Telia 24mbit

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
dexter_79
Posts: 13
Joined: 2005-01-11 20:08:45

Telia 24mbit

Post by dexter_79 »

Jag vill nu bara varna alla som har 8mbits telia och har funderingar på att byta upp sig till 24 mbit


Tjänsten fungerar ej korrekt och supporten vet inte själva vad dom sysslar med..

Har nu själv suttit med skrattretande värden på tp-test


hur jag än gör så får jag bara max 0.5 mbit i download på tcp...udp är ju förhållandevis bra ligger på 11,5 mbit.

internet blev bara segt o jävligt efter bytet

har hållit på o tragglat med telia i 4 veckor
och dom sitter som fån på andra sidan och förstår inget

eller så behandlar dom en som vilken idiot som hellst och
säger att man ska bara ominstallera näverkskortet och koppla bort mjukvarubrandväggar...
när man inte ens har nått sånt




arrrgh :[ :[ :[
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

då har jag ytterligare säljarguyment för BBB =)
Det låter riktigt förjävligt att Telia förutom att binda upp sina kunder i oöndligt lång tid. DEssutom inte kan leverera en bra tjänst.
BBB har ju endast 6mån bindning för sin 24mb tjänst. Dessutom är den bättre. Fiber till telestationerna innebär ju en klart bättre överföring än kopparkabel.
dexter_79
Posts: 13
Joined: 2005-01-11 20:08:45

Post by dexter_79 »

pync wrote:Har du testat allt grundligt? Det är inte bara du som suger?

Alltså, jag vill inte vara otrevlig, jag känner bara inte dig.



jo tack... har testat allt från o bara köra modemet direkt på 1:sta jacket (dvs:: utan splitter och router )
till och testat 3 olika burkar med olikä nätverkskort.. :P


man skulle ju hellst vilja ha BBB eller nått annat men när man bor så som jag gör så finns det bara telia lr,, ett riktigt sunkit kabelbolag med 0.7
mbit,, och mac låsning
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Flyttar till Nätverk.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Rensar bort pyncs galla.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Wooe
Posts: 108
Joined: 2004-04-14 14:31:53
Location: Jönköping
Contact:

Post by Wooe »

Be dem göra en serviceanmälan på det och få en teckniker utskickad till dig. Funkar det inte bra med så många kombinationer som du har testat så sitter nog snarare problemet i telestationen.

För övrigt är du nog en av de första jag har hört haft problem med 24 från Teila. För de flesta har det bara varit att starta om modemet så har allt varit igång sedan.
- MSI K8N Neo-FSR - AMD Athlon64 Newcastle 3000+, Freezer64 - 1024Mb DDR PC3200 - Radeon X800GTO agp - Maxtor DiamondMax 120Gb, Seagate Baracuda 200Gb SATA -
dexter_79
Posts: 13
Joined: 2005-01-11 20:08:45

Post by dexter_79 »

Wooe wrote:Be dem göra en serviceanmälan på det och få en teckniker utskickad till dig. Funkar det inte bra med så många kombinationer som du har testat så sitter nog snarare problemet i telestationen.

För övrigt är du nog en av de första jag har hört haft problem med 24 från Teila. För de flesta har det bara varit att starta om modemet så har allt varit igång sedan.




hmm...jo... jag misstänker det med ,,,, men dom som jag har pratat med på telias hastighets support är riktiga rövhål,,, har blivit så illa behandlad,,

dom skickar bara e-mejl att problemet ligger hos mig.... att jag ska stänga av mjukvarubrandväggar.. och ominstallera näverkskortet

och att det e bara udp hastigheten man ska titta på... (bull shit)

nu igår så skrev jag att jag vill ha tillbaka mitt 8000 som fungerade som det skulle....dom kopplade om och vips så fungerar allt normalt



Telia är bra och stabila när det fungerar som det ska..

men får man problem då har man riktiga idioter att handskas med

men det e ju inte alla i supporten.... har pratat med några,,,, som e trevliga men... som inte kunnat sitt jobb tyvärr ;( ;( ;(
dexter_79
Posts: 13
Joined: 2005-01-11 20:08:45

Post by dexter_79 »

ja ja man får väl nöja sig med 8mbit
User avatar
trippo
Posts: 15
Joined: 2002-03-25 17:34:27
Location: Jönköping
Contact:

Post by trippo »

Nu är du bra orättvis och visar nog på mer okunskap hos dig själv.
Jag hade själv Telia 8Mbit förr och gick över till 24Mbit.

När 24 kopplades in gjorde jag ett tptest och blev förvånad då jag bara fick ca 4 Mbit TCP men desto bättre UDP. Pratade med min polare som jobbar på TeliaSonera Nät & Produktion. Han skrattade lite och sa att tptest är ett skitverktyg som man aldrig ska lita på. Så vi gjorde som så att jag slängde upp en ftpserver och han slängde iväg lite större filer från en maskin som står på riktigt fin lina. Wips, 2,2MB/sek, vilket motsvarar ca 16Mbit.

Det jag menar är att bara för att tptest visar kasst resultat så betyder inte det att din lina är kass. DÄREMOT så kan det ju vara något fel med din lina, självklart.

Och för att säga emot trådskaparen så kan jag rekommendera Telia's 24Mbit väldigt mycket då det har funkat utmärkt för mig, inget strul alls. Min lina gick ner i 5 min när de uppgraderade från 8Mbit till 24Mbit.

Kanske kan tilläggas att jag har 620m till telestation.
Some things will never be the same again
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

Har du provat att ladda ner från Sunets FTP?
Har du kört TP-Tests Standrad test, isf har du provat mot andra tptest-servers?


/erik
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Man borde även komma ihåg att ni bara har 1Mb upload och att detta kan begränsa nerladdningen i TCP sammanhang då ni måste svara på all informationen ni tar emot också...
dexter_79
Posts: 13
Joined: 2005-01-11 20:08:45

Post by dexter_79 »

tripodz wrote:Nu är du bra orättvis och visar nog på mer okunskap hos dig själv.
Jag hade själv Telia 8Mbit förr och gick över till 24Mbit.

När 24 kopplades in gjorde jag ett tptest och blev förvånad då jag bara fick ca 4 Mbit TCP men desto bättre UDP. Pratade med min polare som jobbar på TeliaSonera Nät & Produktion. Han skrattade lite och sa att tptest är ett skitverktyg som man aldrig ska lita på. Så vi gjorde som så att jag slängde upp en ftpserver och han slängde iväg lite större filer från en maskin som står på riktigt fin lina. Wips, 2,2MB/sek, vilket motsvarar ca 16Mbit.

Det jag menar är att bara för att tptest visar kasst resultat så betyder inte det att din lina är kass. DÄREMOT så kan det ju vara något fel med din lina, självklart.

Och för att säga emot trådskaparen så kan jag rekommendera Telia's 24Mbit väldigt mycket då det har funkat utmärkt för mig, inget strul alls. Min lina gick ner i 5 min när de uppgraderade från 8Mbit till 24Mbit.

Kanske kan tilläggas att jag har 620m till telestation.

jo... jag förstår vad du menar,, tp testet är inte den säkraste och den bästa bredbands testaren,,

har suttit och gjort flera oberoende tester med både ftp mot sunet.
och till företaget där jag har en 100mbits lina..

låga tcp värden märks ju inte bara på nerladdningar utan vid generelt surfande med (speciellt om dom ligger på 0,2 mbit)

det jag egentligen är mest förbannad på är telia och den attityden dom har när man skriver till bredbands supporten...

visst jag kanske bor lite längre bort från telestationen än vad du gör
och jag kanske skulle nöja mig om jag fick, hälften av det som utlåvas,
men att det kan skillja så mycket från min 8000 tjänst som jag har nu är ju löjligt.. tankar just nu från företaget i 811 kbps ::)

idag ringde det faktist en tekniker från telia,, och ville koppla om mig till 24mbits tjänsten igen,, och var riktigt trevlig
han ville göra mer tester och sa att tjänsten är ny även för dom.. så telia vet inte riktigt varifrån man ska börja felsöka.

dessutom... när jag bytte från telia 8000 till,,24mbit så tog det inga 5 min..
för det första så måste man ju ha ett adsl+2 modem

och sen var dom i telestationen och rotade i 7 dagar
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Mephisto wrote:Sunet har bara halvduplex (iaf i linköpings området) vilket innebär att även om det är 100/100 lina så kan den inte skicka och ta emot samtidigt.
Sunet är ju iofs en "ISP" i ganska vid bemärkelse, så uttalandet ovan blir lite
märkligt. Jag är övertygad om att linköpings universitet kan skicka och ta emot
i mer än 100 mbit samtidigt. Om deras lokala admins låter studentnäten bete
på ett eller annat vis däremot...
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Telia är i dag dom fulast leverantörerna av Bredband på marknaden.
Dels binder dom upp sina kunder upp till 4år. (detta är sant har själv hör folk som är bundna i minst tre år för sjuka priser.)

Dom levererar Höghastighets bredband via kopapr kabel(som dom flesta andra iofs).
Dom tar dessutom dom högsta priserna på marknaden.
Så varför kör folk TELIA?
Jo för att dom har en hel del platser i telestationerna exklusivt för sig själva för att förhindra konkurens.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

IcePic wrote:
Mephisto wrote:Sunet har bara halvduplex (iaf i linköpings området) vilket innebär att även om det är 100/100 lina så kan den inte skicka och ta emot samtidigt.
Sunet är ju iofs en "ISP" i ganska vid bemärkelse, så uttalandet ovan blir lite
märkligt. Jag är övertygad om att linköpings universitet kan skicka och ta emot
i mer än 100 mbit samtidigt. Om deras lokala admins låter studentnäten bete
på ett eller annat vis däremot...
Jag tog bort mitt eget inlägg pga brister =)
User avatar
trippo
Posts: 15
Joined: 2002-03-25 17:34:27
Location: Jönköping
Contact:

Post by trippo »

dexter_79 wrote: dessutom... när jag bytte från telia 8000 till,,24mbit så tog det inga 5 min..
för det första så måste man ju ha ett adsl+2 modem

och sen var dom i telestationen och rotade i 7 dagar
Jag fick faktiskt mitt modem i god tid före installation. Flera veckor tom. Och då modemet är bakåtkompatibelt med gamla adsl så kunde jag plugga in det direkt och bara vänta. På jobbet märkte jag en dag att min remote desktop-anslutning hem dog , 5 min senare så provade jag igen och märkte det att jag fått nytt ip samt gjorde en tptest lite snabbt och upptäckte då att det blivit uppgraderat :)
Some things will never be the same again
User avatar
trippo
Posts: 15
Joined: 2002-03-25 17:34:27
Location: Jönköping
Contact:

Post by trippo »

Mephisto wrote:Telia är i dag dom fulast leverantörerna av Bredband på marknaden.
Dels binder dom upp sina kunder upp till 4år. (detta är sant har själv hör folk som är bundna i minst tre år för sjuka priser.)

Dom levererar Höghastighets bredband via kopapr kabel(som dom flesta andra iofs).
Dom tar dessutom dom högsta priserna på marknaden.
Så varför kör folk TELIA?
Jo för att dom har en hel del platser i telestationerna exklusivt för sig själva för att förhindra konkurens.
Jag kan säga ett och annat.
Först och främst så är de inte en av de fulaste leverantörerna, det är ju bara skitsnack från din sida.

Att de binder upp sina kunder upp till 4 år skulle jag VÄLDIGT gärna vilja se dig bevisa. Det är nämligen så att jag skaffade 8Mbit i oktober förra året och band mig då 12 månader. I november skrev jag ett nytt avtal för 24Mbit-tjänsten och skulle då binda mig 18 månader. Anledningen till att jag gjorde detta var för att jag fick ett gratis modem. Skulle jag inte vilja ha modemet så skulle jag heller INTE behöva binda mig. Men eftersom jag ville ha modemet (skulle annars behöva köpa ett och har tänkt behålla telia ett bra tag) så fick jag ju bindningstiden. Jag hade ju redan 10 månader kvar på det gamla. Men det är inte så att det läggs på utan jag har 18 månaders bindningstid från det att jag skrev under på 24Mbit-tjänsten, dvs bindningstiden från det gamla abbet slopades helt.

Angående priserna och varför folk vill ha telia. Ja du. Telia är helt klart den mest stabila operatören som erbjuder bredband över koppar i sverige. De har minst nertid då de oftast fixar saker så fort som möjligt. De har en mycket bra kundtjänst som är mycket lättåtkomlig om man jämför med Bostreams och Bredbandsbolaget.

Nu vet jag att du inte kommer hålla med mig ett dyft men jag är lite trött på folk som spyr ur sig en massa galla över saker de inte vet någonting om.
Some things will never be the same again
dexter_79
Posts: 13
Joined: 2005-01-11 20:08:45

Post by dexter_79 »

tripodz wrote:Jag kan säga ett och annat.
Först och främst så är de inte en av de fulaste leverantörerna, det är ju bara skitsnack från din sida.

Att de binder upp sina kunder upp till 4 år skulle jag VÄLDIGT gärna vilja se dig bevisa. Det är nämligen så att jag skaffade 8Mbit i oktober förra året och band mig då 12 månader. I november skrev jag ett nytt avtal för 24Mbit-tjänsten och skulle då binda mig 18 månader. Anledningen till att jag gjorde detta var för att jag fick ett gratis modem. Skulle jag inte vilja ha modemet så skulle jag heller INTE behöva binda mig. Men eftersom jag ville ha modemet (skulle annars behöva köpa ett och har tänkt behålla telia ett bra tag) så fick jag ju bindningstiden. Jag hade ju redan 10 månader kvar på det gamla. Men det är inte så att det läggs på utan jag har 18 månaders bindningstid från det att jag skrev under på 24Mbit-tjänsten, dvs bindningstiden från det gamla abbet slopades helt.

Angående priserna och varför folk vill ha telia. Ja du. Telia är helt klart den mest stabila operatören som erbjuder bredband över koppar i sverige. De har minst nertid då de oftast fixar saker så fort som möjligt. De har en mycket bra kundtjänst som är mycket lättåtkomlig om man jämför med Bostreams och Bredbandsbolaget.

Nu vet jag att du inte kommer hålla med mig ett dyft men jag är lite trött på folk som spyr ur sig en massa galla över saker de inte vet någonting om.

jag kan faktist säga bara en sak,,,,,, grattis för dig som har fått ett så gott intryck av telia... och deras support personal

visst kan jag hålla med om att dom e stabila när det väl fungerar

men det här bevisar faktist din okunnighet,,

om du läser på forum vad folk igentligen tycker om telias
bredbands tjänst... så kommer du snart märka att antalet som är missnöjada är många gånger fler än vad antalet nöjda .

och med dina argument,,, så låter det bara som du är säljare på
telia-bredband.

för det är nästan i den frasen dom säljer sina löjliga bindningstider,,, köp de så får du ett gratis modem...bla bla....

räkna istället ut på vad 449 x 18 är då får du ut vad skiten kostar under bindningstiden,,,,och vad händer om du skulle få ett erbjudande av nått annat bolag för dubbelt så mycket hastighet,, för hälften av pengarna
:P

istället för att köpa ett sjysst adsl modem för dryga tusenlappen
och skippa bindningen
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

dexter_79 wrote:jag kan faktist säga bara en sak,,,,,, grattis för dig som har fått ett så gott intryck av telia... och deras support personal

visst kan jag hålla med om att dom e stabila när det väl fungerar

men det här bevisar faktist din okunnighet,,

om du läser på forum vad folk igentligen tycker om telias
bredbands tjänst... så kommer du snart märka att antalet som är missnöjada är många gånger fler än vad antalet nöjda .

och med dina argument,,, så låter det bara som du är säljare på
telia-bredband.

för det är nästan i den frasen dom säljer sina löjliga bindningstider,,, köp de så får du ett gratis modem...bla bla....

räkna istället ut på vad 449 x 18 är då får du ut vad skiten kostar under bindningstiden,,,,och vad händer om du skulle få ett erbjudande av nått annat bolag för dubbelt så mycket hastighet,, för hälften av pengarna
:P

istället för att köpa ett sjysst adsl modem för dryga tusenlappen
och skippa bindningen

Hur ofta skriver folk på ettt forum att dom tycker om en Internetlevrantör överhuvudtaget?

99.9% av alla trådar på forum är personer som du, som inte kan föra en sansad diskution med rimliga argument och vettigt skrivsätt.

Det är väldigt svårt att ta någon på allvar när dom använder sig av ",,," tre kommatecken i en separering.

/erik
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

tripodz wrote:
Mephisto wrote:Telia är i dag dom fulast leverantörerna av Bredband på marknaden.
Dels binder dom upp sina kunder upp till 4år. (detta är sant har själv hör folk som är bundna i minst tre år för sjuka priser.)

Dom levererar Höghastighets bredband via kopapr kabel(som dom flesta andra iofs).
Dom tar dessutom dom högsta priserna på marknaden.
Så varför kör folk TELIA?
Jo för att dom har en hel del platser i telestationerna exklusivt för sig själva för att förhindra konkurens.
Jag kan säga ett och annat.
Först och främst så är de inte en av de fulaste leverantörerna, det är ju bara skitsnack från din sida.

Att de binder upp sina kunder upp till 4 år skulle jag VÄLDIGT gärna vilja se dig bevisa. Det är nämligen så att jag skaffade 8Mbit i oktober förra året och band mig då 12 månader. I november skrev jag ett nytt avtal för 24Mbit-tjänsten och skulle då binda mig 18 månader. Anledningen till att jag gjorde detta var för att jag fick ett gratis modem. Skulle jag inte vilja ha modemet så skulle jag heller INTE behöva binda mig. Men eftersom jag ville ha modemet (skulle annars behöva köpa ett och har tänkt behålla telia ett bra tag) så fick jag ju bindningstiden. Jag hade ju redan 10 månader kvar på det gamla. Men det är inte så att det läggs på utan jag har 18 månaders bindningstid från det att jag skrev under på 24Mbit-tjänsten, dvs bindningstiden från det gamla abbet slopades helt.

Angående priserna och varför folk vill ha telia. Ja du. Telia är helt klart den mest stabila operatören som erbjuder bredband över koppar i sverige. De har minst nertid då de oftast fixar saker så fort som möjligt. De har en mycket bra kundtjänst som är mycket lättåtkomlig om man jämför med Bostreams och Bredbandsbolaget.

Nu vet jag att du inte kommer hålla med mig ett dyft men jag är lite trött på folk som spyr ur sig en massa galla över saker de inte vet någonting om.
Jag har ignen Teknisk bevisning på bindningstiden. Men jag har själv hört kunder som är bundna till TELIA i Tre år medans arbetskamrater prata med folk som varit bundna Fyra år.

Andledningen Till att TELIA kan göra såm ycket är för att Skanova som äger hela kopparnätet är ett TELIA SONERA företag.

18 månader är en idiotiskt lång bindningstid. OK att TELIA är största leverantörern av bredband men som sagt deras kundsiffror sjunker ständigt. BBB som ligger strax efter går åt det andra hållet. SKulle mycket väl Tro att GlocalNet stiger rätt bra dom också (i kundsiffror då inteinkomster)
Gratis Modem känns som det inte är ett argument för att binda sig i 18 långa månader. på ett och ett halvt år hinner det hända mycket.
Sant är att dom flesta leverantörer binder upp sina kunder på 12 månader. Vilkeet i min värld är idioti. ADamo har en bindningstid (läs uppsägningstid) på 2 månader.
Kolla den här listan så ser du vad du gått miste om.
Jag kan nästan Garantera att det flesta leverantörer på sidan är i princip lika stabila som TELIA. Det är samma nät som alla levererar på.
Och alla Ansluter Sig genom TELIA SONERA. ANledningen till att TELIA kan fixa saker snabbare är också PGA att det är SKANOVA som äger kopparkabeln och det fortfarande är ett TELIA SONERA varumärke.

Konstigt att BBB blivit utsedd till bästa bredbandslevernatör Tre år i rad. samt att deras kundtjänst nyligen fått umtärkelsen bästa kundtjänst.
Samt en NYHET för dig. Bostream finns inte längre. Det köptes upp förra året av BBB
Bredbandsbolaget och Bostream blir ett!

Bredbandsbolaget köpte i augusti 2004 konkurrenten Bostream. Tillsammans utmanar vi nu övriga aktörer och blir den i särklass största konkurrenten till Telia på den svenska bredbands marknaden.

I samband med integrationen försvinner varumärket Bostream. Bredbandsbolaget renodlar samtidigt erbjudandet med tydlig inriktning på kvalificerade bredbandsanvändare. En viktig anledning är att kommande tjänster kräver överförings hastigheter från 8 Mbit/s och uppåt.
Men jag ska lämna dig åt din Drömvärld om TELIA, och äckligt långa bindningstider.
User avatar
trippo
Posts: 15
Joined: 2002-03-25 17:34:27
Location: Jönköping
Contact:

Post by trippo »

Mephisto wrote:
tripodz wrote:
Mephisto wrote:Telia är i dag dom fulast leverantörerna av Bredband på marknaden.
Dels binder dom upp sina kunder upp till 4år. (detta är sant har själv hör folk som är bundna i minst tre år för sjuka priser.)

Dom levererar Höghastighets bredband via kopapr kabel(som dom flesta andra iofs).
Dom tar dessutom dom högsta priserna på marknaden.
Så varför kör folk TELIA?
Jo för att dom har en hel del platser i telestationerna exklusivt för sig själva för att förhindra konkurens.
Jag kan säga ett och annat.
Först och främst så är de inte en av de fulaste leverantörerna, det är ju bara skitsnack från din sida.

Att de binder upp sina kunder upp till 4 år skulle jag VÄLDIGT gärna vilja se dig bevisa. Det är nämligen så att jag skaffade 8Mbit i oktober förra året och band mig då 12 månader. I november skrev jag ett nytt avtal för 24Mbit-tjänsten och skulle då binda mig 18 månader. Anledningen till att jag gjorde detta var för att jag fick ett gratis modem. Skulle jag inte vilja ha modemet så skulle jag heller INTE behöva binda mig. Men eftersom jag ville ha modemet (skulle annars behöva köpa ett och har tänkt behålla telia ett bra tag) så fick jag ju bindningstiden. Jag hade ju redan 10 månader kvar på det gamla. Men det är inte så att det läggs på utan jag har 18 månaders bindningstid från det att jag skrev under på 24Mbit-tjänsten, dvs bindningstiden från det gamla abbet slopades helt.

Angående priserna och varför folk vill ha telia. Ja du. Telia är helt klart den mest stabila operatören som erbjuder bredband över koppar i sverige. De har minst nertid då de oftast fixar saker så fort som möjligt. De har en mycket bra kundtjänst som är mycket lättåtkomlig om man jämför med Bostreams och Bredbandsbolaget.

Nu vet jag att du inte kommer hålla med mig ett dyft men jag är lite trött på folk som spyr ur sig en massa galla över saker de inte vet någonting om.
Jag har ignen Teknisk bevisning på bindningstiden. Men jag har själv hört kunder som är bundna till TELIA i Tre år medans arbetskamrater prata med folk som varit bundna Fyra år.

Andledningen Till att TELIA kan göra såm ycket är för att Skanova som äger hela kopparnätet är ett TELIA SONERA företag.

18 månader är en idiotiskt lång bindningstid. OK att TELIA är största leverantörern av bredband men som sagt deras kundsiffror sjunker ständigt. BBB som ligger strax efter går åt det andra hållet. SKulle mycket väl Tro att GlocalNet stiger rätt bra dom också (i kundsiffror då inteinkomster)
Gratis Modem känns som det inte är ett argument för att binda sig i 18 långa månader. på ett och ett halvt år hinner det hända mycket.
Sant är att dom flesta leverantörer binder upp sina kunder på 12 månader. Vilkeet i min värld är idioti. ADamo har en bindningstid (läs uppsägningstid) på 2 månader.
Kolla den här listan så ser du vad du gått miste om.
Jag kan nästan Garantera att det flesta leverantörer på sidan är i princip lika stabila som TELIA. Det är samma nät som alla levererar på.
Och alla Ansluter Sig genom TELIA SONERA. ANledningen till att TELIA kan fixa saker snabbare är också PGA att det är SKANOVA som äger kopparkabeln och det fortfarande är ett TELIA SONERA varumärke.

Konstigt att BBB blivit utsedd till bästa bredbandslevernatör Tre år i rad. samt att deras kundtjänst nyligen fått umtärkelsen bästa kundtjänst.
Samt en NYHET för dig. Bostream finns inte längre. Det köptes upp förra året av BBB
Bredbandsbolaget och Bostream blir ett!

Bredbandsbolaget köpte i augusti 2004 konkurrenten Bostream. Tillsammans utmanar vi nu övriga aktörer och blir den i särklass största konkurrenten till Telia på den svenska bredbands marknaden.

I samband med integrationen försvinner varumärket Bostream. Bredbandsbolaget renodlar samtidigt erbjudandet med tydlig inriktning på kvalificerade bredbandsanvändare. En viktig anledning är att kommande tjänster kräver överförings hastigheter från 8 Mbit/s och uppåt.
Men jag ska lämna dig åt din Drömvärld om TELIA, och äckligt långa bindningstider.
Anledningen till att jag ansåg det vara värt att binda mig 18 månader var att jag ändå inte tänkt byta operatör inom 18 månader. Så vadå om det kanske kommer någon som erbjuder 50Mbit? Så då kunde jag lika gärna ta ett gratis modem för det och spara dem 1000kr. Men jag gillar egentligen inte heller 18 månaders bindningstid. Men detta var VALFRITT! Ville man ha ett gratis modem så fick man binda sig 18 månader. Nöjde man sig med enbart gratis anslutningsavgift så behövde man inte binda sig ALLS! Är inte det bra? Om jag ändå har tänkt behålla telia 18 månader så betalar jag ju inga extra pengar utan jag sparar ju pengarna för modemet för dem där 449kr/mån hade jag ändå fått betala.
Bara för att jag KAN binda mitt mobilabb 24 månader så betyder ju inte det att den operatören är kass utan det är ju en valmöjlighet.

Gällande bostream så vet jag mycket väl att det inte finns längre men det HAR funnits och det var väldigt många som prisade bostream. Jag har personligen haft bostream i flera år och haft så mycket strul så det finns inte. Deras kundtjänst har betett sig väldigt dåligt åt och hela tiden sagt att jag ska ringa om en vecka. Gällande bredbandsbolaget så kan du läsa på tex sweclockers hur många det är som blir behandlade rent ut sagt för jävligt av dem och jag har även arbetskamrater och bekanta som har haft mycket problem med dem.

Personligen så har jag haft minst problem med telia och får en stabil tjänst. Jag anser det är värt lite extra pengar och veta att man inte behöver sitta i kö 30 min för att komma fram till kundtjänsten. De gånger jag behövt ringa telia har jag fått vänta 3 minuter en gång i kö, och kommit fram direkt de andra gångerna.

Sen är det inte samma sak som alla levererar. Adamo med flera levererar ett system via Song's nät.

Självklart handlar ju allt om personliga erfarenheter. Jag säger inte att telia är felfritt. Men det snackas hela tiden om att Telia är sämst osv osv. Jag hävdar bestämt att Telia är minst lika bra (och enligt mig bättre) än de andra leverantörerna på svenska marknaden.
Some things will never be the same again
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Jag har inte heller hävdat att TELIA är sämst. men jag hävdar att det dom gör är att lura fast sina kunder i onödigt långa tider till onödigt dyra priser. När det finns samma tjänster att få billigare samt med mindre bindningstid.


När man ringer till en kundtjänst så Beror det helt på hur seriöst. CallCentret som man ringer till är. Vet folk som suttit timtals och väntat för att komma till viss support medans andra upplevt den hur bra som helst.

Klart att det handlar mycket om personliga erfarenheter.
Jag vet att TELIA har varit riktigt dåliga på att ha ett stabilt bredband i min omnejd. Det är väldigt ofta det går ner.
Vi har å andra en lokal leverantör som är Många gånger bättre än TELIA.
OXYD
Posts: 5
Joined: 2005-01-20 20:05:06
Location: Tyringe/Malmö/Skåneland
Contact:

Post by OXYD »

Mephisto wrote:då har jag ytterligare säljarguyment för BBB =)
Det låter riktigt förjävligt att Telia förutom att binda upp sina kunder i oöndligt lång tid. DEssutom inte kan leverera en bra tjänst.
BBB har ju endast 6mån bindning för sin 24mb tjänst. Dessutom är den bättre. Fiber till telestationerna innebär ju en klart bättre överföring än kopparkabel.
Vill bara säga hej allihopa. Första inlägget på 64 forumet. Blev trött på att vänta på att GforceX skulle komma upp igen :)

Är lite sugen på att veta vad du menar med fiber till stationerna istället för koppar? Du menar att BBB:s tjänst går från koppar till stationerna sen över på fiber men det gör inte Telias?
User avatar
Wooe
Posts: 108
Joined: 2004-04-14 14:31:53
Location: Jönköping
Contact:

Post by Wooe »

Känner man för att byta internetleverantör 3-4 ggr om året så kanske inte en bindningstid på 18 månader är så bra. 3 månaders bindningstid kan ju låta bra, men sedan då? Ska man tvunget byta då bara för att bindningstiden har gått ut? Kan ju inte bli allt för billigt i längden med alla modem och installationsavgifter. Men vill man frivilligt vara utan internet i ett par veckor och hoppas på att leverantören inte har fyllt sina annslutningar i stationen så kan man väl byta då.

Jag har kört med telia i 3 år, har haft en downtime på max en timme totalt. Inget att klaga på.
- MSI K8N Neo-FSR - AMD Athlon64 Newcastle 3000+, Freezer64 - 1024Mb DDR PC3200 - Radeon X800GTO agp - Maxtor DiamondMax 120Gb, Seagate Baracuda 200Gb SATA -
User avatar
lucchesi
Posts: 145
Joined: 2005-01-09 2:29:06
Location: Bollnäs

Post by lucchesi »

OXYD wrote:
Mephisto wrote:då har jag ytterligare säljarguyment för BBB =)
Det låter riktigt förjävligt att Telia förutom att binda upp sina kunder i oöndligt lång tid. DEssutom inte kan leverera en bra tjänst.
BBB har ju endast 6mån bindning för sin 24mb tjänst. Dessutom är den bättre. Fiber till telestationerna innebär ju en klart bättre överföring än kopparkabel.
Vill bara säga hej allihopa. Första inlägget på 64 forumet. Blev trött på att vänta på att GforceX skulle komma upp igen :)

Är lite sugen på att veta vad du menar med fiber till stationerna istället för koppar? Du menar att BBB:s tjänst går från koppar till stationerna sen över på fiber men det gör inte Telias?
Helt riktigt, BBB har ett eget fibernät som går till telestationerna. Detta
är en klar kvalitetsskillnad ifrån tex Telias 24 där det inte är fiber utan koppar hela vägen
Min PC ASUS A7N8X-XE,1024GB PC3200,200GB WD-Caviar,120Gb Seagate Barracuda,120Gb Hitachi Deskstar.Maxtor USB 2.0 100Gb, 16x DVD-RW +/- Samsung,GeCube ATI X1300,AMD 3000+ Barton 333FSB,Ljud AC97, OS Slackware Current,WM KDE 3.5.2
Post Reply