avancerad fildelning i XP

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
sinnjacka
Posts: 13
Joined: 2006-03-12 16:18:29

avancerad fildelning i XP

Post by sinnjacka »

har upprättat ett nätverk (trådat och trådlöst) i mitt hus som jag delar med mina vänner. i det nätverket finns en (trådad) stationär dator som går på XP. där har jag delat ut en mapp på nätverket för att kunna dela film och musik.

jag har olika behörigheter för de olika användare som kan logga på.



och så nu till problemet...

varje gång jag skapar en mapp på skrivbordet och drar den till den delade mappen saknar alla behörighet för mappen och dess innehåll





det enda sättet runt det är att skapa mappen i den delade mappen, men som ni vet behöver man ibland avnända mappstrukturer som innefattar mappar som inte skapats derekt.


så finns det nåt sätt att allt. OBS allt inuti en utdelad mapp följer de behörigheterna som den urspungliga utdelade mappen har????



detta problem finns inte i default inställningen enkelfildenling men eftersom jag måste skydda vissa av mapparna var jag tvungen att använda avancerad.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Men du SKA kunna ställa in att alla mapar som skapas i en vissa mapp ska få den behörighet som huvudmappen. Men det kanske ej gäller när man drar in saker. Har du provat att skapa en mapp direkt där den ska vara istället för att dra in den?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
sinnjacka
Posts: 13
Joined: 2006-03-12 16:18:29

Post by sinnjacka »

ja det har jag och då funkar det. men om jag tex vill dra in en nerladdad film som ligger i en mapp så funkar det ju inte.

det känns liksom säkrare att låta saker ligga kvar i sin urspungsmapp än att flytta omkring lösa filer...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Men där alla filmer hamnar, har du delat ut denna mapp?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
sinnjacka
Posts: 13
Joined: 2006-03-12 16:18:29

Post by sinnjacka »

förlåt jag var lite oklar. saken är att det blir väldigt krångligt att överföra hela paket tex en hel artist och alla dess album från itunes till någon annan dator. man vill inte helst behöva flytta runt en massa lösa filer....
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Windowsproblem, flyttar.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

hah näe jag hänger absolut inte med. Hade vart bara om du kom med en liten skiss fårn paint eller nå eftersom det är många trådar som rycks i texten :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
sinnjacka
Posts: 13
Joined: 2006-03-12 16:18:29

Post by sinnjacka »

ok allt ser ut såhär: adslmodem----gateway---(kaskadkoppling)----accesspunkt----stationär dator (delad mapp)


från såväl gatewayen och accesspunkten ansluter vi trådlöst. och kan därigenom komma in på den stationära datorn med den utdelade mappen


men eftersom jag har vissa program kopplade till vissa av mapparna (tex utorrent)har jag skapat ett konto åt mig själv och ett konto åt de andra användarna.

när man kommer in på den delade mappen ser man alltså två stycken mappar. (man kan inte logga in som gäst utan båda mapparna kräver autensifiering)


sedan i och med att jag inte vill att de andra ska kunna komma åt mina mappar kopplade till programmen osv har jag olika behörigheter:

alltså en mapp tillåter användare1 fulla behörigheter
medan en annan nekar användare1 allt.

jag i min tur har förståss fulla rättigheter i båda mapparna. jag loggar in som admin.



men problemet verkar vara att behörigheter inte ärvs eller delas eller nåt.


för att om jag skapar en mapp på skrivbordet (hos datorn med den utdelade mappen ) och sedan drar in den i någon av de utdelade mapparna....nu kan jag komma åt den från själva detorn men inte från någon av de andra datorerna i nätverket, inte ens inloggad som admin.

det blir allstå något strul när man drar in mappar i den delade mappen, i alla fall med behörigheterna, det kanske finns något sätt att behörighets ändra underliggande mappar automatiskt???? jag har i alla fall inte hittat det. ;(
User avatar
ESandstig
Posts: 121
Joined: 2006-03-08 17:50:32

Post by ESandstig »

Det är möjligt att problemmet har att göra med file ownership. Du kan lösa det ganska snabbt genom Properties -> Advanced -> markera "Replace permission entries on all child objects with entries shown here that apply to child objects".
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ahaaa, nu förstår jag. Av säkerhetsprinciper så kan du med stor sannorlikhet inte bara dra in mappen utan du måste högerklicka på den och välja dela ut... Jag har själv gjort det där i win server 2000 och funerar... ::)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

När du säger att du drar in mappen, är det en kopiering eller en flytt.
När man kopierar så ärver filer/mappar behörigheter i den mappen de flytttas till. Om du flyttar så tar filer/mappar med sig behörigheten från mappen de flyttas från.
Något att tänka på.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
Post Reply