Alternativt användargränssnitt

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Alternativt användargränssnitt

Post by ficklampa »

BumpTop är än så länge endast en prototyp, men av demo-filmen som man finner på deras projektsida så känns det nytänkande. BumpTop är alltså ett användbart 3D-skrivbord. Där man till exempel kan man lägga olika filtyper i antingen högar eller staplade på varandra, men man har även byggt in lite fysik i det hela för att göra det mer verklighetstroget. Prylfeber rapporterar att två forskare från universitetet i Toronto har tagit fram detta gränssnitt för att vara så likt sättet vi arrangerar information på ett vanligt skrivbord.
Läs mer hos Prylfeber eller på den officiella siten.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Finns 3D file managers...
Sen finns det Xgl...
Sen gjorde Sun Project Looking Glass
blubb

Post by blubb »

Looking Glass känns som om det är långt mer användbart och vettigt.
XGL likaså.
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Ååh vad jag störde mig på alla ikoner.

Ja skitkul nu har jag 15 pdf filer här.. öööh vilken är vilken?


Finns säkert någon sådan funktion men nästan alla deras demos gick ju ut på dessa ikoner. En massa bilder och pdf dokument som man bara såg en (ingetsägande) ikon på. Snacka om värdelöst att sortera dem.

Däremot när man hade större för foton osv. ser jag användning för det.

Däremot håller jag inte med dem om mycket.
Anledningen till varför man håller på å stablar olika högar ovanpå varandra har ju inte med att det är smidigt att göra utan med platsbrist att göra. Och på en dator lider du inte av sådana problem. Du kan scrolla och ha oöndligt stora skrivbord vilket är lite småjobbigt i verkligheten.


Ska bli spännande om man kommer få stora möjligheter att påverka Vistas 3d-interface. Då lär utbudet explodera...
Locked