Fläkt

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
Johank88
Posts: 19
Joined: 2010-09-17 10:37:46

Fläkt

Post by Johank88 »

Jag undrar om fläktar med dioder är lika bra som vanliga fläktar utan?? och hur vet man hur högt en fläkt kommer att låta då jag vill ha så tyst som möjligt.

Tack på föhand
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Re: Fläkt

Post by Najze »

Det bör väl inte vara någon skillnad i teorin.

Ljudet mäts i dB, vilket alltid anges. Sedan står "cfm", vilket är flödet, ju mer desto mer luft blåser fläkten. Sedan är det något med att vid en ökning av 6 eller om det var 8 dB så ökas ljudet dubbelt (det vi hör). Så t.ex. en fläkt på 20 och en fläkt på 26/28dB, så låter den senare dubbelt som den på 20. (rätt mig om jag har fel?)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Fläkt

Post by Ghlargh »

Om vi undantar de fåtal LED-fläktar som tillverkas av bra fabriker brukar LED-fläktarna vara ett sätt för de sämre tillverkarna att ändå få saker sålda, alltså håller LED-fläktar generellt sämre kvalité än fläktar utan LEDs. Lysdioderna i sig har dock inget med fläktens funktion att göra utan det handlar om att de seriösa tillverkarna sällan sysslar med estetik.

Ljudeffekten dubblas för varje 3db och tiodubblas därmed varje 10 db (10db är 10 gånger starkare än 0db, 20db är 100 gånger starkare än 0db) , men människans hörsel är inte linjär (dubbla ljudvolymen uppfattas inte som dubbelt så stark).

Jag har hört många olika gereraliseringar, allt från 6 till 10 db för en fördubbling i uppfattat ljudtryck, men det är inte helt enkelt då olika frekvenser uppfattas på olika sätt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply