Val av Windows 7

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Axxion
Posts: 15
Joined: 2007-12-20 11:47:47
Location: Östersund

Val av Windows 7

Post by Axxion »

Nu är det så att jag hade tänkt mig att uppgradera från Vista Home Premium 64-bit till
motsvarande utgåva utav Windows 7.

Har gjort lite research men blir inte klokare utav vad som står på diverse
forum runtom på nätet.

Mitt problem nu: Min nuvarande utgåva utav Windows Vista Home Premium 64-Bit
är en OEM-utgåva, Så frågan är.
Blir jag tvungen att köpa fullständig Windows 7 Home Premium, eller räcker det med denna
upgrade: http://www.webhallen.com/prod.php?id=102210

::)
Tack på förhand
Gigabyte-GA-P35-DS4(rev. 2.1)|Intel Q6600| Corsair 6400C5DHX 4 GB RAM|Sapphire Radeon HD3850 512MB|WD Caviar SE16 500GB SATA + WD MyBook 300 EXT|Windows Vista Home Premium 64-Bit|CoolTek 600Watt-Modular|
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Re: Val av Windows 7

Post by Xomilpa »

Jag hade en Vista 64 OEM och köpte en uppgradering. Det gick bra att installera. Tog ca en och en halv timme att överföra alla gamla datafiler.

Emellertid vill jag inte rekommendera uppgradering. Datorn har blivit märkbart segare efter uppgraderingen. Det bästa är nog, som många skriver, att göra en helt ny installation. Det är så mycket konstigheter att jag överväger att göra en helt ny ínstallation, men då måste jag väl köpa en ny installationsskiva. Jag kan tänka mig att det är en massa register som fyllts upp och inte har nollställts.
För det finns väl inte något program som kan rensa sådant?
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Val av Windows 7

Post by Raspberry »

Xomilpa wrote:Jag hade en Vista 64 OEM och köpte en uppgradering. Det gick bra att installera. Tog ca en och en halv timme att överföra alla gamla datafiler.

Emellertid vill jag inte rekommendera uppgradering. Datorn har blivit märkbart segare efter uppgraderingen. Det bästa är nog, som många skriver, att göra en helt ny installation. Det är så mycket konstigheter att jag överväger att göra en helt ny ínstallation, men då måste jag väl köpa en ny installationsskiva. Jag kan tänka mig att det är en massa register som fyllts upp och inte har nollställts.
För det finns väl inte något program som kan rensa sådant?
Du kan fixa problem/gamla saker i registret med CCleaner.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Re: Val av Windows 7

Post by Xomilpa »

Tack för tipset Raspberry!
Jag körde CCleaner, efter att kontrollerat att jag hade alla PW antecknade. Det var väldigt många filer som låg och skvalpade. Men det blir väl så på en dator efter närmare tre års användning.
I alla fall, så känns datorn riktigt bra nu. T ex hade jag ett felmeddelande då jag öppnade en PDF-fil i IE8. Det felet är borta.
En fundering är varför inte Microsoft har lagt in något på sin uppgraderingsskiva, som rensar bort en massa skräp.
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Re: Val av Windows 7

Post by Xomilpa »

Mer information.
CClean var inte det magiska program som jag hoppats. Det slutade med att jag lyssnade på dem som menar att det är bäst att göra en helt ny installation. Det fungerade bra med den uppgraderingsskiva jag köpt. Allt gammalt lades i ett separat arkiv, "OLD".
Visst tog det lång tid att på nytt ladda in alla program jag använder. Det hjälpte att jag hade koll på alla licenser. Det som tog mig längst tid var att importera alla gamla mejl.

Alltså, JAG rekommenderar inte en uppgradering från Vista till Win7. De ytterst små förbättringar det finns för oss hemPC-användare är helt marginella. Absolut inte värt pengarna och risken för att få en ostabil dator.
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
Post Reply