OIA recenserar Zalman VF-900

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

OIA recenserar Zalman VF-900

Post by ficklampa »

Zalmans senaste grafikkortskylare, som nyligen släppts, har blivit recenserad hos Overclock Intelligence Agency. Kylaren påminner mycket om CNPS-7000 designen, skillnaden är dock att Zalman har även applicerat ett par värmeväxlare för att förbättra kylegenskaperna ytterligare. I testet använder man sig av ett 6600GT och monteringen ser tämligen enkel ut. VF-900 testas mot originalkylaren och en kylare från Sytrin. Zalman går segrande ur de flesta testerna.

Läs hela recensionen hos Overclock Intelligence Agency.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
NinTrance

Post by NinTrance »

Nått jag funderat på, är det inte så att heatpipes bygger på att ämnet i rören stiger uppåt då det blir varmt och sjunker då det blir kallt.
Blir då inte detta väldigt fel med denna kylare?
Gpun är ju ovanför de kylande elementen.
Det innebär alltså att det varma ämnet drar sig mot gpun då det är varmt och sjunker till de kylande elementen då det blir kallt.
Eller har jag helt fått om bakfoten om hur heatpipes funkar =)
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

Ja, du har rätt, men de används även för att leda bort eller sprida ut värmen. Som i detta fallet.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Det finns väl vissa heatpipes där det varma chipet måste befinna sig längre ner än fläns/radiator delen av kylningen. Möjligt att jag är ute och cyklar, men jag tror det var så i början när heatpipes kom. Men att man sen kom på något annat finurligt sätt att internt i rören designa kanaler så man kan få det att cirkulera i den riktning tillverkarna vill. Så att man med dagens heatpipes kan få värmen att 'stiga neråt' om man vill.
Det finns ju många processorkylare nu som använder heatpipes och om man har en towerlåda med moderkortet vertikalt så blir ju processorkylaren horisontalt monterad. Om man var tvungen att ha processorn längre ner än flänsarna så skulle alla som har heatpipekylning få lägga sina towers ner på sidan för att processorkylningen skulle fungera.
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

Ja, vätskan bör vara vid värmen, t ex på ASUS A8N32 SLI Deluxe sitter det en sådan kylare som ej fungerar om moderkortet monteras "åt fel håll", det vill säga i t ex ett BTX/WTX-chassi.
Dock tror jag inte det spelar någon jätteroll i zalmans kylare då hela röret är täckt med flänsar. Visst hade den presterat bättre om den var åt andra hållet, men kan ej säga hur mycket.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Tror nog detta presterar bättre än utan några alls. Får man iaf hoppas att VF700:an sjunker i pris nu när denna börjar tillverkas på lite större mängd.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Locked