Datorn fryser prompt

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Datorn fryser prompt

Post by Joel »

Hej allihopa!

När jag spelar ett spel, säg Wc3 eller L4D, så händer det att skärmen fryser, och inget annat händer förrän jag trycker reset/reboot.

Har försökt med att klocka ner saker, men verkar inte hjälpa. Har ett fint nätagg, bra kylning, hajar inte.

Vad kan sådana här totala frysningar bero på? Jag minns att överklockningsinducerade hängningar brukar sluta med en automatisk reboot med blåskärm el. dylikt...

Tack på förhand!

EDIT: Möjligt att detta passar bättre i hårdvara, men eftersom det bara händer i spel så dunno...
meh
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Re: Datorn fryser prompt

Post by Joel »

Jag är faktiskt lite överraskad av att ingen sagt något, känns som en ganska typisk fråga :P

Kom igen, några idéer har ni säkert!
meh
Roggo
Posts: 69
Joined: 2002-08-21 21:35:53
Location: Piteå
Contact:

Re: Datorn fryser prompt

Post by Roggo »

Är det en nyköpt dator du har eller uppdaterat nån hårdvara?
Uppdaterat alla nödvändiga drivrutiner (moderkort, grafikort, chipset ...)?
Kollat temp under belastning?
Oh mein Gott! Ich habe eine Axt im Kopf!
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Re: Datorn fryser prompt

Post by Joel »

Jag har kollat temperaturer under load, inga problem.

Jag har inte ändrat någon hårdvara osv, men jag har installerat om Windows nyligen.

Moderkort och chipset är väl samma sak? Oavsett så har jag senaste, laddar alltid ned senaste drivisarna innan jag installerar om.

Vad som intresserar mig mest är att jag verkligen inte har någon aning om vad som kan leda till dessa... slut?

... just att allting stannar och förblir så i all evighet såvida man inte rycker något... har nog aldrig hänt förut. Är lite nyfiken.

Tack för svaret, blir alltid glad när någon tar sig tid :)

Joel
meh
Post Reply