MacBook köp.

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

MacBook köp.

Post by phonak »

Hallå där.
Jag funderar i skrivande stund på att sälja min stationära PC och köpa mig en bärbara Macbook. Den kommer i första hand användas till skolarbeten, filmtittande, musiklyssnande och chat.

1.Frågan är bara vilken modell som är lämpligast för mig ?
2.Är det någon som har koll på när Leopard förvantas släppas ?
3.Datorn kommer att användas till utlandsstudier. Spelar det någon roll om jag väljer svenskt eller engelskt tangentbord och programvara ?
4.Något annat som man bör tänka på innan man köper en Mac, eller något annat som jag behöver förutom de prylarna jag får med ?

*Priset är inte så jätteviktigt, men vora bra om den landade under 15000. Ett lägre pris vore förstås bättre.

Tack, adamrobin
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det är en god idé att använda en sleeve som datorväska, så det tycker jag att du ska kosta på dig. Sen kan man sällan få för mycket RAM, så stoppa i den 2GB, men gör det från annat håll än Apple. Prestandaskillnaden mellan modellerna är i övrigt inte så stor, så jag skulle köpa den billigare och lägga mellanskillnaden på RAM.

Vad gäller tangentbord spelar det ingen som helst roll vilket du väljer, fast det är kanske lättare att använda det svenska till att skriva på engelska än tvärtom. Vilket språk programvaran använder kan du ändra från inställningspanelen.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

nem wrote:Det är en god idé att använda en sleeve som datorväska, så det tycker jag att du ska kosta på dig. Sen kan man sällan få för mycket RAM, så stoppa i den 2GB, men gör det från annat håll än Apple. Prestandaskillnaden mellan modellerna är i övrigt inte så stor, så jag skulle köpa den billigare och lägga mellanskillnaden på RAM.

Vad gäller tangentbord spelar det ingen som helst roll vilket du väljer, fast det är kanske lättare att använda det svenska till att skriva på engelska än tvärtom. Vilket språk programvaran använder kan du ändra från inställningspanelen.
Tack för att du tog dig tid.
Bra idé med väska, för det hade jag inte tänkt på alls. Kommer antagligen bära på den mycket så det lär behövas, fumlig som jag är ;)

Angående RAM, så med den billigaste varianten får jag med 2x256mb RAM. Och med medelvarianten får jag med 2x512mb i RAM.
Jag antar att det inte är särskillt uppgraderingsvänligt.. ?
Hur många minnesplatser finns det ?
Vilka minnen ska man använda sig av ?

Det skiljer 2000 kronor mellan modellerna. Och med den dyrare får man med 20 gb större HDD, dubbelt med minne samt snäppet vassare processor. Jag kommer använda mig av en extern hårddisk, så hårddiskutrymmet är inte det viktigaste.
Vilken skulle ni valt ?

Angående tangentbordet så verkar det logiskt. Med tanke på att leopard inte verkar ha kommit ut än, så är det kanske smartare att vänta ett tag innan jag gör mitt köp, eller ?

Om någon har några andra tankar innan jag bestämmer mig så är ni välkommna att råda mig.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

adamrobin wrote:Angående RAM, så med den billigaste varianten får jag med 2x256mb RAM. Och med medelvarianten får jag med 2x512mb i RAM.
Jag antar att det inte är särskillt uppgraderingsvänligt.. ?
Hur många minnesplatser finns det ?
Det finns två minnesplatser, och det är så enkelt att byta RAM och hårddisk som det någonsin kan bli.

Jag hittade en fånig YouTube video på hur man gör:
http://youtube.com/watch?v=YerwvktWtKA
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Tack nem.

Jag tolkar tystnaden som att det inte hänger så många "Macfanatiker" på den här avdelningen av forumet ?
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jodå, här är en till. Håller med nem på alla punkter. :)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Tänkte bara tillägga på minnesfrågan.
Har för mig att Apple sänkte sina priser på minnena rejält, så att det med all rätt är försvarbart och tom billigare att ta 2GB vid köp än att köpa separat från annan butik!
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

adamrobin wrote:Tack nem.

Jag tolkar tystnaden som att det inte hänger så många "Macfanatiker" på den här avdelningen av forumet ?
Oja jag är störtkär i min MacBook, har bytt både hårddisk och minnen, min mormor skulle till och med fixa biffen!
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
Post Reply