IM Client?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

IM Client?

Post by dk_dk »

Hej!

Jag har efter en tids användande av Msn Messenger bestämt mig för att byra client, och nu är min fråga till er kunniga personer; vilken client ska jag använda? Vilka finns det, vilka fördelar har de olika?

Jag har glott lite på Miranda, samt Gaim, finns det fler? vilken är bäst?
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Jag använder Miranda på Windows. Den är i alla fal för mig den absolut bästa. Liten, smidigt, resurssnål och har alla funktioner jag behöver.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

jag föredrar gaim.. enda jag saknar är stöd för webcams.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

GoogleTalk.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

själv kör jag aMSN för MSN som klient för MSN protokollet.
använder även Miranda för ICQ.
varför jag kör två olika är helt enkelt för att jag är för latt för att installera om Miranda med MSN plugin.
men i övrigt är Miranda en mycket bra klient som klarar många olika protokoll.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Miranda är bäst, så är det bara.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Trillian och Gaim kör jag, beroende på vilken dator jag sitter på (eller snarare vilket OS)

Vad gäller vad som är bäst tycker jag det är en oerhört subjektiv fråga, själv klarar jag inte av miranda, även om jag håller med om att det är ett alldeles utmärkt program, jag tycker bara bättre om Trillian och Gaim.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Miranda for president.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Gaim to the people.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
snyggo
Posts: 52
Joined: 2004-12-31 15:08:49

Post by snyggo »

WWW.MERCURY.TO Inte så snabb men man kan ändra så satans mycket, ständigt nya uppdateringar och så är det något speciellt med det som alla andra klienter saknar:(:S
compaq presario 6005ea (vet skäms, men vafan ska man göra?=D) |1.4ghz|40gb|768Ram|geforce fx5500
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Miranda
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Tycker Gaim är den bättre. Miranda ser trevligt ut men på något konstigt sätt lyckas jag inte få till kontaktlistan rätt, brukar krångla med adresser som man måste lägga till igen och sådant. Enda nackdelen med Gaim som jag ser är att den tyvärr bryter igenom alla program/spel man har uppe för att visa ett meddelande, jag vill att den ska "plinga" och sedan lägga det i bakgrunden tills jag tabbar ur spelet.
föredettamixbox
Avstängd
Posts: 265
Joined: 2005-04-04 22:15:23

Post by föredettamixbox »

Mercury är den bästa men det drar en del CPU och minne så har ni en runk pc så ska ni leta efter nåt annat.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

GAIM
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag använder Miranda.
We dance to all the wrong songs
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

AdiumX. men jag är rätt udda.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Xerbee wrote:Tycker Gaim är den bättre. Miranda ser trevligt ut men på något konstigt sätt lyckas jag inte få till kontaktlistan rätt, brukar krångla med adresser som man måste lägga till igen och sådant.
Har jag aldrig varit med om.

Miranda är flexibelt, utökningsbart med plugins och drar minimalt med resurser, startar snabbt gör det också. Det kan även bli snyggt om man lägger ner en stund på att konfa. Det här är ett exempel på hur det kan se ut:

http://branstrom.nu/shots/desktop/050904-miranda.png

Har man Samurize och SamMiranda (+ MirandaRPC för Miranda) från http://www.cs.vu.nl/~pboon/projects.htm så kan man få sig en stilig skärmsläckare på köpet som man designar själv i Samurize.

http://branstrom.nu/shots/desktop/05081 ... er-msg.png
http://branstrom.nu/shots/desktop/05081 ... nsaver.png
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Kan ju passa på att beskriva mitt "problem" med Miranda och se om någon kanske kan hjälpa mig?

Om vi säger att jag på kontot "Xerbee" har 3kontakter och på kontot "Test" har 4 kontakter som skiljer sig från de 3 andra. När jag då loggar in med Xerbee kontot vill jag ju bara ha de där 3 på min lista för de 4 andra ska/har inte den adressen. Den lägger ihop alla kontakter jag någonsin haft verkar det som så att om en kompis loggar in på min dator med Miranda kommer jag få alla hans kontakter när jag sedan loggar på med mitt konto. I alla andra klienter fungerar det här bra och den skiljer på kontakter och konton men i just Miranda vill den inte fatta att 3 kontakter tillhör "Xerbee" och 4 andra tillhör "Test"
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Xerbee wrote:Kan ju passa på att beskriva mitt "problem" med Miranda och se om någon kanske kan hjälpa mig?

Om vi säger att jag på kontot "Xerbee" har 3kontakter och på kontot "Test" har 4 kontakter som skiljer sig från de 3 andra. När jag då loggar in med Xerbee kontot vill jag ju bara ha de där 3 på min lista för de 4 andra ska/har inte den adressen. Den lägger ihop alla kontakter jag någonsin haft verkar det som så att om en kompis loggar in på min dator med Miranda kommer jag få alla hans kontakter när jag sedan loggar på med mitt konto. I alla andra klienter fungerar det här bra och den skiljer på kontakter och konton men i just Miranda vill den inte fatta att 3 kontakter tillhör "Xerbee" och 4 andra tillhör "Test"
Den kombinerar alla kontakter från de olika protokoll man kopplar upp sig med. Men använder du olika profiler i Miranda så skall det inte vara något problem, då använder den sig av helt separata kontaktlistor och inställningar.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
WinterMut3
Posts: 47
Joined: 2005-01-05 21:15:45
Location: Göteborg
Contact:

Post by WinterMut3 »

ICQ Pro 2003b för ICQ
MSN Messenger för MSN
Pandion för Jabber

Sen använder jag inte mycket mer.
"I'm glad that Peter Jackson can hack and slash up orcs, elves, and pseudo-humans in Lord of the Rings, but a video game like Postal, that lets you piss on yourself, is somehow evil."
- Vince Desi - Running With Scissors
Post Reply