Starcraft 2? World of Diablo? Blizzard annonserar nytt spel!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Har du sett de andra mässfilmerna så har du sett denna.
StarCraft Legacy wrote: * Blizzard aims towards a different experience than WarCraft 3, which means: no creeps, no hero system, less emphasis on micro.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Less emphasis on micro?
Det var ju micron som var hela grejen med SC. Det är omöjligt att göra något vettigt utan.


Btw: jag är sämst på StarCraft och försöker träna, är det någon som har några allmänna tips?
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

kr1sse wrote:Btw: jag är sämst på StarCraft och försöker träna, är det någon som har några allmänna tips?
Spela bara på battle.net, aldrig mot datorer. Kolla på demos, lär dig några bra bo (build orders) för diverse lag. Lär dig kontrollera dina enheter i strid, inte bara skicka in dem osv.

Förövrigt, SC hade mycket mindre micro än WC3.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

lillis wrote:Spela bara på battle.net, aldrig mot datorer.
Vad ligger bakom den idén?
lillis wrote:lär dig några bra bo (build orders) för diverse lag.
Joo, jag har rätt bra ordning på produktionen, det verkar inte helt vara den som är problemet. Jag lyckas bara inte använda mina enheter tillräckligt snabbt.
lillis wrote:Lär dig kontrollera dina enheter i strid, inte bara skicka in dem osv.
Det är väl ett av mina större problem, då.
lillis wrote:Förövrigt, SC hade mycket mindre micro än WC3.
Oj. Det visste jag inte. Har inte kört så mycket WC3.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

kr1sse wrote:
lillis wrote:Spela bara på battle.net, aldrig mot datorer.
Vad ligger bakom den idén?
Datormotståndare spelar inte som människor. Speciellt inte som -bra- människor. Datormotståndarnas handlingar är lätta att förutse osv. Även om du klarar av 1vs7 datorer kan du nog ganska lätt bli ägd i 1v1 på b.net om du inte övat mot riktiga spelare.


Förövrigt kollade jag just på det 21 minuter långa ingame-demot. Ganska maffigt, och jag skrattade faktiskt lite framåt slutet.
Det verkade som om enheter i allmänhet tålde ganska mycket, det gillar jag. Fast kanske är det bara protosserna. Jag gillar när strider pågår lite längre och inte bara avgörs på några få sekunder. Och då menar jag enskilda strider, inte en hel spelrunda.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Hmm, har upptäckt att protoss var fett sköna att köra med. Hittills bara kört terran... ^^

Men vad gör jag för fel när jag inte kan hålla mig levande i mer än en timme? Mot datorn?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

kr1sse wrote:Less
Btw: jag är sämst på StarCraft och försöker träna, är det någon som har några allmänna tips?
Awh lär dig samtliga b + (bokstav) så att det inte tar 25 år att bygga upp en bas. En bra början iaf.
Dyslexi
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Japp, har rätt bra koll på kommandona för både terran och protoss just nu. Kortkommandon lär jag mig assnabbt.


EDIT: Jag har inte tillgång till bnet just nu, så jag körde mot datorn.

Ungefär så här kan matchen sammanfattas:
- Jag börjar establisha mig, skickar ut en probe, scoutar lite, tar reda på var fienden är. Sen låter jag proben stå vid min choke point, så vet jag när fienden kommer om inte annat.
- Jag skickar väldigt tidigt ut några till probes till ett annat mineralsite i närheten, och väntar med dem där för att strax warpa in ett Nexus. (Lite ovan vid det, när jag lirar som terran så bygger jag all expasion i min mainbas, tills jag skickar över dropship plus flyger över med alla byggnader.)
- Datorn (terran) kommer med sin första attack, jag lyckas precis avvärja den med mina två sista zealots.
- Jag bygger upp med barrack och lite till vid min andra bas.
- Fienden kommer till min första bas igen (verkar inte känna till den andra). Jag var nära på att förlora redan då, men tack vare High Templar + Psi Storm så fixade det sig snabbt.
- Upptäcker att datorn försöker establisha en bas i närheten av min andra, med bunkrar och allt, tar några zealots, dragoons samt high templars och gör mig av med dem.
- Då verkar den upptäcka att jag har min andra bas där, och launchar en massiv offens mot den, och wipar ut den ur existens helt.
- Jag förstärker min main, planerar en attack mot datorns nyupprättade bas där min låg förut.
- Skickar en våg mot datorns tredje bas (den som ligger vid f.d. min andra.)
- Då passar fienden på att attackera min main, men jag klarar mig precis igen.
- Medan jag försöker rusta upp mig igen så anfaller datorn med 20.000 siege tanks. De var inget större problem, det allvarliga var att datorn hade typ 20 cloakade ghosts som lockdownade mig så fort jag ville göra något. Då tappade jag koncentrationen från s-tanksen, och gjorde allt jag kunde mot ghostsen och de små grupperna marines samt firebats som fanns där.
- Siege tanksen gjorde slut på mig.

Hurra för mig. Vad gör jag för fel? Var hittar jag pedagogiska replays att titta på?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

kr1sse wrote:Hurra för mig. Vad gör jag för fel? Var hittar jag pedagogiska replays att titta på?
Jag brukar(de) kolla på mina egna och se vad jag gjorde som inte alls var så smart.
Dyslexi
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Hmm... Intressant idé.
Kom på att det är ju iofs ganska bra.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Som någon nämnde så finns det högupplösta gameplay-klipp nu på http://www.starcraft2.com/movies.xml#m3.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Branstrom wrote:Som någon nämnde så finns det högupplösta gameplay-klipp nu på http://www.starcraft2.com/movies.xml#m3.
Men bör dras ner från t.ex piratebay då blizzards egna lilla lösning är anningen överbelastad
Dyslexi
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jo, märker det. Fick precis ner den efter 4 timmar ungefär.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

kr1sse: Du verkar göra precis samma fel som ajg alltid gör, nämligen att ständigt vara på defensiven. Om du en gång är på defensiven är det svårt att svänga om, både mot datorn och i multiplayer (ännu svårare).

Förövrigt tycker jag att din användande av engelska termer är väldigt otäckt. Etablera.
Leo
Posts: 271
Joined: 2007-02-24 23:00:27

Post by Leo »

Själv orkar jag inte köra igenom runt 60 campanjer som finns på starcraft så jag gör mig odödlig igenom hela skiten.
PS. Har saker att göra på diablo 2 så jag har inte egentligen tid med detta men ett måste då jag skaffar SC 2 därför fuskar jag är annars inte för fuskning på datorspel.
En Taru Adun
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Det finns bara sex kampanjer. Men jag förstår vad du menar. Om man bara vill åt storyn så går det ju fortfare att spela igenom det som odödlig.

En taro Adun är förövrigt ett intressant uttryck då det ordagrant betyder "In honour of Adun", men även som ett slags lycka till, samt en hälsning och ett farväl. Crazy protoss, being all crazy n stuff.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

"My wife for hire."?
hej.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Fredrik Ågren wrote:"My wife for hire."?
Probe: moron
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Fredrik Ågren wrote:"My wife for hire."?
Du kammar hem en halv poäng!
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Leo
Posts: 271
Joined: 2007-02-24 23:00:27

Post by Leo »

Zealot: My life for Aiur!.. Dumbass.. :P
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Leo wrote:Zealot: My life for Aiur!.. Dumbass.. :P
Undead Acolyte:
My life for Aiur! err.. i mean Ner' Zul.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

=D Tänkte inte på vad de faktiskt säger...

[EDIT]I StarCraft 2 som det ser ut just nu så säger faktiskt Zealotsarna "We are the blades fo Aiur!"[/EDIT]

lillis wrote:Förövrigt tycker jag att din användande av engelska termer är väldigt otäckt. Etablera.
Har lite svårt för att hålla mig till ett språk, faktiskt. Kan bero på att jag inte "har" något modersmål. (Jag kan det inte längre.)
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

kr1sse wrote:Kan bero på att jag inte "har" något modersmål. (Jag kan det inte längre.)
Alla har ett modersmål, oavsett om de kan det eller inte. Visserligen finns det olika definitioner på vad ens modersmål egentligen är men den mest vedertagna är det språk man "föds" med (till).
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Leo
Posts: 271
Joined: 2007-02-24 23:00:27

Post by Leo »

Trappski wrote:
Leo wrote:Zealot: My life for Aiur!.. Dumbass.. :P
Undead Acolyte:
My life for Aiur! err.. i mean Ner' Zul.
hahahahaha, coolt. har inte märkt att dom sagt det :P
Wirts andra ben kan man ju faktiskt hitta i WC 3 på någon kampanj bana och det tredje benet kan man hitta i WoW ^^ skumma blizzard :P

PS: har klarat ut SC nu med fusk som jag nämde tidigare, det ska bli spännande och see fortsättningen på Kerrigan, Zerathul, Raynor och alla dom andra i SC 2
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Ska börja köra igenom StarCraft story-grejs nu. Har faktiskt inte gjort det innan...
Post Reply