UMPC, senaste modet

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

UMPC, senaste modet

Post by ficklampa »

Image
Microsofts senaste koncept, Origami, är nu skrotat och har blivit ersatt av UMPC (Ultra Mobile PC). Samsung och ASUS är ett par av tillverkarna som har tagit fram UMPC-prototyper som nyttjar Microsofts Windows CE. Hårdvaran i Samsungs UMPC/Origami är en Celeron ULV (Ultra Low Voltage), 512 MB minne, 40 GB hårddisk, WLAN, Blåtand och GPS-stöd.

Läs mer hos: Engadget Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Bort med alla knappar och dra ut skärmen enda ut till kanterna. Ersätt så dessa knappar på skärmen...

Intels liknande produkt är så fan mycket hetare och bättre gjord med tangentbordet osv...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Så jävla dumt.

De lägger sjuka mängder pengar på att bygga upp ett bra varumärke (origami) för att sedan omedelbart ersätta det med ett som är helt värdelöst (UMPC).

Jag säger flopp tills dess att de gör något i stil med de påhittade varianterna av iPod Video som nyligen cirkulerat.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

nem wrote:Så jävla dumt.

De lägger sjuka mängder pengar på att bygga upp ett bra varumärke (origami) för att sedan omedelbart ersätta det med ett som är helt värdelöst (UMPC).

Jag säger flopp tills dess att de gör något i stil med de påhittade varianterna av iPod Video som nyligen cirkulerat.
En hemlis, origami och umcp är samma sak. ;)
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
tj0ff

Post by tj0ff »

ADiS wrote:Intels liknande produkt är så fan mycket hetare och bättre gjord med tangentbordet osv...
Har intel gjort en egen?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

ficklampa wrote:
nem wrote:Så jävla dumt.

De lägger sjuka mängder pengar på att bygga upp ett bra varumärke (origami) för att sedan omedelbart ersätta det med ett som är helt värdelöst (UMPC).

Jag säger flopp tills dess att de gör något i stil med de påhittade varianterna av iPod Video som nyligen cirkulerat.
En hemlis, origami och umcp är samma sak. ;)
Ja?

Det var precis det jag skrev... Kanske missade du något när du läste mitt inlägg?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

nem wrote:
ficklampa wrote:
nem wrote:Så jävla dumt.

De lägger sjuka mängder pengar på att bygga upp ett bra varumärke (origami) för att sedan omedelbart ersätta det med ett som är helt värdelöst (UMPC).

Jag säger flopp tills dess att de gör något i stil med de påhittade varianterna av iPod Video som nyligen cirkulerat.
En hemlis, origami och umcp är samma sak. ;)
Ja?

Det var precis det jag skrev... Kanske missade du något när du läste mitt inlägg?
Läste nog bara första delen där du säger att det var onödigt att lägga ner massa cash i origami och sen starta ett nytt som heter UMPC... Fast du kanske menade all reklam med origami-namnet i? I annat flal missuppfattade jag väl dig då. :)
Ber om ursäkt i så fall.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
tj0ff

Post by tj0ff »

ADiS wrote:Kika in filmerna på Intels sida:
http://www.intel.com/design/mobile/platform/umpc.htm
Har inte sett så mycket.
Men Origami och Intels sak är väl exakt samma sak?


Sen så är det egentligen samsung, asus m.fl. som gör produkterna. Och de är de som skiljer sig åt.
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

tj0ff wrote:Har inte sett så mycket.
Men Origami och Intels sak är väl exakt samma sak?


Sen så är det egentligen samsung, asus m.fl. som gör produkterna. Och de är de som skiljer sig åt.
Origami är nog samlingsnamnet antingen för själva formfaktorn eller operativsystemet/applikationerna som används... Typ gissningsvis arbetsnamnet de har haft på det tills de döpte om till UMPC...
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

ficklampa wrote:Läste nog bara första delen där du säger att det var onödigt att lägga ner massa cash i origami och sen starta ett nytt som heter UMPC... Fast du kanske menade all reklam med origami-namnet i? I annat flal missuppfattade jag väl dig då. :)
Ber om ursäkt i så fall.
Jag skrev kanske otydligt, men det var precis det jag menade. Varumärket Origami är värt mycket pix nu, men just som det peakar väljer de att överge det till förmån för ett sämre.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Locked