DevonIT släpper VIA-baserad laptop

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

DevonIT släpper VIA-baserad laptop

Post by ficklampa »

VIA:s processor, C7-M, används i en kommande bärbar dator från DevonIT. Maskinen är framtagen främst för säkerhet, den har ingen egen hårddisk utan används som en tunn klient via PXE-protokollet. Specifikationerna är en 12,2" XGA-skärm, processor på 1,5 GHz och 512 MB flashbaserat minne, tre stycken USB 2.0-portar, en PCMCIA-plats och 6+ timmars batteritid. Priset enligt uppgifter ligger på cirka 799 US-dollar.

Läs mer hos VIA, officiella hemsidan.

Källa: HardOCP.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Coolt.
Med en VIA processor och utan hårddisk lär den ha ganska bra batteritid va?

Med en VIA processor, är den då passivt kyld?

Låter som en ganska bra dator.

På 512 mb får man in en Linux dist, om man inte har med allt.
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

6+ timmar var ju inte så överdrivet. Men antar att den är rätt liten :)

Den var ju inte så dyr heller, perfekt som hemmaserver :)
Fasst lite dyr för jusst det ändamålet :(
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

tjoff wrote:Den var ju inte så dyr heller, perfekt som hemmaserver :)
Fasst lite dyr för jusst det ändamålet :(
Hemmaserver, en bärbar? =P

Visst, alla datorer går väl att använda som server, men dom är ju lite mindre lämpade för det (Nu menar jag att dom är mer lämpade som, just, bärbar dator), och denna har ju inte mycket till hårddisk utan kör på en servers hårddisk vad jag förstår.

Sen är +6 timmars batteritid inte dåligt alls, med tanke på att en vanlig bärbar ligger på ca. 1,5-4timmar.
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

markmc wrote:
tjoff wrote:Den var ju inte så dyr heller, perfekt som hemmaserver :)
Fasst lite dyr för jusst det ändamålet :(
Hemmaserver, en bärbar? =P

Visst, alla datorer går väl att använda som server, men dom är ju lite mindre lämpade för det (Nu menar jag att dom är mer lämpade som, just, bärbar dator), och denna har ju inte mycket till hårddisk utan kör på en servers hårddisk vad jag förstår.

Sen är +6 timmars batteritid inte dåligt alls, med tanke på att en vanlig bärbar ligger på ca. 1,5-4timmar.
Är rätt vanligt med bärbara som hemmaservers.
De drar lite ström och låter lite (mjo finns ett antal undantag där men men - denna lär inte låta i alla fall) samt tar lite plats. Dvs. perfekt som hemmaservers.

Du kan få 4-5 timmar på betydligt vassare datorer. Den här lär ju inte prestera en tredjedel av vad många som får 4-5 timmar. Samt att den inte har någon hårddisk.
Visserligen är den rätt billig.

Att den saknar hårddisk är även det rätt passande för en server. Då kan man antingen köra en (möjlighet till tystare) USB-disk eller köra från något annat minne eller från ramet. För jag tar för givet att den är passivt kyld och därför inte kommer låta alls --> väldigt sexigt ;)
Locked