hjälp angående köpare utomlands

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
User avatar
Slappyjoe
Posts: 891
Joined: 2005-08-19 16:23:32

Post by Slappyjoe »

Hej,

IP-adressen som det här "bank of essex"-mailet är skickat från ligger i Nigeria. Det skulle inte förvåna mig om de använder SAMMA IP-adress vid utskick av både det här mailet och de andra, privata, mailen. De brukar vara så korkade. :)

En sak till:
Eftersom de använder sig av en PayPal-logga i mailet kan du med fördel kontakta PayPal UK - de har telefonnummer på websiten. De är MYCKET intresserade av att veta när bluffar använder deras namn/logga och brukar vara duktiga på att få Interpol att göra razzior. PayPal är bättre på att göra sådant än svenska polisen - svenska polisen har fortfarande inte lyckats få tillbaka pengar eller driva åtal mot någon i ett sådant här fall - trots att de här bedrägerierna hållit på dagligen

Detta fick jag som svar, har ringt och stoppat mitt paket nu.
Nån som vill köpa mp3 spelare? hahahahaha
| Q6600@3ghz
| EVGA 780i sli
| 9800GTX
| 2GB OCZ 1066mhz sli ready
| 320GB
User avatar
scorpion
Hedersbit
Posts: 14
Joined: 2005-07-31 15:21:35
Location: Ronneby
Contact:

Post by scorpion »

Slappyjoe wrote:Jag har skickat mailen med headers nu till krim så dom ska spåra ip :)

Adressen jag skicka till hmm hittar inte tillbaka dit haha
http://www.bankofessex.com/ men det va en lista på alla som jobba där och deras mail adresser.
Det hela är en scam. Jag fattar inte varför du inte bara hämtar tillbaka paketet med detsamma (än mindre fattar jag hur du kunde gå på det från början med tanke på alla varningar samt ordet "Nigeria" ::)).

Du lär knappast få svar från bankens styrelseordförande... ::)

Men dumpa iväg uppgifterna till PayPal du :)
User avatar
Slappyjoe
Posts: 891
Joined: 2005-08-19 16:23:32

Post by Slappyjoe »

Jag hade faktiskt inte hört talas om det alls innan tyvärr. men alla gör misstag.
| Q6600@3ghz
| EVGA 780i sli
| 9800GTX
| 2GB OCZ 1066mhz sli ready
| 320GB
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Det här är ett ganske nytt sätt för dessa scammers att tjäna pengar på, vanligtvis skickar dom ut de sk Nigeria-breven. Slappy Joe, du kommer troligtvis att få ett nytt mail i form av ett hot. Mailet kan se ut att vara skickat från IFCC.
Exempel

Släng skiten på en gång, inget att bry sig om.


Sen kan det även tilläggas att det finns folk som faktiskt ger tillbaka med samma mynt mot dessa avskyvärda människor.
www.419eater.com är ett exempel, mycket intressant läsning. Mycket humor också, ibland tåras ögonen av skratt.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
Idde
Posts: 1
Joined: 2008-04-06 13:00:55

Post by Idde »

Tjena

Jag har utsatts för en sånt. Nu säger banken att jag ska betala tullen o det har jag gjort via western union. Posten skickade mejl till mig och sa att pengarna har tagit av en annan och nu har jag fått 5 dagars tid att skicka igen pengarna annars så anmäler dem dig enligt dem så jag fattar noll, och vet fan inte vad jag ska göra. Jag skickade 19 par skor, värda 10 000kr

lärt mig läxa för livet
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Det måste vara en jävligt dyr mp3 du säljer om det ska vara värt att skicka den först till GB och sedan till nigeria?
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Så jävla naiv...

Synd att du inte blev lurad ändå.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
dunderklumpen
Posts: 142
Joined: 2007-06-27 10:45:03

Post by dunderklumpen »

CSM101
Elak
I am 49% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Idde wrote:Tjena

Jag har utsatts för en sånt. Nu säger banken att jag ska betala tullen o det har jag gjort via western union. Posten skickade mejl till mig och sa att pengarna har tagit av en annan och nu har jag fått 5 dagars tid att skicka igen pengarna annars så anmäler dem dig enligt dem så jag fattar noll, och vet fan inte vad jag ska göra. Jag skickade 19 par skor, värda 10 000kr

lärt mig läxa för livet
Du är körd och får snällt betala. Klantigt av dig kan tyckas, men det kunde ha blivit en dyrare läxa ändå.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
Post Reply