Windows 7 använder bara halva minnet

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Re: Windows 7 använder bara halva minnet

Post by patrik åkerhage »

mkk wrote:Med moderkort baserade på det något åldrade 945P -chipsetet så är det tyvärr ett bra resultat att få ut så mycket som 3,5GB. :-/ Nu är det iofs rätt smidigt att uppdatera dessa moderkort (USB flash-meny i BIOS eller tangent i uppstarten) men det kommer inte att hjälpa med detta tyvärr.
Aha, vad tråkigt att höra det, vinner jag någonting annat på att flasha BIOS då? Eller bör jag isf avstå?
Har 2st 1gb stickor också så jag hade 6gb innan ju, fortfarande onödigt då även om jag kopplar in de två stickorna med?
/ MoXX
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Windows 7 använder bara halva minnet

Post by snigel »

patrik åkerhage wrote:
mkk wrote:Med moderkort baserade på det något åldrade 945P -chipsetet så är det tyvärr ett bra resultat att få ut så mycket som 3,5GB. :-/ Nu är det iofs rätt smidigt att uppdatera dessa moderkort (USB flash-meny i BIOS eller tangent i uppstarten) men det kommer inte att hjälpa med detta tyvärr.
Aha, vad tråkigt att höra det, vinner jag någonting annat på att flasha BIOS då? Eller bör jag isf avstå?
Har 2st 1gb stickor också så jag hade 6gb innan ju, fortfarande onödigt då även om jag kopplar in de två stickorna med?
Läst på mig lite nu. Precis som mkk säger är det 945-chipset som är problemet. Det chipsetet kan inte adressera mer än 4GB minne, vilket gör att du inte kan få ut mer än runt 3.5GB oavsett inställningar eller biosversion.

Det är ingen idé att du stoppar in mer än 4GB i datorn därför. Vad gäller biosuppdatering verkar inte Gigabyte gjort särskilt mycket uppdateringar. Om du överklockar och har version F1 är det värt att uppgradera, men annars är det inget du behöver göra om allt fungerar bra som det är nu.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply