger än 125 kr. Nåväl...lycka till.
Macolm: iMac 20" 2,4 Ghz - 4Gb RAM
Angus: Athlon64 3000+ s939@2,65Ghz - 1Gb - 8600GT - 250Gb - DVD-RW - 17" TFT - Vista
Darkstar: PII 400 Mhz - 384Mb - 6Gb+250Gb - nVidia 8 mb :) - SuSE 10.1
Bloggen
nikke
Posts: 2
Joined: 2006-09-01 18:30:41

Post by nikke »

Jävla idoter säger jag bara !

Jag beställde en bärbar dator härifrån för att de var slut överallt annars.
Det fanns "6st i lager" och när man beställde stod det något i stil med att "din order är inte bokad förrän betalningen är godkänd" - så jag betalade med kort så att den skulle bokas direkt (så att dom inte skulle ta slut före mig)

jag fick ett bekräftelsemail efter betalningen att jag skulle få ett mail när dom hade ett exakt datum för leverans av min beställning
Jag väntade i 2 dagar (och under den tiden såg jag att alla 6 datorerna var kvar, vilket var skumt eftersom jag hade beställt och betalat för 1 utav dom).. sedan fick jag mailet och där stod det att dom inte kunde ge mig något exakt datum...
jag mailade dom, men fick inget svar.... mailade igen och fick inget svar.

Tillslut ringde jag dom och frågade varför.. å dom sade att dom var slut
å det skulle ta ca 3-4 veckor innan dom fick in den igen.
(den kunde dom väl skrivit i mailet!!!!)

tog flera dagar innan jag fick tillbaka mina pengar in på mitt kort

handla inte här !
usel service !
User avatar
Knasen
Posts: 316
Joined: 2004-11-17 17:25:49

Post by Knasen »

Fan, gick på det igen ::)
Nu har de börjat skriva "Tyvärr har vi ännu inget bekräftat datum för Din leverans." i sina Leveransbekräftelser. Men det är väl en bekräftelse för leverans jag fått hoppas jag iom att mailet heter just Leveransbekräftelse. Iallafall så har det gått en vecka nu sedan min leveransbekräftelse kommit men inget paket än :(
Har skickat iväg ett par mal till supporten med läskvittens om att jag vill ha kollinummer men de tycks inte läsa mail.

edit: oj, när man talar om trollen så damp ett mail ner i lådan med kollinummer :) Så de har kanske skärpt till sig lite ändå :)
User avatar
darrenj
Posts: 363
Joined: 2005-08-10 21:04:25

Post by darrenj »

Jag är ju väldigt tveksamt att köpa saker därifrån...
Jag läst på prisjakts omdömen om butiken. Det var en riktigt berg och dal bana!

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=124
Antec 900, Core i7/4ghz, noctua cooler, Gigabyte X58 UD5 ,6gig ddr3 1200mhz dominator, Chieftec 750W, Powercolor HD 4870 1gig PCS+
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Beställde ett grafikkort från dem den andre oktober i år. Alltså 22 dagar sedan. Stod på sidan att det fanns 27 kort i lager (står det fortfrande...). Förskottsbetalade såklart. Efter en vecka frågade jag när kortet skulle levereras ( då de inte gett någon leveransbekräftelse). Fick då veta att kortet var slut och att nya beräknades komma in i lagret den 16:e. Skickade ett mail i fredags, vid lunch, och frågade om min leverans men har fortfarande inte fått något svar. Får se vad som händer i morgon ...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

För att fortsätta historien. Förra Torsdagen skrev dem så till slut att "Vi skickade ditt kort igår så det bör vara hos dig inom 3 dagar". Idag 7 dagar efter att de "skickade det" och efter att jag skickat 10 mail till dem så svarade de:
Hej

Ursäkta att svaret dröjt
Ditt kollinummer var: 82679875899SE
Vi har kontaktat Posten eftersom kollinummret inte ger utslag på deras hemsida.
Posten har undersökt och meddelat att paketet inte kan hittas.
Ett nytt grafikkort kommer att skickas ut till dig, dock är de tillfälligt slut och
vi väntar på att nya ska komma in. De bör dyka upp inom några dagar.
Beklagar å Postens vägar.

Med vänlig hälsning
Johan
Visst, shit happens kanske man kan tycka, men någonting är jäkligt skumt här. För det första så fick jag aldrig något kollinummer trots att jag frågat efter det i en vecka. Och det där med att de ska få in nya kort om några dagar... Alla andra ÅF av detta kort GF7900GTO säger sig ha obekräftat leveransdatum från distributör. Är trött på dessa jäkla fasoner och en veckas svarstid på mail (på telefon har de aldrig svarat) så jag har bett dem att ge tillbaka mina pengar. Får se hur det går.

HÅLL ER PÅ BRA JÄKLA AVSTÅND FRÅN DENNA BUTIK!
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
blizard
Posts: 267
Joined: 2005-03-03 2:30:51

Post by blizard »

Etter å ha lest mange negative kommentarer til denne butikk på flere web steder, så var jeg selv skeptisk til å ha noe gjøre med datorhandel.com. Jeg bestemte meg for å sjekke om de i hele tatt eksisterte ettersom de var en av de få som fortsatt hadde et moderkort som jeg var ute etter.

Først forsøkte jeg å kontakte dem via telefon på deres telefon tid. Der kom jeg hele tiden frem til en elektronisk veksel og det sluttet alltid med "teknisk fel" og avbrudd. Der etter dro jeg ned til lokalen i Malmö der de har et hentelager. Det viser seg å eksistere en lokal og jeg spurte personalen om de hadde moderkortet jeg var ute etter (sto oppsatt under "fynd" på deres hjemmeside). Det viser seg at de hadde fått moderkortet feilsendt fra Stockholm til Malmö og det sto derfor en på hyllen. :D

Så resultatet er at det finnes en butikk og personalen er til å snakke med. Jeg kan ikke uttale meg om hvordan moderkortet virker ennå, ettersom jeg skal montere det inn på mandag den 25. november, men all denne negative kritikk bør bli tatt med en nype salt. Det er mulig at butikken er en røver butikk, men det er også mulig at det er for mange som snakker negativt om butikken og dermed gjør det umulig å drive en forretning.

Balansere deres kritikk og tenk over hva som eventuelt gikk galt.
Athlon64 X2 4200+, AT8 32X, Club3D X1950XT, Powercolor Theater 550Pro (TV-tuner), Corsair VS 2x1024 MB, Tagan 530 W, Antec SLK3000B, 2x Samsung SATAII 250GB, Logitech Z-5400 (DD, DTS og PCM dekoder: 5.1 system)
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

VIKTIGT MEDDELANDE FRÅN DATORHANDEL.COM!



Under förmiddagen den 16:e november sattes bolaget Future Design Sweden AB - Datorhandel.com i konkurs.
Vid frågor vänligen kontakta konkursförvaltaren vid advokatbyrå Glimstedt, Rebecka Karrholm på e-mail: rebecka.karrholm@glimstedt.se .

Vi vill tacka alla våra kunder och leverantörer som har haft förtroende för datorhandel.com för alla fina åren.

Med vänliga hälsningar

Styrelsen på Future Design Sweden AB
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Hah. tur att man fick tillbaka pengarna för två veckor sedan då, en vecka extra och så hade kanske itne varit fallet :P
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Låser PGA konkurs.

Är det någon som har något att tillföra i tråden vänligen kontakta någon av oss moderatorer (eller admins).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Locked