Strömsnåla delar...

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
User avatar
pafisc
Posts: 352
Joined: 2005-12-26 13:01:35
Location: Göteborg

Post by pafisc »

Hmmm, börjar tvivla, borde inte dra så mycket. Gjorde en uppskattning med hjälp av adis sida: http://www.adissida.net (som också du nämde)

Men det verkar bli lite väl mycket. Du får googla och kolla efter strömförbrukning på varje komponent, har inte tid själv är jag rädd.

Edit: Komplett har ett 6600GT som veckans erbjudande för 1.079:-
Last edited by pafisc on 2006-02-28 19:56:39, edited 3 times in total.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Ett alternativ om priset inte är så illa, är ju att underklocka grejerna så dom inte drar för mycket ström. Lite dumt (iaf enligt mig, om man ska spela) att köpa något sämre än 6600gt. Fast det är ju klart, är man inte så noga så är väl ett 6600 dugligt.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Om du nu är orolig för att din burk drar mer än 275W och att det blir problem på DH och att du ska köpa en ny dator bara för det så har jag ett bra köpråd. Köp 2 biljetter till DH istället så får du använda 275W*2=550W istället. Då kanske du t.o.m. kan ha med dig en minikyl även fast man normalt inte får det, borde vara ok om du kan visa att du har en biljett för den.


Sen tror jag inte att de kastar ut dig om du skulle ha en dator som drar lite drygt 300W vid load heller. Jag har visserligen bara varit som besökare på DH någon gång när jag ändå var i krokarna. Men finns det verkligen tid till att mäta hur mycket alla datorerna drar, eller ens kunna räkna med att alla mäter hur mycket deras dator drar innan de sticker dit? Jag tror de räknar med att det finns en hel del system som spräcker 275W gränsen, åtminstånde vid load (annars är de lite naiva). Men att kanske en del tar med sig laptops eller andra strömsnåla system istället och att kanske en del sover eller mircar och grejer så att den genomsnittliga förbrukningen förhoppningsvis inte ligger så jätte långt över deras 275W per plats. Skulle vara löjligt om de kickar någon för att deras dator drar 290W vid load.


Om du ändå ska köpa ett strömsnålt system för att sticka till DH med, då om jag hade varit i din situation så hade jag nog antingen skaffat en laptop eller något åt HTPC hållet. Fråga mig själv vilket jag har störst nytta av när jag kommer hem från DH och satsa på det.
Ska du bygga stationärt och köpa i delar och inte en halvfärdig barebone. Då tycker jag att Fluffys förslag om att skaffa en Turion, exempelvis en MT-37 var ett bra förslag. Då kanske du kan satsa på någon kylning med riktigt låg ljudnivå som du kan njuta av när du kommer hem och använder datorn som HTPC eller vad du nu har nytta av. Tänk bara på att Turion inte fungerar på alla Socket 754 moderkort.

Gällande grafikkort kanske GeForce 7600 kan vara intressant. Har hört att de ska komma ut under mars. 7600GT och 7600GS där GS varianten ska ha lite lägre prestanda men dra mindre ström och det verkar som att det ska gå att ha passiv kylning på det. Utan att gå på någon löjligt stor kylning med heatpipes och 2kg kylfläns.
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

GuessWho wrote:Om du nu är orolig för att din burk drar mer än 275W och att det blir problem på DH och att du ska köpa en ny dator bara för det så har jag ett bra köpråd. Köp 2 biljetter till DH istället så får du använda 275W*2=550W istället. Då kanske du t.o.m. kan ha med dig en minikyl även fast man normalt inte får det, borde vara ok om du kan visa att du har en biljett för den.


Sen tror jag inte att de kastar ut dig om du skulle ha en dator som drar lite drygt 300W vid load heller. Jag har visserligen bara varit som besökare på DH någon gång när jag ändå var i krokarna. Men finns det verkligen tid till att mäta hur mycket alla datorerna drar, eller ens kunna räkna med att alla mäter hur mycket deras dator drar innan de sticker dit? Jag tror de räknar med att det finns en hel del system som spräcker 275W gränsen, åtminstånde vid load (annars är de lite naiva). Men att kanske en del tar med sig laptops eller andra strömsnåla system istället och att kanske en del sover eller mircar och grejer så att den genomsnittliga förbrukningen förhoppningsvis inte ligger så jätte långt över deras 275W per plats. Skulle vara löjligt om de kickar någon för att deras dator drar 290W vid load.


Om du ändå ska köpa ett strömsnålt system för att sticka till DH med, då om jag hade varit i din situation så hade jag nog antingen skaffat en laptop eller något åt HTPC hållet. Fråga mig själv vilket jag har störst nytta av när jag kommer hem från DH och satsa på det.
Ska du bygga stationärt och köpa i delar och inte en halvfärdig barebone. Då tycker jag att Fluffys förslag om att skaffa en Turion, exempelvis en MT-37 var ett bra förslag. Då kanske du kan satsa på någon kylning med riktigt låg ljudnivå som du kan njuta av när du kommer hem och använder datorn som HTPC eller vad du nu har nytta av. Tänk bara på att Turion inte fungerar på alla Socket 754 moderkort.

Gällande grafikkort kanske GeForce 7600 kan vara intressant. Har hört att de ska komma ut under mars. 7600GT och 7600GS där GS varianten ska ha lite lägre prestanda men dra mindre ström och det verkar som att det ska gå att ha passiv kylning på det. Utan att gå på någon löjligt stor kylning med heatpipes och 2kg kylfläns.
Att datorer spräcker 275watts gränsen är jag medveten om. Jag råkade hamna på samma förgreningsdosa som han. Det resulterade att totalt 8 pers. (inkl. mig) blev strömlösa. Så jag vill ha en strömsnål endå.

Jag tror att det blir ett 7300GS endå, då jag hört att 7xxx ska dra mindre ström är 6xxx.

Jag hittar inget om AMD Athlon CPU:erna, vad tror ni en 3200+ (s939) drar?.

Att köpa lapto, nej. Jag har inte råd att köpa en med prestandan jag vill ha. Dessutom vill jag slippa mitt fallfärdiga vrak (krashar när tot. pop. på EE överstiger 250).

Någon som kan hantera Google bättre än mig? snälla hjälp mig isf.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Varför inte core duo?
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

MooDHooDs wrote:Varför inte core duo?
???

Hur många watt mer drar ett 7300GS till skillnad ifrån ett 6200?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

har du tittat på intel core duo? De drar ju runt 20 watt men är som typ 4400 x2
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Nej. HATAR intel. Hittade en länk till en nätaggs calculator och räknade ut vad jag kan köpa. Bara grafikkortet är ett ? just nu.
unk
Posts: 74
Joined: 2006-01-27 11:31:38

Post by unk »

Köp nanoitx , finns äntligen att beställa i Sverige.

http://www.webhallen.com/list.php?avd=3 ... genre=1781
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Är sugen på dem men prestandan är för låg och priset för högt...
User avatar
z0r3
Posts: 256
Joined: 2005-09-19 21:04:14

Post by z0r3 »

Fluffy wrote:
486-Moddare wrote:Vill hålla mina datorer "rena" från ATi :D

Strömbegränsningen ligger på 275Watt

Att "höja" budgeten för grafikkortet går nog inte, då jag ska "önska" mig de av morsan innan DH.
Mer exakt 287,5W. De räknar av någon anledning med spänningen 220V när den är 230V.

Med den skärmen du har som drar så pass lite, 40W enligt dig, så skall det inte vara några problem för ett prestandasystem. 240W för endast datorn är mycket energi. De mest extrema processorerna och grafikkorten idag drar över 100W styck, speciellt dual core-processorer.
vadå då, kraschar hela dh om jag har ett system på 290w? hur kan de veta vad alla datorer drar?
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Man märker när 8 platser slocknar. Råkade ut för de förra året...
Post Reply