Ändra nätverksnamnet profilnamn (Windows 7)

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Haiko
Posts: 9
Joined: 2006-11-12 20:09:55

Ändra nätverksnamnet profilnamn (Windows 7)

Post by Haiko »

Jag vet inte om rubriken är helt korrekt med det jag vill ha hjälp med är hur jag ändrar på det namnet som Windows visar som aktivt nätverk. Alltså inte SSID som jag ställer in i min router. Till saken hör att jag har haft enorma problem att komma ut på internet sedan jag bytt lägenhet (och därmed isp och anslutningstyp).

I "Nätvers- och delningscenter" visas anslutningen som börjar med min dator, sedan kommer namnet på nätverket och längst till höger visas internet. Namnet på mitt nätverk är "Ozon" och eftersom jag haft lite problem så har jag efter ny router osv fått Windows att skapa en ny profil? fast med samma namn. Så på "bilden" över hur anslutningen ser ut så står det i mitten Ozon 3 och det är 3an som jag vill ha bort.

Någon som har en aning?
Haiko
Posts: 9
Joined: 2006-11-12 20:09:55

Re: Ändra nätverksnamnet profilnamn (Windows 7)

Post by Haiko »

Jag har löst det. Hittade detta:
http://social.answers.microsoft.com/For ... 46a21b4933
som är precis det jag menar.

Och trots att man inte borde så skapade jag en återställningspunkt, tog backup på registret och ändrade sedan.
Under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\NetworkList\Profiles\
där hittade jag en undermapp som hade nyckeln Description med värdet Ozon och nyckeln ProfileName med värdet Ozon 3
Så jag ändrade värdet på ProfileName till Ozon

Och det verkar fungera finfint.
Post Reply