PCI Express 2.0

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

PCI Express 2.0

Post by elvenman »

PCI-SIG (PCI-Special Interest Group) som ansvarar för utvecklingen av specifikationerna för PCI och PCI Express har annonserat att de har släppt en förhandsversion av PCI Express 2.0. Databandbredden är fördubblad från 2.5GT/s (2.5GHz) till 5GT/s (5GHz). I övrigt är det tre års arbete med förbättringar av protokoll och den mjukvarumässiga arkitekturen. Förbättringarna kommer att utvärderas för att sedan bitvis implementeras i standarden. Arbetet med den nya versionen av PCI Express är näst intill komplett.

Källa: X-bit labs
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Tungt för dom som köpte direkt när det kom ut och de la ner tusentals kronor på det. ojojoj. Dom flästa som frågat mig vad de ska köpa, AGP eller PCI-E så sa jag till dem: Lägg inte ner penar på det nu direkt om du inte behöver de som de fläste inte gjorde eftersom denna teknik ej var färdigutvecklad. Men men, de lyssnade inte.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Varje gång jag skall köpa något nytt i datorvägar så får jag sådan beslutsångest att jag låter bli.
Återigen visar det sig att det är det enda rätta beslutet. 8)
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Hoppas det blir mindre latenser.

Tycker det är så knasigt att man ska ha x16, x8, x4, x2, x1 etc.
De borde bara vara en buss, inte 5~ olika.
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

ADiS wrote:Tungt för dom som köpte direkt när det kom ut och de la ner tusentals kronor på det. ojojoj. Dom flästa som frågat mig vad de ska köpa, AGP eller PCI-E så sa jag till dem: Lägg inte ner penar på det nu direkt om du inte behöver de som de fläste inte gjorde eftersom denna teknik ej var färdigutvecklad. Men men, de lyssnade inte.
Öh?
Tror du någonsin att datorn blir helt färdigutvecklad?

Finns väl inget som tyder på att PCI-Express i sig inte var färdigutvecklat. Bara för att det kommer bättre produkter i framtiden så gör det inte gårdagens teknik dålig eller ej färdigutvecklad (som produkt).
Och det behövs ju knappast något geni för att förutspå att det blir bättre med tiden i datorvärlden?

Är inget fel med PCI-E idag precis som det inte var något fel med AGP igår. Även om det är bättre med PCI-E idag än AGP igår relativt sett men men.

Cappuccino:
Att vänta på PCI-E2 är nog bland de meningslösaste man kan göra...
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Moonsky wrote:Hoppas det blir mindre latenser.

Tycker det är så knasigt att man ska ha x16, x8, x4, x2, x1 etc.
De borde bara vara en buss, inte 5~ olika.
Onödigt med en x16 plats för ett nätverkskort... Därför de har olika, rätt plats för rätt sak. :)

Tycker däremot det kunde minska ner det lite. Till kanske x16 och x4 platser, det torde räcka till nätverkskort, ljudkort och liknande. Och lämna x16 till grafikkortet.

Har inte brytt mig om att skaffa S-ATA diskar själv, mest på grund av att det inte ger mig något vettigt i utbyte än då alla mina diskar i nuläget är P-ATA. Väntar på en ny standard av S-ATA eller en alternativ lösning med lite bättre kontakter och liknande.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

rokk wrote:
Moonsky wrote:Hoppas det blir mindre latenser.

Tycker det är så knasigt att man ska ha x16, x8, x4, x2, x1 etc.
De borde bara vara en buss, inte 5~ olika.
Onödigt med en x16 plats för ett nätverkskort... Därför de har olika, rätt plats för rätt sak. :)
Eller så kör man efter PCI-X principen. Visst, alla kort har inte dedikerad bandbredd men sen behöver inte alla kort all bandbredd. Och du kan koppla in vilka kort du vill var du vill...
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

rokk wrote:
Moonsky wrote:Hoppas det blir mindre latenser.

Tycker det är så knasigt att man ska ha x16, x8, x4, x2, x1 etc.
De borde bara vara en buss, inte 5~ olika.
Onödigt med en x16 plats för ett nätverkskort... Därför de har olika, rätt plats för rätt sak. :)

Tycker däremot det kunde minska ner det lite. Till kanske x16 och x4 platser, det torde räcka till nätverkskort, ljudkort och liknande. Och lämna x16 till grafikkortet.

Har inte brytt mig om att skaffa S-ATA diskar själv, mest på grund av att det inte ger mig något vettigt i utbyte än då alla mina diskar i nuläget är P-ATA. Väntar på en ny standard av S-ATA eller en alternativ lösning med lite bättre kontakter och liknande.
Men på PCI och ISA då var det bara en buss, alla bussar var identiska. Mycket simplare.

S-ATA? Vem nämnde nånting om SATA i en PCI-Express tråd?
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Moonsky wrote:Men på PCI och ISA då var det bara en buss, alla bussar var identiska. Mycket simplare.
Bah, PCI kom i alla kombinationer av 32bitars, 32MHz till 64bitars och 66MHz.
Iaf i seriösare datorer.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Moonsky wrote:
rokk wrote:
Moonsky wrote:Hoppas det blir mindre latenser.

Tycker det är så knasigt att man ska ha x16, x8, x4, x2, x1 etc.
De borde bara vara en buss, inte 5~ olika.
Onödigt med en x16 plats för ett nätverkskort... Därför de har olika, rätt plats för rätt sak. :)

Tycker däremot det kunde minska ner det lite. Till kanske x16 och x4 platser, det torde räcka till nätverkskort, ljudkort och liknande. Och lämna x16 till grafikkortet.

Har inte brytt mig om att skaffa S-ATA diskar själv, mest på grund av att det inte ger mig något vettigt i utbyte än då alla mina diskar i nuläget är P-ATA. Väntar på en ny standard av S-ATA eller en alternativ lösning med lite bättre kontakter och liknande.
Men på PCI och ISA då var det bara en buss, alla bussar var identiska. Mycket simplare.

S-ATA? Vem nämnde nånting om SATA i en PCI-Express tråd?
Tycker iden med dedikerad bandbredd är bättre än att dela den, då vet man vad man har och var. :) 2 typer av portar är ju simpelt nog, och en x4 är snabb nog för de mesta utom 'extrema' grafikkort idag.

Gällande S-ATA så nämnde jag det som en allmän jämförelse. Man behöver inte hoppa på en ny standard, vissa väntar, och av olika anledningar. För min del med S-ATA / P-ATA är det pga att jag inte orkar ha 2 olika typer av diskar och inte vill byta mina nuvarande och bråka med S-ATA.

Precis som vissa hänger kvar vid AGP i väntan på PCI-E 2, inte på grund av att PCI-E inte duger utan kanske att de inte tjänar något speciellt på att uppgradera än. Alla har sina skäl.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Cyberhof
Posts: 32
Joined: 2005-04-19 17:08:07
Location: Blekinge

Post by Cyberhof »

Sen ska ju PCI Express 2.0 vara bakåtkompatibel också så varför bry sig så mycket?

Jag kommer ihåg när agp x8 kom alla ville uppgradera ifrån sina gamla agp x4 men sen upptäckte man att fördelarna inte var specielt stora och då lugnade folk ner sig det är precis samma sak nu, sitter man på ett moderkort med PCI Express 1 så kan man lugnt köra vidare på det med ett PCI Express 2 kort.
[Antec P180][OCZ GameXstream 700w][Athlon64FX 60@3,1Ghz][Scythe Ninja][DFI LANPARTY nF4 SLI-DR][2x1024 PC4000 Mushkin XP4000 Reddline@546 3-3-2-8-1T][1x80GB Seagate PATA, 2x300GB Seagate SATA 2x400GB Samsung SATA][Geforce 8800GTS][Samsung 204Ts 20" TFT]
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

tjoff wrote:
ADiS wrote:Tungt för dom som köpte direkt när det kom ut och de la ner tusentals kronor på det. ojojoj. Dom flästa som frågat mig vad de ska köpa, AGP eller PCI-E så sa jag till dem: Lägg inte ner penar på det nu direkt om du inte behöver de som de fläste inte gjorde eftersom denna teknik ej var färdigutvecklad. Men men, de lyssnade inte.
Öh?
Tror du någonsin att datorn blir helt färdigutvecklad?

Finns väl inget som tyder på att PCI-Express i sig inte var färdigutvecklat. Bara för att det kommer bättre produkter i framtiden så gör det inte gårdagens teknik dålig eller ej färdigutvecklad (som produkt).
Och det behövs ju knappast något geni för att förutspå att det blir bättre med tiden i datorvärlden?

Är inget fel med PCI-E idag precis som det inte var något fel med AGP igår. Även om det är bättre med PCI-E idag än AGP igår relativt sett men men.

Cappuccino:
Att vänta på PCI-E2 är nog bland de meningslösaste man kan göra...
Du verkar inte riktigt förstå... ALLTID när något NYTT kommer så är det knappas något att ha, se ex på gps mottagare när de kom ut precis, fela på 20-30m, någon månad senare kom det exakt samma men fela på 5m, inspelningsdar dvd med HDD, helt värdelös när den precis kom ut som första produkt på markanden. då man var löst till massa saker med upplösning, komprimering osv... Just på det sättet tjänar företagen enorma pengar, de lanserar en ny innovativ produkt som ej är helt utvecklad för att sälja den till ett skyhögt pris, genom priset tror konsumenten, jävlar detta är en feting sak som jag ska ha nu och ångrar sig månaden efter eller veckan efter. Har du tagit och tittat hur många annonser det finns där säljaren skriver att produkten används i någon vecka? Det jag försöker säga är att PCI-E som finns just nu är en precis en sådan sak, det kallas taktik och företagen är väldigt medvetna om detta, tror du att det hade vart svårt för dem att släppa V2 direkt på PCI-E? Absolut inte! Men de hade inte gått lika mycket i vinst, det handlar om obegripliga summor pengar.

Cappuccino har gjort med 99% det enda rätta, V2 kommer med större sannolikhet att stödja mycket mycket mer nya saker samt vara bakåtkompatibel med dagens produkt och en längre tid fram! Inte har V2 funnits längre förän en ny ska släppas, hur var det med AGP? Höll jävligt länge, än idag också!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

ADiS wrote:
tjoff wrote:
ADiS wrote:Tungt för dom som köpte direkt när det kom ut och de la ner tusentals kronor på det. ojojoj. Dom flästa som frågat mig vad de ska köpa, AGP eller PCI-E så sa jag till dem: Lägg inte ner penar på det nu direkt om du inte behöver de som de fläste inte gjorde eftersom denna teknik ej var färdigutvecklad. Men men, de lyssnade inte.
Öh?
Tror du någonsin att datorn blir helt färdigutvecklad?

Finns väl inget som tyder på att PCI-Express i sig inte var färdigutvecklat. Bara för att det kommer bättre produkter i framtiden så gör det inte gårdagens teknik dålig eller ej färdigutvecklad (som produkt).
Och det behövs ju knappast något geni för att förutspå att det blir bättre med tiden i datorvärlden?

Är inget fel med PCI-E idag precis som det inte var något fel med AGP igår. Även om det är bättre med PCI-E idag än AGP igår relativt sett men men.

Cappuccino:
Att vänta på PCI-E2 är nog bland de meningslösaste man kan göra...
Du verkar inte riktigt förstå... ALLTID när något NYTT kommer så är det knappas något att ha, se ex på gps mottagare när de kom ut precis, fela på 20-30m, någon månad senare kom det exakt samma men fela på 5m, inspelningsdar dvd med HDD, helt värdelös när den precis kom ut som första produkt på markanden. då man var löst till massa saker med upplösning, komprimering osv... Just på det sättet tjänar företagen enorma pengar, de lanserar en ny innovativ produkt som ej är helt utvecklad för att sälja den till ett skyhögt pris, genom priset tror konsumenten, jävlar detta är en feting sak som jag ska ha nu och ångrar sig månaden efter eller veckan efter. Har du tagit och tittat hur många annonser det finns där säljaren skriver att produkten används i någon vecka? Det jag försöker säga är att PCI-E som finns just nu är en precis en sådan sak, det kallas taktik och företagen är väldigt medvetna om detta, tror du att det hade vart svårt för dem att släppa V2 direkt på PCI-E? Absolut inte! Men de hade inte gått lika mycket i vinst, det handlar om obegripliga summor pengar.
Så mycket fel i det där att jag inte vet vart jag ska börja.

Nämn de fel som PCI-E skulle ha som beror på att det är nytt.

Det du säger stämmer för vissa produktsegment men inte standarder.
PCI-E till PCI-E2 kommer antagligen bli som AGP4x till AGP8x.
Dvs. man byter standard innan den nuvarande blir en flaskhals. På så sätt så blir det ingen övergång, men självklart får man med de som är beredda att köpa den nya standarden när den är ny och dyr innan det egentligen finns någon nytta med den.
Men det kan man verkligen inte klandra standarden för och det gör inte standarden i sig sämre på något sätt.

Varför skulle man försena PCI-E och vänta på PCI-E2 på en gång för?
Finns en jekligt bra anledning till varför man INTE skulle göra det och det var att PCIn varigt en flaskhals i många år. AGP var inte en flaskhals och därför egentligen ingen anledning att byta till PCI-E men då gamers är bland de som är minst insatta i vad man får för pengarna så är de de som hoppar på först.
Sen fanns det verkligen inget behov av PCI-E2 när PCI-E lanserades. PCI-E var och är fortfarande overkill, att införa PCI-E 2 på en gång skulle säkert vara möjligt men det vore riktigt korkat (eftersom det skulle ta längre tid för standarden att komma ut).

PCI-E är inte någon flaskhals idag - därför finns det egentligen ingen vitts med PCI-E 2, varför ska man då lansera det?
Jo därför att man inte vill sitta med bussar som är för långsamma - som det blev med PCI. Byter man till PCI-E 2 innan det behövs så behöver ingen uppdatera till det utan när produkter kommer som använder PCI-E2 så kan man vara rätt så säker på att alla som vill ha dessa produkter redan har en dator som stödjer standarden.

Dvs. alla vinner på det. Förutom de som köper det när de precis kommer ut - de förlorar pengar på det, men man kan inte klandra en standard pga. att det finns folk som inte är insatta.
Visst handlar det om taktik men det du pratar om gäller främst produkter och inte standarder som dessa. Typ de snabbaste processorerna och grafikkorten som kostar 3-4ggr mer än vad de är värda.


Med ditt resonemang skulle man alltså aldrig skaffat PCI?
Man skulle väntat med AGP?
Aldrig skaffat DDR ram förrns nu när DDR2 kommigt?
Som sagt, det du säger gäller för (VISSA) produktera men för standarder (som denna) så stämmer det verkligen inte.

Att alla inte har behov av PCI-E och att vissa kör med AGP är en sak men det har inget med att PCI-E är dåligt på något sätt utan har snarare med att alla inte har lust att uppgradera moderkort och då troligen även CPU och ram bara för att få en ny standard. Men det är jusst därför man är tidig med detta för att folk ska slippa göra det.
Hade man varigt senare så hade man inte haft något val utan varigt tvungen att köpa i princip en helt ny dator så fort man ville uppgradera något.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

ADiS wrote:Du verkar inte riktigt förstå... ALLTID när något NYTT kommer så är det knappas något att ha, se ex på gps mottagare när de kom ut precis, fela på 20-30m, någon månad senare kom det exakt samma men fela på 5m
Wikipedia om GPS wrote:When it was first deployed, GPS included a feature called Selective Availability (SA) that introduced intentional errors of up to a hundred meters (300 ft) into the publicly available navigation signals
...
In the 1990s, the FAA started pressuring the military to turn off SA permanently. This would save the FAA millions of dollars every year in maintenance of their own radio navigation systems. The military resisted for most of the 1990s, but SA was eventually turned off[8] in 2000 following an announcement by U.S. President Bill Clinton.
Så från 1978 till 2000 var det +-100m för civila GPS-mottagare (i den mån
de ens fanns de första 10+ åren) och sedan berodde den ökade precisionen
på att amrisarna slutade lägga till fel i signalerna.

Så GPS var nog ett dåligt exempel i ditt fall.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

ADiS wrote:Tungt för dom som köpte direkt när det kom ut och de la ner tusentals kronor på det. ojojoj. Dom flästa som frågat mig vad de ska köpa, AGP eller PCI-E så sa jag till dem: Lägg inte ner penar på det nu direkt om du inte behöver de som de fläste inte gjorde eftersom denna teknik ej var färdigutvecklad. Men men, de lyssnade inte.
o nu sitter dom där o får skylla sig själva om 15år när det finns mycket bättre tkniker att välja mellan :) ??

pcix2 är väl ba o ha i framtiden då grafikkoretn kommer bli snabbare hela tiden och även få mer minne,det är tänkt att porten ska klara av att ge mer ström också vilket inte alls är så dumt tänkt.
ny teknik=bra (tycker jag iallfall)

@ADiS: jag kanse inte förstod va du mena till100% heller :P
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Locked