Klarar min gamla maskin av Vista?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Cappuccino wrote:Apropå Staretsens OT "If you started this action..."

Man stänger av den skiten i msconfig, fliken Verktyg och sedan Inaktivera UAC. Omstart efteråt...

UAC-skiten är det värsta sedan Zonealarms hysterimeddelanden.
Det är väl en av Vistas stora nyheter och en stor del i det som gör det säkrare än sina föregångare. Bara det att det är way för frågvist isåfall. Borde ju gå att justera på något mer lämpligt sätt än att stänga av hela skiten.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

ballkula wrote:Creative är väl en av de tillverkare som har varit sämst på att iaktta att det för ett bra tag sen släpptes ett nytt operativ från Microsoft.
Japp, jag märkte det. Och det påverkar allt mitt musikskapande.
Annars fungerar iaf Creative Suite CS2 förträffligt för mig, även Premiere Pro 2.0.
GUI:t gör att allting buggar för mig. Lite som att försöka använda photoshop och windowblinds samtidigt. Det larviga är att samma sak händer när jag kör classic mode. :/

Kör CS3 btw.
Det enda program som har gett mig huvudvärk är 3DS Max, men Autodesk har ju gjort av tradition av att skriva program som ogillar framtida operativ.
Använder lyckligtvis Maya, som fungerar 'OK'.
Nvidias senaste drivare är faktiskt riktigt bra, även om det fortfarande saknas en del "fps" jämfört med XP, men stabila är de absolut. Jag tippar att det i dagsläget är väldigt beroende av vilken dator man kör, Intelchipset verkar fungera klart bäst hittills av de installationer jag har utfört.
Kör ATI, har sämre FPS i allt, och mitt favoritspel - EVE Online fungerar riktigt illa.

Måhända är det bättre på intel-chipset, men jag kör AM2. Och stabilt är inte ett ord jag skulle använda i sammanhanget. När jag körde VISTA så fick datorn för sig att slumpmässigt starta om då och då. Kan vara drivarna till moderkortet förvisso, men som sagt händer det inte i XP.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Cappuccino wrote:Apropå Staretsens OT "If you started this action..."

Man stänger av den skiten i msconfig, fliken Verktyg och sedan Inaktivera UAC. Omstart efteråt...

UAC-skiten är det värsta sedan Zonealarms hysterimeddelanden.
Problemet är att man såvitt jag förstår inte kan sätta någon som helst grad på det. Stäng av det och du får noll säkerhet. Slå på det och du får säkerhet som i en gränskontroll styrd av sverigedemokraterna.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Big_Bird wrote:Problemet är att man såvitt jag förstår inte kan sätta någon som helst grad på det. Stäng av det och du får noll säkerhet. Slå på det och du får säkerhet som i en gränskontroll styrd av sverigedemokraterna.
Nu har jag windows brandvägg, windows defender, norton antivirus, spybot och ad-aware installerat/påslaget på datorn, dessutom besöker jag aldrig pr0n- och crackz-sidor.

Hur mycket säkerhet behöver man egentligen?

Det enda jag oroar mig för nu är svchost:s överdrivna minnesanvändning (ej cpu).

Annars har jag samma problem som andra med mitt Xfi-kort: http://193.95.171.84/SRVS/CGI-BIN/WEBCG ... case=25937
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
Post Reply