Överklockning av Opteron 165

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
milohenke
Hedersbit
Posts: 1004
Joined: 2003-12-02 20:00:19

Överklockning av Opteron 165

Post by milohenke »

Image
Xbitlabs har hårdtestat ett exemplar av Opteron 165 (har två kärnor som körs i 1800 MHz). Opteron-processorerna har sedan länge varit kända för att prisvärda och mycket överklockningsvänliga. I testet jämförs Opteron 165 med Intel Pentium D 920 / 930 och AMD Athlon 64 X2 3800+. Man genomför även ett överklockningstest där Opteron 165, inte helt oväntat, presterar mycket bra.
I am pretty sure that overclockers are going to love this processor. Our experiments showed that this Toledo based processor can be overclocked by about 1.5 times.
Läs hela testet på Xbitlabs
FL3JM

Värdelös

Post by FL3JM »

Vilken värdelös artikel alltså, dom visar massa tester där dom jämför Opteron 165 i STANDARDFREKVENS mot 3 andra processorer. När dom sedan gjort det så överklockar dom den till 2600mhz och sen är artikeln slut. Vad fan lixom, kunde dom inte kört samma tester igen och jämfört när processorn är överklockad? Vem vill ha reda på hur den presterar i standardläge! Lite jämförelser mot snabbare processorer kunde dom gjort då så man får se vad den presterar jämtemot nån fet intelprolle eller dylikt. Kanske en FX-60 också.

Hoppas dom bara klantat sig och inte lagt upp överklocks-testerna, annars är dom verkligen rätt dumma i huvudet. :)

Läs kommentarerna till artikeln på sidan, många som frågar samma sak.
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

Hade jag haft en bättre kylare hade jag kunnat testa åt dig. :P
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

ficklampa wrote:Hade jag haft en bättre kylare hade jag kunnat testa åt dig. :P
Har du en standardkylare? Vad hindrar dig att köpa en bättre?
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

PilotPencil wrote:Har du en standardkylare? Vad hindrar dig att köpa en bättre?
Jepp, har standard. Inget hindrar mig mer än pengar just nu... Samt beslutsångest! Standardkylaren ska väl för visso vara bra men cpun idlar på 42 °C så jag kanske kan klocka lite ändå..
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
tj0ff

Post by tj0ff »

PilotPencil wrote:
ficklampa wrote:Hade jag haft en bättre kylare hade jag kunnat testa åt dig. :P
Har du en standardkylare? Vad hindrar dig att köpa en bättre?
Garantin bryts då :p
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

tj0ff wrote:Garantin bryts då :p
Om den inte redan har gått ut... ::)

EDIT: Opteron är väl så hoppas ny så att garantitiden har väl inte gått ut än för de Opteron-processor som kom först ut på marknaden. Hur lång är garantin förresten? Två år? (Skicka PM om ni ser någon dålig formulerad mening, tack.).
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

PilotPencil wrote:
tj0ff wrote:Garantin bryts då :p
Om den inte redan har gått ut... ::)

EDIT: Opteron är väl så hoppas ny så att garantitiden har väl inte gått ut än för de Opteron-processor som kom först ut på marknaden. Hur lång är garantin förresten? Två år? (Skicka PM om ni ser någon dålig formulerad mening, tack.).

Alla BOX:ed har tre års begränsad garanti, medans tray har 1 år.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
Locked