Vista, ensam härskare i din dator

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Vista, ensam härskare i din dator

Post by ficklampa »

Image
Microsofts kommande operativsystem, Vista, kommer att stänga ute andra operativsystem. Detta görs med en krets, kallad TPM (Trusted Platform Model), vilket krypterar innehållet och endast tillåter att ett operativsystem kan läsa informationen. En del stora tillverkare så som Dell, HP och Acer har redan lanserat produkter med TPM integrerat.

● Läs mer hos IDG
● Läs även mer hos The Inquirer

● Tips från ADiS
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Jaha ja.. ingen dualboot med linux där inte.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
mr.t

Post by mr.t »

suck :(
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

För varje nyhet jag hört om operativsystemet Vista desto bistrare smak har jag fått för att använda det.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

Pumping_iron wrote:För varje nyhet jag hört om operativsystemet Vista desto bistrare smak har jag fått för att använda det.
Tyvärr håller jag med dig, dock är jag en gamer, så har inget annat val om jag nu vill lira det senaste.
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

The Inquirer wrote:and the firm says that it will support full volume encryption to prevent disk access to files by other operating systems
Jag tror inte alls att det ens kommer vara svårt att dual-boota, samt att jag ser det som en självklarhet att systempartitionerna skall kunna krypteras så att de inte kan kommas åt via ett annat OS, det är något man lidit av länge.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Fan va bögigt, Microsoft är så jävla anti-kompetiva och missbrukar konstant sitt monopol. Det jävla företaget borde stängas ner.

Undrar om det fortfarande går att använda FAT32?
Man kanske kan partionera så att C: är Vista (10 gigabyte), sen har man resten av sina grejer (som musik, media, film, bilder) på D: som är nån annan partion som kanske inte kan krypteras av Vista.

Fyfan för Vista.
Kommer _ALDRIG_ köra det.
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Ajaj wrote:Fan va bögigt, Microsoft är så jävla anti-kompetiva och missbrukar konstant sitt monopol. Det jävla företaget borde stängas ner.

Undrar om det fortfarande går att använda FAT32?
Man kanske kan partionera så att C: är Vista (10 gigabyte), sen har man resten av sina grejer (som musik, media, film, bilder) på D: som är nån annan partion som kanske inte kan krypteras av Vista.

Fyfan för Vista.
Kommer _ALDRIG_ köra det.
Läser du nyheten så står det att det görs via en krets vilket får mig att tvivla på att det går att dualboota. Sen så tror jag nog att vista krypterar alla diskar med NTFS, något annat gör ju hela idén meningslös. Och varför i hela friden skulle man vilja köra FAT32?!

En tanke är kanske att köra något annat filsystem som i sin tur gör det omöjligt för vista att kryptera men då medför det att du inte kan använda partitionen i vista så det är rätt meningslöst.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

hahah de är ju fan dum i huvet på riktigt!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Dumheter!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

smorgar wrote:Och varför i hela friden skulle man vilja köra FAT32?!
Man har en stooooor disk ;D

Låter juh iaf mindre skoj med allt det där dravlet. Dock borde det juh inte ta allt för lång tid att komma runt (som vanligt).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Martinos98
Posts: 77
Joined: 2003-12-04 16:12:20
Location: Göteborg

Post by Martinos98 »

Dumheter, kom igen så gör vi som amerikanarna: stämmer jävlarna :D Anledning? Kan inte köra linux.... arbetsgivaren kräver kunskaper inom linux, därigenom har vi förlorat vårat(framtida) jobb ;)
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Som jag förstår det innebär det "bara" att andra OS inte kommer att kunna läsa filerna på systempartitonen där Windows ligger. Inte att de inte kommer att kunna bootas. Eller?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Som vanligt är det en massa spekulationer och omdömen om en produkt som inte ens finns. Det var samma visa med XP innan det släpptes, en massa spekulationer. Sen så är väl knappast MS skyldiga om det sitter en krets i datorn? För än så länge så kan man väl inte installera en krets via installationsprogram på cd/dvd..?

Sen tror jag som Nem, att det är partitionen där Vista ligger, som kommer att vara starkt skyddad, med stöd i hårdvara. Gillar man inte Vista, så finns det idag många alternativ. Köra vidare med XP, Linux, MacOS etc.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
MrMajestic
Posts: 5
Joined: 2002-04-14 8:46:34
Location: Stockholm

Post by MrMajestic »

TPM kretsen har funnits länge i bärbara datorer från bl.a HP och IBM. Riktigt bra om man har mjukvara som utnyttjar det för access kontroll och kryptering av disken om man super bort burken. Man kan köra alldeles utmärkt utan att använda chippet dock och det lär nog gå i fortsättningen med Vista också. Nytt är ju att funktioner för chippet finns som inbyggt i OS:et. Inte helt fel i en företagsmiljö, men kanske inte helt nödvändigt hemma. Man behöver ju inte måla fan på väggen bara för att funktionen finns där. Det kommer knappast att vara ett krav för att köra Vista, då lär det inte funka på speciellt många burkar eftersom chippet inte finns i många maskiner hemma hos folk.
MrMajestic
Posts: 5
Joined: 2002-04-14 8:46:34
Location: Stockholm

Post by MrMajestic »

Ajaj wrote:Fan va bögigt, Microsoft är så jävla anti-kompetiva och missbrukar konstant sitt monopol. Det jävla företaget borde stängas ner.

Undrar om det fortfarande går att använda FAT32?
Man kanske kan partionera så att C: är Vista (10 gigabyte), sen har man resten av sina grejer (som musik, media, film, bilder) på D: som är nån annan partion som kanske inte kan krypteras av Vista.

Fyfan för Vista.
Kommer _ALDRIG_ köra det.
Du kommer att sitta med Vista precis som alla andra när det kommer :) Det är masshypnos.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

HLC wrote:
The Inquirer wrote:and the firm says that it will support full volume encryption to prevent disk access to files by other operating systems
Jag tror inte alls att det ens kommer vara svårt att dual-boota, samt att jag ser det som en självklarhet att systempartitionerna skall kunna krypteras så att de inte kan kommas åt via ett annat OS, det är något man lidit av länge.
Att kunna komma åt min windows partition via andra OS har bara varit bra för min del. Visseligen osäkert men en gång när mitt USBminne på 256MB inte fungerade längre i windows utan bara gav blåskärm så boota jag upp knoppix och den kunde läsa av minnet perfekt och så kopierade jag över ett par filer från minnet till datorn och gjorde .tar.gz arkiv och la upp det på en privat host.

Tycker synd om alla gamers som är tvingade att byta till Vista såvida man inte vill köra med konsoler.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

smorgar wrote: Läser du nyheten så står det att det görs via en krets vilket får mig att tvivla på att det går att dualboota. Sen så tror jag nog att vista krypterar alla diskar med NTFS, något annat gör ju hela idén meningslös. Och varför i hela friden skulle man vilja köra FAT32?!
Tja, eftersom linux bara kan läsa och inte skriva i NTFS (om inte det har åtgärdats på de nyare releaserna) så finns det ganska goda anledningar till att köra FAT32 på en disk som man vill kunna komma åt med bägge operativsystemen (till exempel dina MP3:or eller dina dokument).

Så länge det bara är systempartitionen som berörs så kan jag nästan tycka att det är en rätt bra idé ur säkerhetssynpunkt. Problemet är att (beroende på hur hårt systemet är) det inte går att ha viktig data på den låsta disken då man i händelse av en datorkrasch skulle bli helt utstängd från saker som kanske är verksamhetsnödvändiga.

Men det hindrar någon från att haka fast en linuxburk till hårddisken och sno userdatabasen, vilket är bra om man har dålig fysisk säkerhet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dezyn

Re: Vista, ensam häskare i din dator

Post by Dezyn »

Det går att stänga av den funktionen ändå...
Diemon

Post by Diemon »

Men kommer man vara tvungen att ha det på? Om inte är det ju bara positivt.
Kazutoyo
Posts: 112
Joined: 2005-08-13 13:51:09
Location: Småland

Post by Kazutoyo »

Diemon wrote:Men kommer man vara tvungen att ha det på? Om inte är det ju bara positivt.
Håller med. Det är bara positivt, då man kan välja att inte låta hårddisken krypteras.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Jag hoppas det är möjligt att välja. Men med tanke på att de kommer från Microsoft så är det ganska osäkert eftersom dem ofta försöker låsa ut konkurrenter.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Snart ska jag köra OS X på min dator :D
Det är bara min Intel processor som inte klarar SSE3 *uppgradering ;)*

Länk
Pc For Alla

Spelar inte mkt ändå, WoW är det enda isf :D

Hård kritik mot M$

Ytterligare ett felsteg - vad händer om man köper en hårddisk då? haha sjukt
Ytterligare ett...

Ett tips: www.krugle.com - sökmotor för öppen källkod.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Skulle vara väldigt intressant att veta vad MS har för belägg på att användare vill ha TC i deras produkter. Möjligtvis har de studerat amerikanska kunder som vill ha allt färdigförpackat på samma sätt som AOL. MS borde fatta att det finns användare som själv vill ha kontrollen!
Locked