RAID drivrutiner til USB?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
volvo killen
Posts: 227
Joined: 2005-10-14 20:56:59

RAID drivrutiner til USB?

Post by volvo killen »

Har tänkt att sätta ihop ett RAID0 system men har ett problem, att man måste lägga över drivrutinerna till en diskett. Diskettstation har jag liggandes men har ingen diskett. Finns det andra alternativ? ska köra Vista på diskarna( RAID0). Har öppnat programmet MakeDisk, från de nedladdade drivruterna men kommer upp en ruta, Unable to get disk informaton (testat med USB minne). Måste man ha en diskett för att installera drivrutinerna?

Tack för hjälp
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: RAID drivrutiner til USB?

Post by mkk »

Vista kan till skillnad från WinXP ladda drivrutiner från flera olika media under den inledande delen av installationen. Lägg exempelvis drivrutinsfilerna(boot-varianten ifall det finns flera paket att välja på) på ett USB-minne.
Här finns en exempelbeskrivning: http://www.legitreviews.com/article/454/1/
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
volvo killen
Posts: 227
Joined: 2005-10-14 20:56:59

Re: RAID drivrutiner til USB?

Post by volvo killen »

kollad på sidan du länka och den var till stor hjälp, men måste ändå föra över drivrutinerna till en diskett som jag sedan kan lägga över till ett USB minne, för drivrutinerna jag laddat ner måste extraheras till en diskett, (är bara en exe. fil som jag fick hem från moderkortets tillverkare). Tack för hjälpen
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: RAID drivrutiner til USB?

Post by mkk »

Du kan prova något program som skapar en virtuell floppy för att se om det går att lura programmet att packa upp disken där:
http://webscripts.softpedia.com/script/ ... 39797.html
Eller identifiera vad moderkortet använder för chip till RAID och sök på chiptillverkarens sida efter drivrutiner.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
volvo killen
Posts: 227
Joined: 2005-10-14 20:56:59

Re: RAID drivrutiner til USB?

Post by volvo killen »

Har installerat Virtual Floppy( under XP, i Vista så stoppades drivrutinen) men problemet är att "drivrutinen" jag ladda ner från moderkortets hemsida, ASUS är en exe. fil som man ska öppna som sedan extraherar filerna till en floppy. Inga "lösa" drivrutiner som man kan lägga över till ett usb minnen. Virtual Floppy vill ha en img fil men en sån finns inte med i den nerladdade mappen med drivrutinen. Ska se om det finns "lösa RAID drivrutiner på Nvidias hemsida. Såg att kjell.com har disketter som inte kostar så jätte mycket så kanske lättare att köpa disketter hehe. tack för hjälpen
Post Reply