Konica Minolta ger upp kamerabranschen

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Konica Minolta ger upp kamerabranschen

Post by ficklampa »

Image
IDG skriver att Konica Minolta nu lägger ner sin kameratillverkning och låter samarbetspartnern Sony ta över. Sony inledde i somras ett samarbete med Konika Minolta för att utveckla digitala systemkameror. Orsaken till nedläggningen är att det har gått väldigt dåligt sen Konica och Minolta gick samman för ett par år sedan, då de försökte konkurrera med exempelvis Canon och Nikon.

Läs artikeln hos IDG
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Så kasst, jag gillar verkligen min Z5.
Den saknar minne för personliga preferenser på snabbvalen, det är ett minus. Men annars är det en grym kamera till det pris den betingar och zoomen är störtbra tycker nog jag.

Men det blir nog bra med Sony också.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Rich
Posts: 25
Joined: 2002-07-21 16:31:16
Location: Göteborg
Contact:

Post by Rich »

Mycket tråkigt. KM har alltid gjort bra kameror.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Aldrig hört talats om "Konika Minolta" och "Konika". Men Minolta gjorde väl hyffsade kameror?
Tråkigt om det här leder till mindre konkurrens.

Systemkamera, vad betyder det?
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Vad är Konika Minolta för något företag? Är det ett asiatiskt plagiat? Jag känner bara till varumärket Konica Minolta.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

En systemkamera kan enklast beskriva som en kamera uppbyggd av moduler. Du har ett kamerahus innehållandes själva exponeringssystemet, filmmagasin med frammatningsmekanism (gäller "analoga" kameror) alt. bildsensor med tillhörande elektronik och kraftkälla (batteri). På detta monteras sedan objektivet (optiken), blixt och andra tillbehör. De flesta systemkameror är av spegelreflextyp (en spegel framför filmen/sensorn skickar upp ljuset från objektivet upp till sökaren - vid exponering fälls spegeln upp så att ljuset träffar filmen/sensorn i stället).

Har en KonicaMinolta A2 som jag är mycket nöjd med. Undrar hur det blir med support och firmwareuppdateringar. Tar Sony över detta också?
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

egar wrote:Vad är Konika Minolta för något företag? Är det ett asiatiskt plagiat? Jag känner bara till varumärket Konica Minolta.
Fixat, var felskrivning.
hej.
Locked