Datorn fryser till lite då och då

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Datorn fryser till lite då och då

Post by kqr »

Sen jag installerade om XP och tryckte i en ny IDE-disk (tror jag kan datera det tillbaka till den ändringen) så har datorn liksom "fryst till" ibland, till synes utan mönster.
Frysningen ser ut ungefär som att plötsligt märker jag att jag inte kan röra musen längre eller att mina tangentbordskommandon inte gör någon skillnad. Också ser det ut på HDD-LED:en att den inte läser/skriver info till HDD:n heller. Allt står helt stilla på skärmen.

Det händer aldrig bara så där när datorn står idle och väntar på instruktioner från mig, utan snarare kanske när något program laddar, när jag öppnar en webbsida eller så.

Från början tänkte jag överhettning, men sen uteslöt jag det eftersom det kan hända när datorn har stått utan ström i flera timmar. En kompis föreslog att jag kanske hade för klent nätagg, och då skulle det väl kanske vara så att den extra IDE-disken blev för mycket.

Fast jag tror inte på att det är nätagget ändå. För när det var felet för min kompis så knde han köra windows normalt, men när han drog igång typ F.E.A.R. eller TES4 eller så så hängde den sig. Hittills har inte min dator hängt sig när jag har spelat.

Dock så kom jag på nyss att det har inte hänt i linux, bara i winXP. Därav också placeringen i "Spel/WIndows/Program".

Är det någon som har en aning om vad det här beror på?
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Är kablarna på IDE driven intryckta ordentligt så att det inte glappar? jag menar om Windows slutar svara så borde musen också göra det. Eller är den inte kompatibel med ditt BIOS?
Last edited by Hunter on 2007-01-31 20:39:30, edited 1 time in total.
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Asså, kablarna sitter så bra de kan göra. Och musen har inget speciellt med saken att göra, det är bara att det är på den som jag märker det först oftast.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Som extra information kan jag lägga till att den har fryst i både linux och BIOS nu.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Nätagg för slött?
Vem f.n fann upp fanér?
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Mig_själv_i_första_posten wrote:En kompis föreslog att jag kanske hade för klent nätagg, och då skulle det väl kanske vara så att den extra IDE-disken blev för mycket.

Fast jag tror inte på att det är nätagget ändå. För när det var felet för min kompis så knde han köra windows normalt, men när han drog igång typ F.E.A.R. eller TES4 eller så så hängde den sig. Hittills har inte min dator hängt sig när jag har spelat.
Fast det kanske är det ändå?
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Vad har du för hårdvara?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?m ... 9DD4180847
Ungefär. Fast en namnlös IDE-HDD till.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Se till att alla IDE-kanaler står på UltraDMA.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Hur?
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Enhetshanteraren och sedan IDE ATA/ATAPI-styrenheter högerklicka på IDE kanalerna och välj egenskaper och sist Avancerade inställningar. Detta gäller om du inte använder nForce drivern annars ställs dom in automatiskt. Dessa brukar normalt vara rätt inställda från början även på Windows IDE drivers så jag är inte säker på att det är nåt fel.
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Men i Linux dåeh?

Den har ju börjat där också.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Ok, nu har det hänt när jag spelade Oblivion också. Ljudet liksom repeatade en kort sekund, så är konversationen jag hörde blev liksom, "have you heard anything about Erthor-or-or-or-or-or-or-or-or-or-or-or-or[...]".

Vad kan det vara egentligen?
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

kr1sse wrote:Ok, nu har det hänt när jag spelade Oblivion också. Ljudet liksom repeatade en kort sekund, så är konversationen jag hörde blev liksom, "have you heard anything about Erthor-or-or-or-or-or-or-or-or-or-or-or-or[...]".

Vad kan det vara egentligen?

Låter som nåt drivrutinsproblem, har du installerat directx, moderkortsdriver, ljuddriver, grafikdriver etc?
Du kan ju testa att rensa CMOS, för det ska man väl göra när man installerar ny hårdvara? annars är det väl nåt virus, men det tror jag inte heller eftersom du gjorde omistallation.

Testa annars att avinstallera alla drivrutiner och gör om allt igen utan att installera om Windows alltså. DriverCleaner är bra för att rensa kvarliggande filer och i registret.


När det gäller UltraDMA i Linux så vet jag inte, men det kanske inte är samma problem där som i Windows?
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

Om den fryser både i bios och linux så har det ju verkligen ingenting med drivrutinerna i windows att göra.
Ljudingenjör - Örebro Universitet
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Lindfors wrote:Om den fryser både i bios och linux så har det ju verkligen ingenting med drivrutinerna i windows att göra.
Då får han väl uppgradera BIOS:et om han inte har det senaste eller degradera BIOS:et då om den senaste inte funkar eller så har han en hårdvara som inte är kompatibel. Han hade ju bara bytt hårddisken om jag läste rätt
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Lindfors wrote:Om den fryser både i bios och linux så har det ju verkligen ingenting med drivrutinerna i windows att göra.
Nej, den brukar frysa sig i win lite då och då, men har fryst i BIOS och Linux en gång var också.
Hunter wrote: Då får han väl uppgradera BIOS:et om han inte har det senaste eller degradera BIOS:et då om den senaste inte funkar eller så har han en hårdvara som inte är kompatibel. Han hade ju bara bytt hårddisken om jag läste rätt
Jag minns inte om det faktiskt var så att jag uppgraderade till senaste BIOS:et.
Jo, det gjorde jag i och med att jag tänkte överklocka, men överklockade gjorde jag inte.
Men det BIOS-bytet var några dagar innan jag ominstallerade XP och tryckte i den "nya" IDE-disken.

Och, jag bytte inte HDD, utan jag tryckte in en extra IDE-disk.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Det är inte så att båda drivarna står på master på samma ide kanal? men så grön är du kanske inte ;)

Men det har ju hänt att en del drivar som inte är samma inte gillar varandra så man vet ju inte. Funkar det bättre om du kopplar ifrån andredriven?
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

De har blivit tilldelade master och slave, så det borde inte vara några problem.

Men någon gång när jag får tid kanske jag skulle testa at plocka ur ena driven.
Post Reply