64GB flash-hdds på gång

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

64GB flash-hdds på gång

Post by ficklampa »

TG Daily rapporterar att lagringstillverkaren PQI kommer att börja skeppa flashbaserade 64GB 2.5" SATA-hårddiskar till USA, Europa, Japan och Kina under Augusti månad. Prestandan på disken landar runt 32 MB/s enligt uppgifter vilket är något lägre än vanliga hårddiskar. Detta kompenseras dock med den lätta vikten och den låga strömförbrukningen som kan komma att uppskattas hos många. Vad kostar då denna godisbit? Priset börjar på $2000 enligt tillverkaren, medans Samsung har en 32 GB flashbaserad disk för runt $1000.

Läs mer hos TG Daily.

Källa: Engadget.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Dom är dum i huvet (priset)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Post by kaufman »

jo.. men fattar inte riktigt vad som gör de så dyra??
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Det här är rätt intressant:
http://www.nyteknik.se/art/46135
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Varför kör man inte någon form av intern raid på dessa minnen?

De består väl ändå av separata minnesklumpar?

Varför inte köra raid 0 x 10 och få 320 MB/s istället för 32 MB/s ? (i teorin, men lär ge en enorm prestandavinst).
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

64 gb det bör räcka för OS och de mesta annat... (om man har den som primär hårddisk och sedan möjligen har en annan lite större sekundär hårddisk).
Dock på tok för dyr...
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Priset... För mig är det helt logiskt att priset är så pass högt på en helt ny produkt som inte efterfrågas allt för mycket. Sedan att den är baserad på flash-minnen som presterar rätt bra och är endå är många gigabyte.

Tag en titt på när CD-brännarna kom. Dom kostade inga 395 kr utan mer ett antal tusen kronor.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Solid State Disk är inte något helt nytt.
Jag kommer ihåg att jag under 90-talet, kanske 97-98 tror jag, mailade någon hårddisktillverkare som även gorde SSD då och frågade om priser. Då fanns det volatile och non-volatile modeller. Alltså på volatile modellerna så försvann informationen när man stängde av (eller om det fanns något batteri, de kunde iaf inte behålla informationen utan ström).
Då fick jag till svar att de kostade från 17 USD per MB.
Efter det var jag inte speciellt intreserad av att fråga efter exakta priser på specifika modeller... men tänk att kanske pröjsa uppåt 40-50k USD för 2GB non volatile...huga.


Det är intressant att det nu börjar komma SSD med tillräckligt mycket kapacitet för att det ska vara intressant för annat än väldigt speciella fall (miljöer där en mekanisk hårddisk inte skulle hålla). Priserna börjar också närma sig rimliga nivåer, även om det än så länge är för dyrt.

Säg om man kunde få en 32GB SSD som klarar både läsning och skrivning över 100Megabyte/s och ett pris under 3000kr.
Det skulle åtminstånde jag tycka var intressant. Visst de är inte där ännu, men det börjar närma sig.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

GuessWho wrote:Solid State Disk är inte något helt nytt.
Jag kommer ihåg att jag under 90-talet, kanske 97-98 tror jag, mailade någon hårddisktillverkare som även gorde SSD då och frågade om priser. Då fanns det volatile och non-volatile modeller. Alltså på volatile modellerna så försvann informationen när man stängde av (eller om det fanns något batteri, de kunde iaf inte behålla informationen utan ström).
Då fick jag till svar att de kostade från 17 USD per MB.
Efter det var jag inte speciellt intreserad av att fråga efter exakta priser på specifika modeller... men tänk att kanske pröjsa uppåt 40-50k USD för 2GB non volatile...huga.


Det är intressant att det nu börjar komma SSD med tillräckligt mycket kapacitet för att det ska vara intressant för annat än väldigt speciella fall (miljöer där en mekanisk hårddisk inte skulle hålla). Priserna börjar också närma sig rimliga nivåer, även om det än så länge är för dyrt.

Säg om man kunde få en 32GB SSD som klarar både läsning och skrivning över 100Megabyte/s och ett pris under 3000kr.
Det skulle åtminstånde jag tycka var intressant. Visst de är inte där ännu, men det börjar närma sig.
typ iram, eller vad de heter, alltså
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

MooDHooDs wrote:typ iram, eller vad de heter, alltså
The Tech Report - Gigabyte boosts i-RAM speed, capacity

Ja prestandan är det väl inget fel på iaf.
Men det hade varit fint om det var något som behöll datan strömlöst (alltså utan batteri som bara räcker ett tag) och det hade inte varit fel med 2.5" heller så de även kan användas i bärbara.
Fast om jag hade haft några oanvända 1GB eller 2GB DDR2 moduler liggandes så hade jag kunnat haft överseende med det och skaffat en i-RAM.
Men har man inte redan något minne över så tycker jag att det fortfarande blir lite för dyrt per GB.
Kanske mellan 3000-3500kr för 2x2048MB DDR2 + vad i-RAMen kostar. Inte helt orimligt, men fortfarande lite väl saftigt om man inte verkligen behöver.
Locked