Windows XP Home/Ubuntu 7.10 - Dual Boot

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Windows XP Home/Ubuntu 7.10 - Dual Boot

Post by _JesteR_ »

Jag har ett litet problem vad det gäller Dual Boot. Det är nämligen så att för närvarande är Ubuntu defualt-OSet, d.v.s. den startar automatiskt efter 10 sekunder, om man inte väljer något annat. Jag vill att det ska vara tvärtom, att Windows blir default-OSet. Hur går man till väga?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Googla nånting typ "Windows as deafult in GRUB" och du får ganska mycket...

Gjorde det just, tappade bort en länk, orkar inte pånytt :S
Här var det tomt...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Asså det är bara att ändra ordningen i grub's menu.lst.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Enklare än att ändra ordningen i vilket de kommer i inställningsfilen till grub är självklart att ändra på "default" parametern till rätt värde.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Nu ar det sa att jag inte kan boota alls. Nar dator startar far jag meddelandet "Insert proper boot device". Jag hade nyss defragmenterat harddisken, kan det ha nagat med saken att gora? Kanske att GRUB har blivit korrupt pa nagat satt?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Du får det medelandet istället för att komma till grubs bootmeny eller får du det när du väljer windows i grubmenyn? Hur ser dina partitioner ut? Länkar du till rätt partition i konfigen? Har du med Chainlinken?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

HLC wrote:Du får det medelandet istället för att komma till grubs bootmeny eller får du det när du väljer windows i grubmenyn?
Jag får meddelandet istället för att komma till grubmenyn.
HLC wrote:Hur ser dina partitioner ut? Länkar du till rätt partition i konfigen?
Ubuntu och Windows ligger på samma hårddisk. Angående konfigen är jag inte säker, hur länkar man till en partition?
HLC wrote:Har du med Chainlinken?
Chainlink?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Boota en live-cd, mounta din disk. Ändra i menu.lst eller vad den nu heter. Färdigt. Vet du inte riktigt hur din menu.lst ska se ut kan du posta den här, det är oftast bara några rader som är fel.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

_JesteR_ wrote:Chainlink?
Måste varit trött, menade självklart chainload. Brukar fyllas i automatiskt när man installerar alla nya distar.

I vilket fall verkar du lida av ett mer fundamentalt problem. Gissningsvis behöver du installera om grub antingen till partitionen eller till MBRen.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Det verkar inte vara grub det är fel på. Jag provade att installera om den, men inget hände. Sedan installerade jag om Ubuntu, men det är fortfarande samma sak.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Hur pass vanligt är det att inställningarna i BIOS ändras "av sig själva"? Det var nämligen det som var orsaken till det hela. Den sekundära disken var inställd som den primära, och vice versa. Nu fungerar allt normalt igen, och jag måste säga att det var faktiskt rätt skönt att vara utan datorn ett par dagar :P
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Om man kablar om med IDE-diskar vet jag att BIOS kan bete sig udda när bryggorna har flyttats och så, men annars vet jag inte...
Post Reply