Intel Quad core-moderkort

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Intel Quad core-moderkort

Post by Jonas Axman »

VR-zone har förstahandsinformation om att flera moderkort som klarar Intels processorer med fyra kärnor kommer att lanseras nästa månad. Kentsfield som är processorns arbetsnamn kommer att lanseras i slutet av detta året. De har nyheter om moderkortsstödet för Kentsfield så planerar du att uppgradera din dator inom det närmaste året så kan denna informationen hjälpa dig att göra ett bra val.

Läs nyheten här.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Man blir så jäkla sugen på quadcore... de prestandasiffror som ajg sett hittills visar på total succe! Kommer inte att uppgradera min opty 144 nu, utan ska avvakta tilsl Kenta har gått ner i pris, sen uppgraderar direkt!
DDS for life!
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

det är inte säkert du kommer kunnna få kentsfielden för under 8000kr iallfall om den kommer va en så kallad (extreme edition).

har man en sån cpu så måste man nästan ha övriga komponenter till datorn för minst 30k kr ;)


iigentligen stödjer alla moderkort kentsfield som tar c2d men då får man ju inte 333mhz buss direkt.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Cyberhof
Posts: 32
Joined: 2005-04-19 17:08:07
Location: Blekinge

Post by Cyberhof »

Jag tycker det känns lite onödigt med stöd för fyra kärnor redan eftersom det saknas stöd för dualcore i så många program/spel idag.

Jag tänker nog ialla fall vänta något år innan jag investerar i en quadcore...
[Antec P180][OCZ GameXstream 700w][Athlon64FX 60@3,1Ghz][Scythe Ninja][DFI LANPARTY nF4 SLI-DR][2x1024 PC4000 Mushkin XP4000 Reddline@546 3-3-2-8-1T][1x80GB Seagate PATA, 2x300GB Seagate SATA 2x400GB Samsung SATA][Geforce 8800GTS][Samsung 204Ts 20" TFT]
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Cyberhof wrote:Jag tycker det känns lite onödigt med stöd för fyra kärnor redan eftersom det saknas stöd för dualcore i så många program/spel idag.

Jag tänker nog ialla fall vänta något år innan jag investerar i en quadcore...
Kentsfield är inte direkt lämpad för spel tycker jag... även om Intel kommer att sälja den som EE. Kolla på THG, de har tydligen fått tag i en Kentsfield och de har testat olika grejor och den är ruskigt snabb i program som stödjer 4 cores.

Det allra bäst hade varit omvänt hyper threading dör 4 kärnor agerar som en... DET hade varit grymt!
DDS for life!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Cyberhof wrote:Jag tycker det känns lite onödigt med stöd för fyra kärnor redan eftersom det saknas stöd för dualcore i så många program/spel idag.

Jag tänker nog ialla fall vänta något år innan jag investerar i en quadcore...
Det är klart, har man AMD i sin avatar gör man nog bäst i att vänta några år innan man uppgraderar...
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Med lite tur så kommer spelen vara flertrådade när dessa får ett vettigt pris.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

I vissa typer av applikationer, så är Kentsfield ungefär lika snabb som Conroe. I andra typer av applikationer är den ungefär dubbelt så snabb. I minnes grejer, så får den fortfarande spö av Athlon dock. Men på det mesta klår den Athlon och Conroe.

Kentsfield kommer vara i Core Duo 2 Extreme, så den kommer att kosta en del pengar.

Kentsfield slukar energi som bara fan, som en Prescott.
*Borz*

Post by *Borz* »

Moonsky wrote:Kentsfield slukar energi som bara fan, som en Prescott.
Men fyra gånger snabbare också!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

nem wrote:
Cyberhof wrote:Jag tycker det känns lite onödigt med stöd för fyra kärnor redan eftersom det saknas stöd för dualcore i så många program/spel idag.

Jag tänker nog ialla fall vänta något år innan jag investerar i en quadcore...
Det är klart, har man AMD i sin avatar gör man nog bäst i att vänta några år innan man uppgraderar...
Fast det ligger ju visserligen något i det, för de flesta hemanvändare är 4 cores lite före sin tid än på ett tag. Fast man kan ju aldrig få för mycket om det är prisvärt, något som jag har svårt att tro kentsfield är.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

*Borz* wrote:
Moonsky wrote:Kentsfield slukar energi som bara fan, som en Prescott.
Men fyra gånger snabbare också!
Nej den är inte fyra gånger så snabbare. Den är ungefär dubbelt så snabb som Conroe i vissa saker men ofta så är den jämn snabb med Conroe.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

jag såg att stoolman från norge hade fått upp sin i 4,9ghz på alla 4 cores :)

ska man bencha i 3dmark06 o cinimabench eller andvända den till programm som har flerkärnigt stöd så är den bra.


jag tycker den är väldigt prisvärd iallfall om man ska ha en snabb cpu,kolla bara på hur extremt dyr amds fx62a är!
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Moonsky wrote:
*Borz* wrote:
Moonsky wrote:Kentsfield slukar energi som bara fan, som en Prescott.
Men fyra gånger snabbare också!
Nej den är inte fyra gånger så snabbare. Den är ungefär dubbelt så snabb som Conroe i vissa saker men ofta så är den jämn snabb med Conroe.
Du gör en jämförelse med Prescott vad gäller värmeutveckling, jag kontrar med att den är 4 gånger snabbare än snabbaste Prescott... var ser du Conroe i citatet?
DDS for life!
Turboknekten

Post by Turboknekten »

Här är en länk till en som byggt en dator med Opteron socket F.

http://www.amdzone.com/index.php?name=P ... da99df4d08

Jag är i datorköpar-tagen. Jag var först inne på att skaffa ett moderkort från Supermicro eller Tyan och två stycken Woodcrest men när jag såg detta bygge blev jag lite tveksam.

Tänk att ha två stycken Quad-core CPU:er (när de kommer) och Quad-SLI vilket Tyans moderkort klarar av. Tänk om pengar inte vore en begränsning.......

: - )
*Borz*

Post by *Borz* »

Turboknekten wrote:Här är en länk till en som byggt en dator med Opteron socket F.

http://www.amdzone.com/index.php?name=P ... da99df4d08

Jag är i datorköpar-tagen. Jag var först inne på att skaffa ett moderkort från Supermicro eller Tyan och två stycken Woodcrest men när jag såg detta bygge blev jag lite tveksam.

Tänk att ha två stycken Quad-core CPU:er (när de kommer) och Quad-SLI vilket Tyans moderkort klarar av. Tänk om pengar inte vore en begränsning.......

: - )

Jo verkligen lockande. Problemet med dessa prylar är att de nite riktigt lämpar sig för gamers... Sysslar man med nåt där flera kärnor utnyttjas så är det guld!
Locked