Stort test av laptops hos X-bit Labs

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Stort test av laptops hos X-bit Labs

Post by ficklampa »

X-bit labs har genomfört ett stort test av bärbara datorer från flera av de största tillverkarna. Datorerna som kommer från bland annat Acer, LG och Sony testas i flera kategorier; prestandan testas i flertalet program, främst inriktade mot diverse professionella användningsområden men även 3dmark testas.

En slutsats av testet är att batteriutvecklingen inte gått så snabbt som skulle behövts för att hålla uppe batteritiden på bärbara datorer. X-bit labs efterfrågar datorer som kan gå på ett batteri en full arbetsdag och resonerar kring att prestandan är sekundär på datorer avsedda för professionellt arbete.

Ett annat genomgående problem är skärmarnas kvalité, Sony får bra betyg men i övrigt är skärmarna mediokra och borde kunna vara betydligt bättre, speciellt med tanke på den utveckling platta skärmar till stationära datorer haft.

Läs hela recensionen hos X-bit Labs.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Jag är rätt sugen på LG T1 faktiskt.

Den är lite för stor för min smak men ska man ha en mindre bärbar så blir den mycket dyrare och en processor som ungefär motsvarar ena coren på T1...
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

tjoff wrote:Jag är rätt sugen på LG T1 faktiskt.

Den är lite för stor för min smak men ska man ha en mindre bärbar så blir den mycket dyrare och en processor som ungefär motsvarar ena coren på T1...
Acer har en Travelmate 12" med Core Duo i för runt 15.3k... Sen har du även LG LW20!
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

ficklampa wrote:Acer har en Travelmate 12" med Core Duo i för runt 15.3k... Sen har du även LG LW20!
Tackar för tipsen men kanske glömde nämna att jag var petig i första inlägget :)

Av någon oförklarelig anledning måste de klämma in en fet dvd-brännare i de dära. De är tjocka och rätt stora för att ha så liten skärm.
Då föredrar jag faktiskt en slimmad 14", typ T1.
Eller, jag tror det i alla fall. Jag ändrar mig då och då :\
Jag kan inte helhjärtat välja dem i alla fall.

Finns ju urläckra Vaio datorer med 11" och 10". De är så underbara (prylbögen inom mig är förälskad så det skriker om det). Och sen har ju de slängt in en DVD brännare i dem?! Vilket gör att de är otroligt tjocka för att vara så små. Utan DVD enheten så skulle den kunna vara hälften så tjock i princip.
Varför finns det ingen sådan? De har ju typ 20 olika modeller i de där storlekarna med dvd brännare. Sen kostar de en bit över 20 kkr allihop så är väl kanske inte så aktuellt men det stör mig ändå.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Jupp, batteritiden är största problemet med laptops... :(
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

tjoff wrote:
ficklampa wrote:Acer har en Travelmate 12" med Core Duo i för runt 15.3k... Sen har du även LG LW20!
Tackar för tipsen men kanske glömde nämna att jag var petig i första inlägget :)

Av någon oförklarelig anledning måste de klämma in en fet dvd-brännare i de dära. De är tjocka och rätt stora för att ha så liten skärm.
Då föredrar jag faktiskt en slimmad 14", typ T1.
Eller, jag tror det i alla fall. Jag ändrar mig då och då :\
Jag kan inte helhjärtat välja dem i alla fall.

Finns ju urläckra Vaio datorer med 11" och 10". De är så underbara (prylbögen inom mig är förälskad så det skriker om det). Och sen har ju de slängt in en DVD brännare i dem?! Vilket gör att de är otroligt tjocka för att vara så små. Utan DVD enheten så skulle den kunna vara hälften så tjock i princip.
Varför finns det ingen sådan? De har ju typ 20 olika modeller i de där storlekarna med dvd brännare. Sen kostar de en bit över 20 kkr allihop så är väl kanske inte så aktuellt men det stör mig ändå.
En MacBook 13" kanske vore perfekt för dig? Om du nu inte gillar Mac OS så kan du ju alltid köra Windows... ;) Den är rätt liten och har optisk enhet i sig!

LG har många fina modeller och de har hög kvalitet. :) Jag gillar LG starkt! TX:en är nice, den har ingen inbyggd optisk enhet... :) 12.1" med en LV-cpu [low voltage] och ett Go7400... :) Lite saftigt pris bara iofs.
LG M1 är lite nice också, om du kollat på den? Annars är ju Lenovos nya V100 riktigt läcker, och Thinkpad X41 eller vad den heter, 12":aren....
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

ficklampa wrote:En MacBook 13" kanske vore perfekt för dig? Om du nu inte gillar Mac OS så kan du ju alltid köra Windows... ;) Den är rätt liten och har optisk enhet i sig!

LG har många fina modeller och de har hög kvalitet. :) Jag gillar LG starkt! TX:en är nice, den har ingen inbyggd optisk enhet... :) 12.1" med en LV-cpu [low voltage] och ett Go7400... :) Lite saftigt pris bara iofs.
LG M1 är lite nice också, om du kollat på den? Annars är ju Lenovos nya V100 riktigt läcker, och Thinkpad X41 eller vad den heter, 12":aren....
MacBook liten?
Den är ju lika stor som en macbook pro 15.4" (minimala skillnader, skulle nog nästan föredra macbook Pros chassi då den är tunnare) och har en mycket mindre skärm. Den är visserligen billig och det lockar ju faktiskt att skita i storleken och satsa på någon lite större bärbar.
Sen är det nog främst windows jag skulle köra. Och att tvingas köra med ctrl-klick för högerknapp samt vara osäker på hur bra drivrutinsstödet verkligen blir är jag inge sugen på. Sen så har man lite mer valmöjligheter på PC sidan. OS X är ju en trevlig bonus men inte tillräckligt stor för att jag ska tumma på huvudsysslan bara för det.

LG M1 är också 15" vilket för mig i alla fall är för stort. Jag vet att T1an har 14.1" så skillnaden är inte så stor men jag måste verkligen kompromissa med storleken för att acceptera 14.1" så något större är inte aktuellt som det ser ut nu.
Men vem vet, jag får kanske en knäpp och får för mig att vara prismedveten och köper en 15.4" laptop till sist :-/

Jo, LG TX Express är riktigt fin. Priset är högt men det som tar emot mest är processorn. 1.3 GHz i en dator för ~18 kkr. Det tar emot rätt mycket när man kan tjäna tusenlappar och få en mer än dubbelt så snabb processor i en annan bärbar som är lite större.

Tror inte jag kan blunda för det, tyvärr :p
Annars var jag dödligt sugen på den :)

Samsung X11 (edit: Q30 menade jag) är annars en riktigt läcker bärbar i samma klass som LG TX Express. Den är ännu mindre och den minsta 12" datorn som finns idag?
Image
Hittade bara den röda versionen nu :o Men visst är den läcker? Tunnare dator får man leta efter :)
Men den lär ju kosta minst lika mycket som LG Express och finns tydligen ingen som tar in Samsungs bärbara i Sverige :\

Prestandan är väl likvärdig LG TX, har nog i och för sig integrerad grafik. Däremot så är den passiv vilket är riktigt imponerande och lockar en hel del.

Thinkpad X41 var jag sugen på ett tag. Kommer inte ihåg priset men om man blundar för det så är det två saker som jag stör mig på. Den har inte någon widescreenskärm så den kommer nog vara klumpigare än en annan likvärdig med widescreen. Och den riktiga dealbreakern är upplösningen. 1024x768 är helt oacceptabelt. Får tidiga 90-tals vibbar av den upplösningen (gammal 15" CRT *ryyser*).
Tråkigt för den verkar trevlig. Sen har den visserligen en DVD enhet vilket är synd men för ovanlighetens skull så är den inte alltför klumpig pga. det. Men man blir ju förstås lite irriterad när man tänker på hur mycket mindre de kunde gjort den utan DVD.

Nu sågar jag rätt många produkter här men det är bara min smak som är lite udda :)
Känns hopplöst ibland :p

Nä, man skulle vart tjej istället. Så mycket lättare allt hade varigt då :p ;)
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

tjoff wrote:
ficklampa wrote:En MacBook 13" kanske vore perfekt för dig? Om du nu inte gillar Mac OS så kan du ju alltid köra Windows... ;) Den är rätt liten och har optisk enhet i sig!

LG har många fina modeller och de har hög kvalitet. :) Jag gillar LG starkt! TX:en är nice, den har ingen inbyggd optisk enhet... :) 12.1" med en LV-cpu [low voltage] och ett Go7400... :) Lite saftigt pris bara iofs.
LG M1 är lite nice också, om du kollat på den? Annars är ju Lenovos nya V100 riktigt läcker, och Thinkpad X41 eller vad den heter, 12":aren....
MacBook liten?
Den är ju lika stor som en macbook pro 15.4" (minimala skillnader, skulle nog nästan föredra macbook Pros chassi då den är tunnare) och har en mycket mindre skärm. Den är visserligen billig och det lockar ju faktiskt att skita i storleken och satsa på någon lite större bärbar.
Sen är det nog främst windows jag skulle köra. Och att tvingas köra med ctrl-klick för högerknapp samt vara osäker på hur bra drivrutinsstödet verkligen blir är jag inge sugen på. Sen så har man lite mer valmöjligheter på PC sidan. OS X är ju en trevlig bonus men inte tillräckligt stor för att jag ska tumma på huvudsysslan bara för det.

LG M1 är också 15" vilket för mig i alla fall är för stort. Jag vet att T1an har 14.1" så skillnaden är inte så stor men jag måste verkligen kompromissa med storleken för att acceptera 14.1" så något större är inte aktuellt som det ser ut nu.
Men vem vet, jag får kanske en knäpp och får för mig att vara prismedveten och köper en 15.4" laptop till sist :-/

Jo, LG TX Express är riktigt fin. Priset är högt men det som tar emot mest är processorn. 1.3 GHz i en dator för ~18 kkr. Det tar emot rätt mycket när man kan tjäna tusenlappar och få en mer än dubbelt så snabb processor i en annan bärbar som är lite större.

Tror inte jag kan blunda för det, tyvärr :p
Annars var jag dödligt sugen på den :)

Samsung X11 (edit: Q30 menade jag) är annars en riktigt läcker bärbar i samma klass som LG TX Express. Den är ännu mindre och den minsta 12" datorn som finns idag?
Image
Hittade bara den röda versionen nu :o Men visst är den läcker? Tunnare dator får man leta efter :)
Men den lär ju kosta minst lika mycket som LG Express och finns tydligen ingen som tar in Samsungs bärbara i Sverige :\

Prestandan är väl likvärdig LG TX, har nog i och för sig integrerad grafik. Däremot så är den passiv vilket är riktigt imponerande och lockar en hel del.

Thinkpad X41 var jag sugen på ett tag. Kommer inte ihåg priset men om man blundar för det så är det två saker som jag stör mig på. Den har inte någon widescreenskärm så den kommer nog vara klumpigare än en annan likvärdig med widescreen. Och den riktiga dealbreakern är upplösningen. 1024x768 är helt oacceptabelt. Får tidiga 90-tals vibbar av den upplösningen (gammal 15" CRT *ryyser*).
Tråkigt för den verkar trevlig. Sen har den visserligen en DVD enhet vilket är synd men för ovanlighetens skull så är den inte alltför klumpig pga. det. Men man blir ju förstås lite irriterad när man tänker på hur mycket mindre de kunde gjort den utan DVD.

Nu sågar jag rätt många produkter här men det är bara min smak som är lite udda :)
Känns hopplöst ibland :p

Nä, man skulle vart tjej istället. Så mycket lättare allt hade varigt då :p ;)

Hm, är den? ja okej... har inte jämfört de två... :)

Ja den där samsungen var nice faktiskt! Är den passiv så är den rätt imponerande, jag har dock inte hört fläkten på TX:en. ;P
Kom även på ett annat märke.. FlyBook, små söta laptops där med. ;)
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

ficklampa wrote:Hm, är den? ja okej... har inte jämfört de två... :)

Ja den där samsungen var nice faktiskt! Är den passiv så är den rätt imponerande, jag har dock inte hört fläkten på TX:en. ;P
Kom även på ett annat märke.. FlyBook, små söta laptops där med. ;)
Samsungens är tydligen i princip samma dator som Dell X1 och den är också passiv men den är lite större och jag är faktiskt inte såå imponerad av den (den är visserligen rätt grym den med men inte riktigt lika vass som TX och Q30, nu har jag visserligen inte sett Q30 och Dell X1 i verkligheten ens).
Har du en TX? *avis* :)

Jag är lite orolig över ljudnivån på datorerna med dualcore. Q30, X1 och TX använder ju alla Ultra Low Power (eller vad de heter) processorer som bara drar ~5W och eftersom det inte finns någon motsvarande processor med dualcore ännu så vet man aldrig hur ansträngd kylningen är i de mindre dualcore datorerna.

FlyBook har jag aldrig hört talas om. Spännande, här ska googlas :)

edit:
De var allt bra läckra de också :)
Men ser man till priset osv. tror jag att jag skulle välja en LG TX före.
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

tjoff wrote:Samsungens är tydligen i princip samma dator som Dell X1 och den är också passiv men den är lite större och jag är faktiskt inte såå imponerad av den (den är visserligen rätt grym den med men inte riktigt lika vass som TX och Q30, nu har jag visserligen inte sett Q30 och Dell X1 i verkligheten ens).
Har du en TX? *avis* :)

Jag är lite orolig över ljudnivån på datorerna med dualcore. Q30, X1 och TX använder ju alla Ultra Low Power (eller vad de heter) processorer som bara drar ~5W och eftersom det inte finns någon motsvarande processor med dualcore ännu så vet man aldrig hur ansträngd kylningen är i de mindre dualcore datorerna.

FlyBook har jag aldrig hört talas om. Spännande, här ska googlas :)

edit:
De var allt bra läckra de också :)
Men ser man till priset osv. tror jag att jag skulle välja en LG TX före.
Nej, en TX har jag inte men det står en framme där jag jobbar. :P
Ljudnivån varierar ju rätt friskt eftersom kylningen varierar så pass mycket i alla märken, t ex Acer har ju rätt billig kylning i vilket medför mer fläktljud vad jag upplevt... LG har väldigt bra kylning och fläktarna går sällan igång där, beroende på belastning och modell förståss...

När det gäller Dual Core så drar de cirkus 30% lägre effekt än vad en "vanlig" mobile-cpu gör i Intels fall. De är lite smart byggda så ena kärnan stängs av om den inte behövs... Om jag fattat rätt.. :)

Priset på Flybook är aningen högt, troligtvis bara pga att det är en tablet.. :C
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
Locked