Bästa optiska musmattan?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Bästa optiska musmattan?

Post by Najze »

Vilken är den bästa optiska musmatten? Eller är det just en sorts musmatta som fungerar bäst? Kör med en AMD reklam musmatta nu till min optiska logitech mouseman whell o tycker det e lite segt..

Vilka/vílken ska man satsa på?
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Tja, jag har ju bara prövat en vinröd "vanlig" tygmatta samt min everglie attack pad hittills (mus: ms intellimouse optical), men jag skulle nog våga säga att everglides matta är rätt så bra.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

AMD-reklamen är av plast va? Jag har också använt plast men tyg fungerar mycket bättre. Muspekaren hoppar inte omkring och fastnar inte.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Japp, AMD:n är i plast..

Grejen e nog den att ja ska nog byta mus för det första.. Gillar inte min optiska..
Mackan
Posts: 445
Joined: 2002-03-07 23:34:16
Contact:

Post by Mackan »

Det ska helst vara enfärgad, en inte allt för ljus färg. Och personligen tycker jag att tyg är bättre, det blir inte för glatt yta, man får bättre precision att skuta skallen av Lan kompisar mm (men det är väl en vanesak) he he...
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Re: Bästa optiska musmattan?

Post by peak »

Najze wrote:Vilken är den bästa optiska musmatten? Eller är det just en sorts musmatta som fungerar bäst? Kör med en AMD reklam musmatta nu till min optiska logitech mouseman whell o tycker det e lite segt..

Vilka/vílken ska man satsa på?
Hm använder du en AMD reklam matta? Den jag fick ifrån AMD var skit liten. Gick inte att använda som musmatta :P
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Jo AMD mattan e väldigt liten.. 12x15 kanske ;).. Men den räcker.. Man ska ju inte köra över hela bordet för att få rull på muspekaren.. Snabbt ska den gå vettu ;).. Känslig..
oqvist
Posts: 43
Joined: 2002-03-12 3:22:14

Post by oqvist »

Jag skulle föreslå att du struntar i att köpa en musmatta utan istället experimenterar med olika platta underlag. Helst med så lite friktion som möjligt. I alla fall om du har den nya intellimouse 3.0 eller logitech dual optical vilka hänger med i vilka svängar som helst. Enligt Microsoft ska underlaget vara så ljust som möjligt, dock ej reflekterande. Underlaget ska helst också ha mycket små strukturer som gör avläsningen lättare. För mig fungerar bordsskivan bäst (som är i ljus trä). Men det varierar, en annan bordskiva jag har som är snarlik den som fungerar bra fungerar inte alls med optiska möss så man får testa sig fram. Har testat en grön pappersmapp i plast, den fungerade ypperligt.

grejen med musmattor är att det inte finns någon musmatta vad jag sett som är optimerad för optiska möss. De är ju anpassade efter den gamla sorten med kula och är därför gjorda för att gripa tag i denna.
User avatar
Dale
Posts: 316
Joined: 2002-03-08 14:43:36
Location: Södertälje
Contact:

Post by Dale »

Icemat.. Funkar fint :) , lätt att hålla ren ::) :) musen glider bra ::)
P4 2400Mhz|Asus P4PE|Asus g4 4200| 512Mb ddram|Sb live 1024|2x Nätverkskort|Sony 52x|Creative pc-dvd 32x-12x|Cdbrännare Yamaha 32x-16x-10x|icemat+ms3.0|W2k pro eng|BBB|Chieftec 340W|Lcd 4x20|wd ata100((40Gb)&&(2x80Gb se 8mb))
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Optisk... musmatta? ;)

Hursomhelst, min RatPad är perfa för min Logitech Wheel Mouse Optical. Ingen Neverglide här inte ;)
...
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

mr_b0m wrote:Optisk... musmatta? ;)

Hursomhelst, min RatPad är perfa för min Logitech Wheel Mouse Optical. Ingen Neverglide här inte ;)
Jag kör oxå med ratpad men dock ingen optisk mus.. men enl. tillverkaren så skall optiska funka utmärkt
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Ebany
Posts: 302
Joined: 2002-03-07 22:42:14
Contact:

Post by Ebany »

Kör med en tygmatta från dustin.se ganska härlig till min Logitech Wheelmouse optical...
Han skakade på huvet och slog ut med armarna, han fälldes av kapetenen med en spark mot tarmarna, den stackarn börja gråta och be för sina barn, och han svor vid alla helgon att han hade inga svar
Post Reply