Dual-core vs. Single-core @ 64bits

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Dual-core vs. Single-core @ 64bits

Post by N. Alfinson »

Image
I ungefär ett år har processorer med dubbla kärnor funnits ute på marknaden och utvärderingar av dess prestanda har duggat tätt. Artiklar som beskriver vad skillnaderna mot enkel kärniga processorer egentligen är har dock varit färre. Detta hoppas vi på 64bits att vi kan råda bot på via artikeln " Singel Core vs. Dual Core, igår, idag, imorgon". Här tas den fundamentala skillnaden mellan de båda teknikerna upp, hur operativsystemet behandlar processorn, hur det är att arbeta med en dubbelkärnig processor i vardagen och mycket mera.
Om ni försöker att skala en banan och ett äpple på samma gång märker ni snabbt att det i praktiken är omöjligt, man ställs då inför två val. Antingen skalar man först bananen och sedan äpplet, eller så byter man snabbt mellan dem i korta intervall.
Ni hittar hela artikeln bakom denna länk, eller genom att klicka på bilden ovan.
tj0ff

Post by tj0ff »

Kul, ska jag vara petig så tycker jag att artikeln var lite långsamt skriven (alltså lite utdragen).

Sen har jag lite funderingar.
I metod tre som troligen kommer att bli den mest använda inom kort delar de båda kärnorna en viss del av cacheminnet (vanligtvis nivå 2-cachen) internt vilket gör att de kan samarbeta på ett mer effektivt sätt, samt avlasta systembussen.
Jag trodde att det var en fördel att ha separata cacheminnen och att om man delar så jobbar kärnorna ofta emot varandra.
Men något man inte skall glömma är att det ofta finns bakgrundprocesser förutom spelet som behöver processortid. Därigenom kan en dubbel-kärnig processor med lägre klockfrekvens (till en viss nivå) i många fall faktiskt vara snabbare än en enkel-kärnig processor även i spel.
Detta är väl ändå marginellt? Datorer idag är väldigt bra på multitasking och bakgrundsprocesserna tar ju normalt max någon enstaka procent av processorns kapacitet. Jag har alltid hävdat att det inte är något argument för dualcore men det beror förstås på vad man har i bakgrunden osv.

Visserligen har jag inte testat detta heller men kändes inte som det gjordes några tester på det för artikeln heller.
Doom 3 har inget uttalat stöd för processorer med dubbla kärnor, eller dubbla processorer. Detta till trots kan vi se en tendens till att så faktiskt är fallet, alternativt att motorn är kodad på ett underligt sätt...
Jag skulle gissa på att det beror på grafikkortsdrivrutinerna. Grafikkortsdrivrutinerna stödjer numera dualcore vilket gör att man får mer processorkraft över till spelet (eftersom den andra kärnan tar hand om grafikkortsdrivrutinerna).


Sen i framtiden när *alla* spel och program är flertrådade så kommer mycket av känslan av dualcore (m.fl.) att försvinna. Idag är det få program som utnyttjar båda kärnorna och oftast kör man bara ett processorintensivt program åt gången. Det betyder att den andra kärnen oftast gör väldigt lite vilket gör att den kan ta åt sig allt annat och systemet blir responsivt. Men när alla program och spel utnyttjar båda kärnorna så kommer ju systemet lika trögt som om man bara hade en kärna. OK, det är inte riktigt sant men mycket av godbitarna med dualcore idag ligger i att man har *onödigt* mycket kraft som inte utnyttjas av en enda applikation.

Sen så kan man inte göra allt fertrådat men osv.
ashtar'

Post by ashtar' »

"Tekniken med fler än en kärna per processorförpackning är dock fortfarande tämligen outvecklad"

-Jag delar inte den uppfattningen, jag har sett prestandatester som visat resultat där en dualcore processor presterat bättre än 2 motsvarande singlecore processorer, och dessutom totalt sett haft en betydligt lägre värmeutveckling/effektförbrukning. Tekniken är inte heller ny eller outveckland, på grund av att det är svårt att dra nytta av flera kärnor i praktiken har tekniken inte varit speciellt intressant i Desktop/PC sammanhang. Anledningen till att vi ser dualcore processorer för Desktop/PC är att klockfrekvensen har blivit svår att höja.
User avatar
milohenke
Hedersbit
Posts: 1004
Joined: 2003-12-02 20:00:19

Post by milohenke »

Tror att du missar vissa centrala delar i texten. Anledningen till att tekniken är relativt ”outvecklad” i dagsläget beror till stor del på att dagens dualcore-system mer eller mindre bygger på två singelcore-processorer som integrerats tillsammans. De är med andra ord inte gjorda för att fungera optimalt i en integrerad dualcoremiljö. Sådana, skräddarsydda, processorer kommer inte att dyka upp förrän Inte lanserar sin nästa generations processorer och då kommer du snabbt att inse att dagens lösning är ganska så outvecklad.

Därmed är det inte sagt att att dagens dualcore-processorer är en dålig lösning. Som du själv nämner så finns det en hel del fördelar med att integrera två singelcore-processorer i en och samma processorförpackning.
"Ibland tycker jag och då tycker jag om"
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Det som är svårt att visa i testresultat, är "känslan" i en flerprocessormaskin. Trots att man kör ett större antal aktiva processer så känns datorn aldrig seg. Min X2 4600+ kan oftast ligga och harva på 1GHz på båda kärnorna tack vare att det just är 2 kärnor, med en belastning som jag vet (inte tror) skulle göra en vanlig dator seg. Tyvärr så fokuserar många tester enbart på huruvida man fick fler fps i Doom3 med eller utan smp, vilket är tragiskt...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Håller med, mitt system är mycket mer responsivt än när jag hade en enkelkärnig, nu kan jag packa filer med winrar i bakgrunden och slipper helt bry mig om att den käkar CPU, eller encoda film.

För att inte tala om program som körs i bakgrunden som äter CPU-tid när man spelar, t ex om man har DC i bakgrunden, eller likn.

Jag är mer än nöjd med min Dualcore, har faktiskt inte haft några problem alls förutom med ett program, och det är det enda hitills.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Whaa

Post by Whaa »

"Jämfört med vanliga enkel-kärniga processorer skiljer priset bara nämnvärt och det är ingen tvekan om att många tror, och hoppas, att detta är framtiden."
Bara nämnvärt? En dual-core processor kostar ju ungefär dubbelt så mycket som en vanlig enkel-kärnig processor.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jämfört med min gamla 3200+ single-core är det stor skillnad med min 3800+ X2. Datorn är mycket mer responsiv som sagt och det går snabbt att växla mellan spel och övriga program osv.
hej.
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Synd att ni skrev mest om Intel, men bra artikel iaf.
User avatar
Exige
Posts: 248
Joined: 2004-11-30 11:11:32
Location: Skövde

Post by Exige »

Bra artikel! :)

Om jag ska anmärka på något så skulle ni haft med AMD också.
“../ But it is hard to stay mad when there is so much beauty in the world. /..”
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

ashtar' wrote:"Tekniken med fler än en kärna per processorförpackning är dock fortfarande tämligen outvecklad"

-Jag delar inte den uppfattningen, jag har sett prestandatester som visat resultat där en dualcore processor presterat bättre än 2 motsvarande singlecore processorer, och dessutom totalt sett haft en betydligt lägre värmeutveckling/effektförbrukning. Tekniken är inte heller ny eller outveckland, på grund av att det är svårt att dra nytta av flera kärnor i praktiken har tekniken inte varit speciellt intressant i Desktop/PC sammanhang. Anledningen till att vi ser dualcore processorer för Desktop/PC är att klockfrekvensen har blivit svår att höja.
Det hänger mest på att majoriteten av program och spel för hemanvändare inte är flertrådade och därav inte drar nytta av fler kärnor eller processorer
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Whaa wrote:"Jämfört med vanliga enkel-kärniga processorer skiljer priset bara nämnvärt och det är ingen tvekan om att många tror, och hoppas, att detta är framtiden."
Bara nämnvärt? En dual-core processor kostar ju ungefär dubbelt så mycket som en vanlig enkel-kärnig processor.
Knappast..
Intel Pentium 4 (singel) 506 kostar 1200 har 32 bitar och 2.66 GHz
Intel Pentium D (dual) 805 kostar 1400 har 64 bitar och 2.66 GHz
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

linc wrote:Jämfört med min gamla 3200+ single-core är det stor skillnad med min 3800+ X2. Datorn är mycket mer responsiv som sagt och det går snabbt att växla mellan spel och övriga program osv.

Oho, det verkar väldigt, väldigt trevligt. Tack för att ni delar med er av den gemensamma erfarenheten. Är på väg att uppgradera till en Opteron från att ha suttit jag också med just en XP 3200+ ett bra tag. :) Gör ofta flera saker på samma gång, har Photoshop, servermjukvaror och fildelningsprogram igång som jag upplever laggar ner UIet ganska mycket ibland, så det ska bli skönt att se hur den rena känslan påverkas när man byter upp sig till flerkärnigt.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
LEE Cordon Bleu
Posts: 64
Joined: 2004-08-30 14:15:17
Location: Skanz sjön - Krutholmen

Dual core många bollar i luften

Post by LEE Cordon Bleu »

Hej !
Jag undrar en sak, om en dator blir trött när man kör flera grejer samtidigt typ flyttar filer och spelar musik samtidigt ska då musiken störas påverkas ?

När jag flyttar filer och spelar några mp3 or så hörs det som musiken går långsmmare och störs mm.

Är det en omöjlihet att en singel processor att klara detta eller vad är det som är fel ?
Finns det någon parameter "bios" jag ska ändra på för att detta inte sker ?
Eller är det en dual core som gäller ?

Tänkte först att det måste vara nätagget som spökar men det är ett kvalitets agg Antec Neo 2 Pro på 480 w

Mvh. /LEE Cordon Blue
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Vilket musikprogram, vilket ljudkort?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Jag har iofsig aldrig ägt en Dualcore cpu men väll så många riktiga SMP system genom åren. Kan inte annat än att hålla med om att desktoparbetet flyter på ett totalt annat sätt med 2 även rätt mycket tröttare cpuer än med 1 snabbare. Har man inte testat bör man någ vänta med att utala sig tills man gjort detta...
Synd dock att processorerna delar på minnet.. Skulle vara riktigt roligt att i framtiden få se datorer med olika minnesbankar som är designerade en processor.. Ram spill skylle det inte till någon större del behöva bli heller om operativsystem skrivs för detta.. Precis som ett SMP stödjande operativsystem är skrivet.
tj0ff

Re: Dual core många bollar i luften

Post by tj0ff »

LEE Cordon Bleu wrote:Hej !
Jag undrar en sak, om en dator blir trött när man kör flera grejer samtidigt typ flyttar filer och spelar musik samtidigt ska då musiken störas påverkas ?

När jag flyttar filer och spelar några mp3 or så hörs det som musiken går långsmmare och störs mm.

Är det en omöjlihet att en singel processor att klara detta eller vad är det som är fel ?
Finns det någon parameter "bios" jag ska ändra på för att detta inte sker ?
Eller är det en dual core som gäller ?

Tänkte först att det måste vara nätagget som spökar men det är ett kvalitets agg Antec Neo 2 Pro på 480 w

Mvh. /LEE Cordon Blue
Skulle tro att det beror på ljudkortet och eller drivrutinerna. Gissar på att det är ett integrerat ljudkort?
Integrerade ljudkort är känsligare för störningar.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

triton242 wrote:Jag har iofsig aldrig ägt en Dualcore cpu men väll så många riktiga SMP system genom åren. Kan inte annat än att hålla med om att desktoparbetet flyter på ett totalt annat sätt med 2 även rätt mycket tröttare cpuer än med 1 snabbare. Har man inte testat bör man någ vänta med att utala sig tills man gjort detta...
Synd dock att processorerna delar på minnet.. Skulle vara riktigt roligt att i framtiden få se datorer med olika minnesbankar som är designerade en processor.. Ram spill skylle det inte till någon större del behöva bli heller om operativsystem skrivs för detta.. Precis som ett SMP stödjande operativsystem är skrivet.
"Riktiga" Opteronkort har ju dedicerade minnesbankar per cpu, och Intels Itanium kan hårdvaruallokera minnesareor för cpuerna, så tekniken finns men är antagligen för dyr för att motiveras i mainstreamsammanhang.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

ballkula wrote:
triton242 wrote:Jag har iofsig aldrig ägt en Dualcore cpu men väll så många riktiga SMP system genom åren. Kan inte annat än att hålla med om att desktoparbetet flyter på ett totalt annat sätt med 2 även rätt mycket tröttare cpuer än med 1 snabbare. Har man inte testat bör man någ vänta med att utala sig tills man gjort detta...
Synd dock att processorerna delar på minnet.. Skulle vara riktigt roligt att i framtiden få se datorer med olika minnesbankar som är designerade en processor.. Ram spill skylle det inte till någon större del behöva bli heller om operativsystem skrivs för detta.. Precis som ett SMP stödjande operativsystem är skrivet.
"Riktiga" Opteronkort har ju dedicerade minnesbankar per cpu, och Intels Itanium kan hårdvaruallokera minnesareor för cpuerna, så tekniken finns men är antagligen för dyr för att motiveras i mainstreamsammanhang.


Ofan kul.. Sedan gäller det bara att få fram lte program som utnyttjar tekniken också. Istället för idag databas program och andra speciall program som inte riktar sig till mainstream marknaden.
Locked