SSD, väldigt fragmenterad disk?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

SSD, väldigt fragmenterad disk?

Post by snigel »

Innan någon skriver det, nej jag defragmenterar inte min SSD och har läst att man inte ska göra det otaliga gånger.

Men jag fick för mig att köra analys med diskdefragmenteraren i XP och den visar att många filer ligger i 100 fragment eller fler, något jag normalt aldrig ser på vanliga hårddiskar.

Beror detta på wear leveling som gör att skrivningar hamnar på olika delar av disken? Eller är det något skumt som pågår med filsystemet?

Disken är en x25-m 80GB
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: SSD, väldigt fragmenterad disk?

Post by mkk »

Nu har jag ingen egen erfarenhet av SSD men det låter normalt för en enhet som inte defragmenteras. Idén med att inte defragmentera SSD-diskar kommer väl av att söktiden är så låg att det inte ska behövas, mer än att det med dagens teknik skulle korta livslängden så väldigt mycket. (Defragmenteringen i XP kanske kör över hela disken varje gång vilket vore sämre i o f s.) Filsystemet är ju detsamma och det krävs något av de eventuellt kommande SSD-specifika filsystemen för att ändra hur filer hanteras. TRIM och liknande metoder påverkar väl heller inte just filfragmenteringen i någon större utsträckning, exempelvis wear leveling skall inte synas i filsystemet. Är en fil stor och inte är typ en .exe eller .dll så är 100 fragment inte nödvändigtvis ett problem ens på vanliga diskar. Kör kanske någon defragmenteringsrutin typ Defraggler som bara defragmenterar filerna en gång i månaden eller så. :)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: SSD, väldigt fragmenterad disk?

Post by Hunter »

Vad jag hört (läst) på nätet så ska man inte defragmentera SSD drivar
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: SSD, väldigt fragmenterad disk?

Post by IcePic »

Jag håller nog med om att man inte behöver defragga SSD:er just för att söktiden ska vara låg, men om man ändå måste defragga så kan man ju alltid göra knepet som filsystem-som-inte-har-defrag-program tar till, flytta bort alla filer till en annan disk och lägg tillbaka dem igen. Då får du inte så vansinnigt mycket olika skrivningar utan "bara" varje fil skrivs en gång till disken. Har man nästintill full SSD så kan det ju tänkas att en defrag skulle flytta runt delar mer än en gång.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply