ElanVital Greenerger SSM 500W @ 64bits

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
z1nQ
Hedersbit
Posts: 77
Joined: 2005-02-20 15:17:08
Location: Västervik

ElanVital Greenerger SSM 500W @ 64bits

Post by z1nQ »

Många nätdelar är ofta klumpiga och högljudda, idag har vi tittat närmare på ett nätaggregat där fläkten endast snurrar när det absoult är nödvändigt. Enbart för att uppnå lägsta möjliga ljudnivå under drift. Nätdelen kommer från ElanVital och har en effekt på hela 500 W.

Image

Klicka på bilden för att komma till recensionen.
boep

Post by boep »

Lite dyr... :\
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

Verkar skaplig. Kostar likvärdigt som antec nätagg.
Skulle va skönt att ha på nätter och när man vill ha tyst.
User avatar
SparriS
Posts: 279
Joined: 2005-02-09 17:02:29
Location: Sverige

Post by SparriS »

Men blåser fläkten in i nätagget eller blåser den ut varm luft i datorn?
Screw you guys, i'm going home.
I am 70% addicted to Counterstrike. What about you?
z1nQ
Hedersbit
Posts: 77
Joined: 2005-02-20 15:17:08
Location: Västervik

Post by z1nQ »

SparriS wrote:Men blåser fläkten in i nätagget eller blåser den ut varm luft i datorn?
fläkten tar luft inifrån och blåser in i nätdelen.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

mattlos wrote:Skulle va skönt att ha på nätter och när man vill ha tyst.
Jag vet inte hur det är i just din dator. Men i många fall så överröstar processor och/eller grafikkortsfläkten nätagget. I så fall så spelar gör det ingen större nytta att byta till tystare nätagg, om man nu inte enkelt kan sänka ljudnivån på processor och grafikkortskylning. I vissa fall kan t.o.m hårddiskar eller chasifläktar låta mer, men då har man inte valt hårddiskar/chassifläktar efter ljudnivå... (eller så har man redan ett ganska tyst nätagg).

Men om nätagget är det som låter mest och man har chassiventilation så man klarar sig, så kan det vara trevligt med ett tystare nätagg.
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

GuessWho wrote:Jag vet inte hur det är i just din dator. Men i många fall så överröstar processor och/eller grafikkortsfläkten nätagget. I så fall så spelar gör det ingen större nytta att byta till tystare nätagg, om man nu inte enkelt kan sänka ljudnivån på processor och grafikkortskylning. I vissa fall kan t.o.m hårddiskar eller chasifläktar låta mer, men då har man inte valt hårddiskar/chassifläktar efter ljudnivå... (eller så har man redan ett ganska tyst nätagg).

Men om nätagget är det som låter mest och man har chassiventilation så man klarar sig, så kan det vara trevligt med ett tystare nätagg.
Min dator är redan väldigt tyst. Men om det går att få den ännu tystare så vore det inte fel. Tror iof inte mitt nätagg gör så värst mycket väsen av sig.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

mattlos wrote:Min dator är redan väldigt tyst. Men om det går att få den ännu tystare så vore det inte fel. Tror iof inte mitt nätagg gör så värst mycket väsen av sig.
Du kan prova att göra så här:
Stäng av datorn.
Stoppa något i nätaggets fläkt(ar) som kommer hindra de från att snurra. Hels något som inte är av metall, ifall du skulle råka stoppa in föremålet för långt.
Starta datorn.

Datorn kommer gå igång som vanligt men nätaggetsfläktar kommer hindras från att snurra. Då kan du försöka bedömma om det blir märkbart tystare.
Anledningen att du först ska se till att datorn är avstängd är att du kan skada fläktarna om du stoppar in något när de snurrar.
Speciellt om du har haft datorn avstängd ett bra tag innan så den inte är uppvärmd, så bör det inte vara några problem att köra åtminstånde 10-15 minuter utan att nätaggs fläkten/fläktarna snurrar.



Jag avsäger mig allt ansvar ifall du eller någon annan provar och förstör sitt nätagg eller något annat!
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

GuessWho wrote:Du kan prova att göra så här:
Stäng av datorn.
Stoppa något i nätaggets fläkt(ar) som kommer hindra de från att snurra. Hels något som inte är av metall, ifall du skulle råka stoppa in föremålet för långt.
Starta datorn.

Datorn kommer gå igång som vanligt men nätaggetsfläktar kommer hindras från att snurra. Då kan du försöka bedömma om det blir märkbart tystare.
Anledningen att du först ska se till att datorn är avstängd är att du kan skada fläktarna om du stoppar in något när de snurrar.
Speciellt om du har haft datorn avstängd ett bra tag innan så den inte är uppvärmd, så bör det inte vara några problem att köra åtminstånde 10-15 minuter utan att nätaggs fläkten/fläktarna snurrar.



Jag avsäger mig allt ansvar ifall du eller någon annan provar och förstör sitt nätagg eller något annat!
Nae det tänker jag inte prova ;)
Mitt nätagg är ju sonata special för låg ljudnivå så =).
User avatar
Velkuse
Posts: 23
Joined: 2004-11-13 17:19:26

tyst e bra!

Post by Velkuse »

Går man 5 år tebax i tiden så var en tyst speldator, en dator som man inte kunde höra när man damsugade =)
Men nu är en tyst dator nåt man inte hör när man går och lägger sig.
La för ett par månade ner min vattenkylning jusst för att det fins luftkylare som nästan presterar lika bra och som framför allt är tystare.
Thermalright XP120 Byggd för att passa in en 120mm fläkt.
kör en papst 120 i 5V och prollen går inte för varm =)
Kör ett klockat X800XT och det håller sig svalt med en
Zalman VF700-CU, VGA-kylare
samma där 5V.
Kör ett Tagan nätagg Tagan 420W, 20dB

Nu är det bara en sak jag stör mig på, SKÄRMEN! den har en ganska låg volym men en störande frekvens om den visar vita lr ljusa bilder, har provat andra CRT skärmar men alla verkar ha samma fel.
haha, ändå sjukt att man ska måsta byta till en TFT bara för att få ner volymen =)
Athlon64 3000+
ATI radeon X800Pro Vivo unlocked to XT, Mem 535Mhz core 535Mhz.
2x512Mb Pc 3200 Tagan 420W
2X160Gb Raid0 seagate 7200rpm 8mb
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

mattlos wrote:
GuessWho wrote:Du kan prova att göra så här:
Stäng av datorn.
Stoppa något i nätaggets fläkt(ar) som kommer hindra de från att snurra. Hels något som inte är av metall, ifall du skulle råka stoppa in föremålet för långt.
Starta datorn.

Datorn kommer gå igång som vanligt men nätaggetsfläktar kommer hindras från att snurra. Då kan du försöka bedömma om det blir märkbart tystare.
Anledningen att du först ska se till att datorn är avstängd är att du kan skada fläktarna om du stoppar in något när de snurrar.
Speciellt om du har haft datorn avstängd ett bra tag innan så den inte är uppvärmd, så bör det inte vara några problem att köra åtminstånde 10-15 minuter utan att nätaggs fläkten/fläktarna snurrar.



Jag avsäger mig allt ansvar ifall du eller någon annan provar och förstör sitt nätagg eller något annat!
Nae det tänker jag inte prova ;)
Mitt nätagg är ju sonata special för låg ljudnivå så =).
Det nätagget är i min värld inte särskilt tyst.

Sen skulle jag inte rekommendera det som mattlos tippsar om. En fläkt i ett nätagg kan man inte byta ut utan att förstöra garantin och att skicka in nätagget på garanti är kanske inte så lyckat alla gånger om man inte har något i reserv som ligger och skräpar (och är bra nog).
Locked