Speldator

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
Danyar
Posts: 1
Joined: 2011-12-15 22:46:31

Speldator

Post by Danyar »

Det är så att jag har tänkt att bygga mig en ny speldator till jul. Läst på som en dåre och kommit fram till att jag borde bygga ihop min egen dator.
Läste lite guider, kollade igenom trådar här på forumet och beslöt mig för att verkligen försöka. Jag vet att det finns hundra, om inte tusentals liknande trådar. Dock är jag inte datorkunnig när det kommer till det tekniska. Därför gör jag min egen tråd och hoppas att vi kan hjälpas åt.

Jag har aldrig byggt ihop en dator förut. Det enda jag gjort är bytt kylpasta några månader sedan. Man kan säga att jag är en total nybörjare. Dock känner jag mig rätt så säker i själva byggandet, med tanke på att det största problemet är att skrapa ihop delar som både uppfyller mina krav, är snäll mot plånboken samt att de fungerar ihop.

Jag har bestämt mig att 9 000 kronor är det absoluta maxpriset som jag kan punga ut. Men ungefär 7 000 - 8 500 kronor föredras (betalar gärna någon tusenlapp extra och får det jag vill, än att spara och sen ångra mig).
Spel som jag tänkt spela är i klass med MW3 och liknande, gärna med höga inställningar, kunna kolla på videor med höga inställningar, surfa med flera flikar, etc. Är inte intresserad av att ha många bilder, filmer, musik och sånt på datorn. Därför behöver jag ingen bra hårddisk, eller hur? (Jag har läst och hört talas om dessa "nya" hårddiskar som inte är mekaniska. Är det något för mig?)

Jag behöver eran hjälp. Snälla själar som kan ägna tid och energi till att hjälpa mig uppskattas oerhört mycket. Utbudet av datorkomponenter är enormt vilket gör det problematiskt för mig, som nybörjare att hitta komponenter som passar och fungerar bra ihop.

Tack på förhand!
/Danyar
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Speldator

Post by snigel »

Vad ska du ha för pengarna? Är det bara datorn eller även kringutrustning som skärm, tangentbord, mus och högtalare? Jag skulle även rekommendera dig att fundera på en SSD, det gör mycket för hur datorn känns att jobba med.

En datorsnabbis:
Intel Core i5 2500
Gigabytemoderkort med P67-chipset
8GB DDR3 1333MHz eller snabbare
Geforce 560ti eller Radeon 6950
Fractal Define R3 Chassi
Corsair TX 650w nätdel
Valfri DVD-brännare och hårddisk till det.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply