Problem, grafik.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Ruzixaji
Posts: 57
Joined: 2006-08-30 10:00:53

Problem, grafik.

Post by Ruzixaji »

Hej, jag har problem med min dator.
Kanske för dåligt grafikkort/ram minne and so on..
Men om inte vad är felet?
Många utav dom spelen jag har testat ser ut som bilden här nedanför.
Jag har vad som krävs för att spela spelet.. Men ändå blir det såhär grönt och fult.

Hjälp mig tack.

Image
Image
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Problem, grafik.

Post by übermensch »

Berätta vad det är för grejer du har, är datorn ett hemmabygge, har problemen kommit nyligen, vilken windowsversion kör du osv....... ? Fyll på med all info du kan tänka dig vara relevant, bättre att skriva för mycket än för lite så slipper den som känner sig hjälpsam att gissa :)
In cars several processors are connected by a bus
Ruzixaji
Posts: 57
Joined: 2006-08-30 10:00:53

Re: Problem, grafik.

Post by Ruzixaji »

übermensch wrote:Berätta vad det är för grejer du har, är datorn ett hemmabygge, har problemen kommit nyligen, vilken windowsversion kör du osv....... ? Fyll på med all info du kan tänka dig vara relevant, bättre att skriva för mycket än för lite så slipper den som känner sig hjälpsam att gissa :)



Required Hardware Specifications:

- OS: Win XP
- CPU: 2.0 GHz
- GPU: Direct X 9.1; Pixel Shader 3.0; 256 MB (GeForce 7900 - ATI 1800)
- RAM: 1 GB
- Hard disk: ~2.5 GB

Recommended System Specifications:

- OS Win XP or Vista
- CPU: 3.0 GHz Dual Core
- GPU: Direct X 9.1; Pixel Shader 3.0; 512 MB (GeForce 8800 - ATI Radeon HD 2900)
- RAM: 2 GB
- Hard disk: ~2.5 GB


Som på det senaste spelet jag installerade hade det dom där kraven och jag har.

Min data:
- OS Win XP
- CPU: 2.0 GHz
- Direct X 91.; vet inte om jag har pixel shader; 256 (GeForce 6200 LE with TurboCache)
- RA: 2GB
- Hard disk: 14,4g
Image
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Problem, grafik.

Post by elvenman »

Jag tror att ett annat bättre grafikkort skulle göra susen.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Ruzixaji
Posts: 57
Joined: 2006-08-30 10:00:53

Re: Problem, grafik.

Post by Ruzixaji »

elvenman wrote:Jag tror att ett annat bättre grafikkort skulle göra susen.
eller hur, kom och tänka på det idag jag med..
Men vilka föredrar du/ni på 64bits isf.. Ett som är ganska kraftigt men ändå inte så värst dyrt?
Image
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Problem, grafik.

Post by Raspberry »

Ruzixaji wrote:
elvenman wrote:Jag tror att ett annat bättre grafikkort skulle göra susen.
eller hur, kom och tänka på det idag jag med..
Men vilka föredrar du/ni på 64bits isf.. Ett som är ganska kraftigt men ändå inte så värst dyrt?
Jag skulle utgå från min budget.. så vad är du beredd att betala?
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
Ruzixaji
Posts: 57
Joined: 2006-08-30 10:00:53

Re: Problem, grafik.

Post by Ruzixaji »

Raspberry wrote:
Ruzixaji wrote:
elvenman wrote:Jag tror att ett annat bättre grafikkort skulle göra susen.
eller hur, kom och tänka på det idag jag med..
Men vilka föredrar du/ni på 64bits isf.. Ett som är ganska kraftigt men ändå inte så värst dyrt?
Jag skulle utgå från min budget.. så vad är du beredd att betala?
Jag är beredd att betala upp omkring 500-1000kr..
Vad kan jag hitta för det priset?
Image
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Problem, grafik.

Post by mkk »

Ett HD4670 vore ett bra köp under tusenlappen. Finns modeller med HDMI-utgång ifall det kan vara intressant att kunna koppla till en platt-TV. Det kräver att det finns en PCI-Express (PCIe) grafikkortplats i datorn och med tanke på vad som sitter i så kanske det finns risk att det bara är AGP-plats på moderkortet. I fallet AGP så kan det vara bäst att spara pengar till en ny dator, men annars har det nyligen kommit ut kort av typen HD4650 i AGP-utförande som nog är det bästa köpet för AGP idag.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Ruzixaji
Posts: 57
Joined: 2006-08-30 10:00:53

Re: Problem, grafik.

Post by Ruzixaji »

mkk wrote:Ett HD4670 vore ett bra köp under tusenlappen. Finns modeller med HDMI-utgång ifall det kan vara intressant att kunna koppla till en platt-TV. Det kräver att det finns en PCI-Express (PCIe) grafikkortplats i datorn och med tanke på vad som sitter i så kanske det finns risk att det bara är AGP-plats på moderkortet. I fallet AGP så kan det vara bäst att spara pengar till en ny dator, men annars har det nyligen kommit ut kort av typen HD4650 i AGP-utförande som nog är det bästa köpet för AGP idag.
När du säger HD4670 menar du då Radeons grafikkort?
Isf så hittade jag på prisjakt.nu att det finns med AGP eller PCI-express. Olika pris dock.
Men vilken ska jag kolla efter isf för finns ju flera olika,
typ Sapphire Radeon HD4670 DDR3 Dual Slot HDMI 1GB, XFX Radeon HD4670 1GB, PowerColor Radeon HD4670 PCS DDR3 Dual-DVI 1GB osv.. osv..
Om du förstår? :)
Image
kacktjarn
Posts: 13
Joined: 2009-09-26 13:16:29

Re: Problem, grafik.

Post by kacktjarn »

Ruzixaji wrote:
mkk wrote:Ett HD4670 vore ett bra köp under tusenlappen. Finns modeller med HDMI-utgång ifall det kan vara intressant att kunna koppla till en platt-TV. Det kräver att det finns en PCI-Express (PCIe) grafikkortplats i datorn och med tanke på vad som sitter i så kanske det finns risk att det bara är AGP-plats på moderkortet. I fallet AGP så kan det vara bäst att spara pengar till en ny dator, men annars har det nyligen kommit ut kort av typen HD4650 i AGP-utförande som nog är det bästa köpet för AGP idag.
När du säger HD4670 menar du då Radeons grafikkort?
Isf så hittade jag på prisjakt.nu att det finns med AGP eller PCI-express. Olika pris dock.
Men vilken ska jag kolla efter isf för finns ju flera olika,
typ Sapphire Radeon HD4670 DDR3 Dual Slot HDMI 1GB, XFX Radeon HD4670 1GB, PowerColor Radeon HD4670 PCS DDR3 Dual-DVI 1GB osv.. osv..
Om du förstår? :)
Japp, det är Radeons grafikkort. Men du måste kolla vad du har på din dator först så det passar. Om du har Pci-e så kan du bara köpa ett nytt kort och ska du givetvis köpa ett pci-e leta efter HDMI om du vill koppla till en tv tex då detta är det smidigaste och bästa. Men är det Agp då gör du som mkk sa, nämligen att sparar pengar och gör en uppgraderinga av i stort sett hela datorn, kan finnas nått att spara...
Ruzixaji
Posts: 57
Joined: 2006-08-30 10:00:53

Re: Problem, grafik.

Post by Ruzixaji »

kacktjarn wrote:
Ruzixaji wrote:
mkk wrote:Ett HD4670 vore ett bra köp under tusenlappen. Finns modeller med HDMI-utgång ifall det kan vara intressant att kunna koppla till en platt-TV. Det kräver att det finns en PCI-Express (PCIe) grafikkortplats i datorn och med tanke på vad som sitter i så kanske det finns risk att det bara är AGP-plats på moderkortet. I fallet AGP så kan det vara bäst att spara pengar till en ny dator, men annars har det nyligen kommit ut kort av typen HD4650 i AGP-utförande som nog är det bästa köpet för AGP idag.
När du säger HD4670 menar du då Radeons grafikkort?
Isf så hittade jag på prisjakt.nu att det finns med AGP eller PCI-express. Olika pris dock.
Men vilken ska jag kolla efter isf för finns ju flera olika,
typ Sapphire Radeon HD4670 DDR3 Dual Slot HDMI 1GB, XFX Radeon HD4670 1GB, PowerColor Radeon HD4670 PCS DDR3 Dual-DVI 1GB osv.. osv..
Om du förstår? :)
Japp, det är Radeons grafikkort. Men du måste kolla vad du har på din dator först så det passar. Om du har Pci-e så kan du bara köpa ett nytt kort och ska du givetvis köpa ett pci-e leta efter HDMI om du vill koppla till en tv tex då detta är det smidigaste och bästa. Men är det Agp då gör du som mkk sa, nämligen att sparar pengar och gör en uppgraderinga av i stort sett hela datorn, kan finnas nått att spara...

Okej okej, men min dator har 2 styckna pci-e portar så det är inga problem på den fronten.
Men isf tkr ni att jag ska köra på en Radeon HD4670 med HDMI uttag?
Men såg att det fanns även olika storlekar på minnet på just HD4670 och det var inte så stor skillnad på priserna..
Plus som jag sa innan så finns det graffikkort med samma namn förutom att det kanske står sapphire, club 3D, xfx, powercolor, gigabyte lr his före dom skriver Radeon?
Det har bara med vilket företag som säljer just det grafikkortet eller?
Typ som hos sapphire så ser fläkten på grafikkortet ut att vara större än hos t.e.x club 3d.
Om ni förstår vad jag frågar efter?
Image
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Problem, grafik.

Post by mkk »

Ja olika tillverkare kan ha like olika lösning på kylaren. De fläktlösa har den fördelen att de är tystare samt att en fläkt ju kan gå sönder förr eller senare. Sapphire och Gigabyte är olika företag som tillverkar slutprodukten. Grafikchipet står ATI(ägs numer av AMD) för och Radeon är bara en del av varumärket för ATI's produkter. 1GB grafikminne är att rekommendera idag eftersom det inte kostar så mycket extra, även om det beror på spelen och skärmens upplösning hurvida det kommer till användning.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Ruzixaji
Posts: 57
Joined: 2006-08-30 10:00:53

Re: Problem, grafik.

Post by Ruzixaji »

mkk wrote:Ja olika tillverkare kan ha like olika lösning på kylaren. De fläktlösa har den fördelen att de är tystare samt att en fläkt ju kan gå sönder förr eller senare. Sapphire och Gigabyte är olika företag som tillverkar slutprodukten. Grafikchipet står ATI(ägs numer av AMD) för och Radeon är bara en del av varumärket för ATI's produkter. 1GB grafikminne är att rekommendera idag eftersom det inte kostar så mycket extra, även om det beror på spelen och skärmens upplösning hurvida det kommer till användning.
Så du tkr själv att jag ska köra på en som isf är 1gb och utan fläktsystem om jag hittar en..
För såg att jag tror det var Club 3D Radeon som även hade ett grafikkort utan fläkt.
Image
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Problem, grafik.

Post by Hunter »

Är det så bra att köra grafikkort som inte har fläkt egentligen när man spelar spel? jag skulle inte köpa ett sånt kort då det är risk att kortet blir för varmt, speciellt i krävande spel. Såna kort är väl mer passande för HTPC
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Post Reply