Apple Ibook 12" beställd :-)

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Apple Ibook 12" beställd :-)

Post by benjamin »

Hello folk!

Jag har beställt en Ibook nu efter att ha sålt min stationära, det blev en Ibook G4 1.2GHz, 512MB ram (har 256MB SO-dimm DDR liggande), 30GB hdd, 12" skärm (lättare och minder än 14"-modellen), etc. Jag tänkte fråga det kära OSX-folket här på 64bits lite frågor. Sen blir den rätt billig med CSN-rabbat, 8500kr med frakt är ju inte fel.

1. Hur bra går att göra linuxprogram? Jag vet att många linuxprogram finns till OSX - men går det att köra vissa rakt av eller behöver man kompilera om och så?

2. Ni som har ibook - det står att batteritiden är 6h (under optimala förhållanden såklart) men hur är den irl?

3. Har ni några programtips? Program som ni uppskattar/gillar.

Är det något ni vill tipsa om eller så till en snart ny OSX-användare så vråla till!

Tack på förhand /Benjamin (gamla bim)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Alla program skrivna för linux behöver kompileras om, men det har någon annan alltid gjort så det är inget man behöver bekymra sig om.

Om man surfar eller så och inte gör något ansträngande så kommer man nära maxtiden, men sedan blir batteriet sämre med tiden. Olika mycket beroende på hur tur man har och hur man behandlar sin dator.

Några program jag gillar:
Quicksilver - Svårt att beskriva, gör massa saker smidigt
Colloquy - IRC
SubEthaEdit/Textwrangler - Bra texteditorer
Newsfire - RSS
Thunderbird/Firefox
Proteus/Fire - ICQ mm.

Ta dig tid att lära dig hur systemet fungerar och är uppbyggt, allt är inte som Windows och det finns en liten tröskel man ska över för att lära sig allt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Grattis, du har beställt en underbar dator ;D! Och det heter iBook, inte Ibook :P
Några program jag gillar:
Adium - icq, msn osv
CocoModX - modulspelare
Xcode - koda
Finkcommander - gui till fink
Toast - brännarprogram (kostar pengar :()
Thunderbird och firefox
Pureftpd och pureftpd manager - ftp-server och gui att konfigurera med
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

2. Har ibooken verkligen 6 timmars batteritid? Min powerbook har ca 4 timmar, om jag inte belastar den.

3. AdiumX för icq
Thunderbird/Firefox för mail/surfning
iTerm som terminal
Adressboken som följer med och iSync för att synka mot mobilen via blåtand
VLC och Mplayer OSX som mediaspelare, funkar inte filmen i den ena funkar den i den andre. (Förutom de nyaste wmv-formaten då)
iTunes för musikspelning eftersom jag inte har hittat något annat lämpligt. Skulle vilja ha något liknande winamp, gillar inte iTunes särskilt mycket.
XCode för C/C++-knackande
Smultron som texteditor
Photoshop för.. photoshoppande
Toast som brännarprogram
iComic för att läsa lite onlinecomics, efter att nem tipsat om programmet här i forumet. Funkar dåligt mot penny-arcade dock. :/
MacStumbler för att hitta wlan (ska dock finnas bättre program, har inte orkat leta)
Fugu för SCP och SFTP
Azureus för bittorrent
UnrarX för att slippa packa upp rarfiler via en terminal :p
och sen till slut använder jag Darwinports för att få in diverse unixprogram man är van vid.
hej.
Epic_p1
Posts: 317
Joined: 2003-09-14 11:44:24

Post by Epic_p1 »

Grattis till ett bra köp! :)


Lite program som är bra att ha:

Launchbar - kom åt program, hemsidor, mp3or etc genom några knapptryck!
AdiumX - IMklient (msn, icq, aim etc.)
CocomodX - spelar .mod, .xm etc.
VLC - spela videofiler, klarar xvid svcd etc.
User avatar
trippo
Posts: 15
Joined: 2002-03-25 17:34:27
Location: Jönköping
Contact:

Post by trippo »

Nu är jag inte helt 100% men så gott som, och är ledsen att göra dig besviken.

Men eftersom du har valt 512MB minne (256MB inbyggt + 256MB Sodimm) så blir den enda minnesslot'en upptagen.
Alltså har du ingen nytta av den 256'an du har liggandes hemma.

Det är nämligen så att det är 256MB minne inbyggt i datorn, sen har du en extra minnesslot som du kan byta modulen i.

Så tyvärr gjorde du en liten tabbe där.

För övrigt så får jag gratulera till ett bra köp :)
Some things will never be the same again
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

tripodz wrote:Nu är jag inte helt 100% men så gott som, och är ledsen att göra dig besviken.

Men eftersom du har valt 512MB minne (256MB inbyggt + 256MB Sodimm) så blir den enda minnesslot'en upptagen.
Alltså har du ingen nytta av den 256'an du har liggandes hemma.

Det är nämligen så att det är 256MB minne inbyggt i datorn, sen har du en extra minnesslot som du kan byta modulen i.

Så tyvärr gjorde du en liten tabbe där.

För övrigt så får jag gratulera till ett bra köp :)
Tror han menar att han köppt den i standard utförande med 256 i och sedan att han redan har en 256 hemma... men det är bara vad jag tror. ::)

Grattis bim :) iBooken är så fin så fin ;P


EDIT: Jag var först! ;D
Last edited by Xmel on 2005-03-04 22:05:32, edited 1 time in total.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

tripodz wrote:Nu är jag inte helt 100% men så gott som, och är ledsen att göra dig besviken.

Men eftersom du har valt 512MB minne (256MB inbyggt + 256MB Sodimm) så blir den enda minnesslot'en upptagen.
Alltså har du ingen nytta av den 256'an du har liggandes hemma.

Det är nämligen så att det är 256MB minne inbyggt i datorn, sen har du en extra minnesslot som du kan byta modulen i.

Så tyvärr gjorde du en liten tabbe där.

För övrigt så får jag gratulera till ett bra köp :)
Totalt blir det 512mb menade Bim tror jag, 256mb inbyggt och sen sin egen sodimm 256mb stoppar han i :)
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Tror du kommer bli mycket nöjd med datorn.
Många linuxprogram finns portade i Fink (fink.sf.net) vilket är en port av Debians apt-system. Det finns andra liknande projekt som Gentoo Mac OS X eller Darwintools men Fink är det med flest program.

Här följer mina favoritprogram:

Quicksilver - det är få program jag har haft så stor nytta av som det. Framförallt som programstartare (launcher) med kortkommandot äpple-space, efter ett litet tag känns alla andra sätt att starta program onödiga.

Safari - eftersom Opera inte fungerar speciellt bra i OS X. FF är tråkig men vill man ändå ha en geckoläsare så finns alltid Camino.

Mail - Varför krångla med Thunderbird när det medföljande Mail gör sakerna minst lika bra och i Cocoa?

AdiumX - icq, msn mm jag saknar dess smidighet och funktionalitet i Windowsklienter. Med rätt tema kan det bli riktigt snyggt, standardutseendet är lite tråkigt.

VIM - bästa editorn

Newsfire - rssläsare, problemet är bara det att om man har för många kanaler blir det lätt distraherande ;)

VLC & MplayerOSX - För filmuppspelning. Likvärdiga ibland är den ena mer buggig än den andra och tvärt om.

XCode - hann jag inte lära mig men verkar bra bara man sätter sig in i det.

GeekTool - sätt termilanprograms output, textfiler eller något annat på skrivbordet.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
trippo
Posts: 15
Joined: 2002-03-25 17:34:27
Location: Jönköping
Contact:

Post by trippo »

Xmel wrote:Tror han menar att han köppt den i standard utförande med 256 i och sedan att han redan har en 256 hemma... men det är bara vad jag tror. ::)

Grattis bim :) iBooken är så fin så fin ;P


EDIT: Jag var först! ;D
Nu när jag har läst igen så tror jag nog på att du har rätt ;)

Så kan det gå ibland.
Some things will never be the same again
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Oj! Satan vad fint med så många svar! Tackar tackar!

Ser ut som jag har en del fina program att plöja igenom :-) Jag förstår det som att OSX "programstartarmöjligheter" (alltså enkelheten att starta program) inte låter så där super om man vissa tipsar om olika launchers? Det finns väl en original msn messenger-klient till OSX förresten?

Enligt spec. ska den ha 6h och kan man sitta och arbeta i 3h så är jag nöjd. Ett nytt batteri är inte så våldsamt dyrt, typ runt 1200ikr eller något såg jag. Det är ingen som vet om man kan ta ut cdromen och slänga in ett extra batteri där? Eller något sådant så man kan ha dubbla batterier.

Jo, precis så har jag kört originalkonfig och hoppas att den ska gilla mitt 256MB SODDR, vet någon om den är ultrakänslig för minne?

Är det någon som har testat något 3dspel på ibook g4? Inte därför man har köpt den men skulle vara kul om något funkade någon gång :-)

Fick ett mail att den ska skickas om 5 dagar(!) (den tio mars) men kanske tidigare - lite småwhine. Men den som väntar på något gott....

En sak! Vore kul om ni skrev vad ni hade för macar också och hur bra macosx gled, osv!
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

benjamin wrote:Jo, precis så har jag kört originalkonfig och hoppas att den ska gilla mitt 256MB SODDR, vet någon om den är ultrakänslig för minne?
Jag hade en 512MB sticka till min iBook som den inte gillade (minnet var felfritt). Många pratar om att de sväljer det mesta, så jag antar att jag hade otur. Jag köpte i vart fall en ny, dyrare, sticka senare som gick problemfritt.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

benjamin wrote:Är det någon som har testat något 3dspel på ibook g4? Inte därför man har köpt den men skulle vara kul om något funkade någon gång :-)
Nej, men jag har kollat på en massa demos med den och det funkade fint, så det går säkert att spela på den också.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Det finns en "orgial" msn klient från microsoft. Den stödjer dock inte bilder(för den som vill ha det altså) jag kör själv med amsn ( http://amsn.sf.net ) även adium klarar bilder och funkar med msn protokollet.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Kan tipsa om dennahttp://android8.users.whitehat.dk/wordp ... .php?p=255
Sen kan du ju mirkka med irssi via terminal.app, mac.se @ Efnet.net det är där sakerna händer 8) kodar du mkt Php eller dylikt så kan Smultron vara en bra editor. Sen så kan du kolla in versiontracker.com, där finns det allt som man kan behöva.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

benjamin wrote:Ser ut som jag har en del fina program att plöja igenom :-) Jag förstår det som att OSX "programstartarmöjligheter" (alltså enkelheten att starta program) inte låter så där super om man vissa tipsar om olika launchers?

[...]

En sak! Vore kul om ni skrev vad ni hade för macar också och hur bra macosx gled, osv!
Macen har en helt annan kultur med småprogramvaror än vad PC har, därför finns det massor med lustiga små 'systemförbättrare' som vissa gillar och andra ogillar. Självklart kan man starta program på OSX på samma sätt som på Windows genom att dubbelklicka på en ikon, eller enkelklicka i dockan, men jag tycker att det är så otroligt mycket smidigare med Quicksilver.

Istället för att hålla på med musen så skriver jag bara början på programmets namn så kan jag starta det ur en meny, samma sak fungerar med alla kontakterna i adressboken. Börja skriv namnet på en person och sedan kan du skicka email/sms till honom eller henne utan att behöva lämna tangentbordet.

Programmet kan massor med saker till, exempelvis slå upp ord i en ordbok, byta låt i iTunes och mycket mer med hjälp av plugins. Det söker igenom alla dokument på hårddisken 'live' (på samma sätt som låtar i iTunes) och på så sätt behöver man aldrig komma ihåg var man sparade dokument. För att ta ett enkelt exempel, om jag vill skicka en fil till någon: Först börjar jag skriva något som finns i filens namn, alla filer som innehåller det dyker upp. Sedan går jag över till nästa ruta och skriver email, varpå 'email to:' kommer upp. Tab igen och jag skriver personens namn (eller mellannamn) och trycker på enter. Så hamnar jag i ett email adresserat till den personen med rätt fil inlagt. Otroligt smidigt, du kommer säkert att uppskatta det även om jag inte lyckas förklara hälften av vad det kan göra. En bild kanske hjälper...



http://quicksilver.blacktree.com/

Image

Jag har en PowerBook 12" med 640MB RAM och Superdrive.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Nem: Ungefär som Spotlight kommer vara i Tiger?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

benjamin wrote:Ser ut som jag har en del fina program att plöja igenom :-) Jag förstår det som att OSX "programstartarmöjligheter" (alltså enkelheten att starta program) inte låter så där super om man vissa tipsar om olika launchers?
Docken och "genvägar" finns men precis som på Windows är det för många inte den inbygda lösningen som är optimal utan nånga söker sig till andra lösningar och det är där launcers kommer in. Jag använde Docken enbart ett bra tag innan jag hittade Quicksilver och det fungerade bra men på det hela taget blev det smidigare med QS.

Sen måste jag tipsa om www.macupdate.com och www.versiontracker.com om du letar macprogram. De listar tillsammas de flesta macprogram som är värda att nämnas och jag skulle tro att du hittar alla som nämnts i den här tråden där.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

TinyTeeth wrote:Nem: Ungefär som Spotlight kommer vara i Tiger?
Spotlight kan söka på allt i filens innehåll samt en massa meta-data. Så Spotlight lär sopa banan med det här vad gäller sökning.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Tack för utläggningen Nem och tack ni andra också :-) Ska bli så jäkla intressant att testa sen. Kul om fler skriver om sina macar btw.

Tack på förhand!
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Min mac mini 1.4ghz, 80gb, 512 borde komma nu under veckan. Nu undrar jag bara, klarar man sig på 512? jag har hört att macosx gärna vill ha lite mer minne om den ska klara av att hantera allt smidigt om man multitaskar. Tex om jag har 15flikar i firefox sedan minimerar fönstret, kommer då "anden i flaskan" effekten hacka? Har hört att den kan gnälla på likande saker om man har för lite minne. Det skulle väl inte störa mig speciellt mycket, men tillräckligt.
We dance to all the wrong songs
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

dpinto wrote:Min mac mini 1.4ghz, 80gb, 512 borde komma nu under veckan. Nu undrar jag bara, klarar man sig på 512? jag har hört att macosx gärna vill ha lite mer minne om den ska klara av att hantera allt smidigt om man multitaskar. Tex om jag har 15flikar i firefox sedan minimerar fönstret, kommer då "anden i flaskan" effekten hacka? Har hört att den kan gnälla på likande saker om man har för lite minne. Det skulle väl inte störa mig speciellt mycket, men tillräckligt.
Anden i flaskan och Exposé mm. är saker som mest beror av grafikkortet. Med andra ord, det hackar i princip aldrig då grafikkorten är anpassade för spel (läs: överdimensionerade till allt annat).
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Förutom när Tiger( Mac OS X.4) kommer, då kommer grafikkortet spela en stor roll, Apple utvecklar en teknik som de kallar CoreImage, vilket ska avlasta CPUn och använda grafikkortet i mycket större utsträckning än vad som görs nu. Då kommer det krävas all kraft som kan fås, och mer VRam än 32mb.

Tyvärr så kommer varken Mac Mini eller iBook stödja det fullt ut. Utan det krävs mer än 32mb i Vram på grafikkretsen. Powerbooken, nya iMac G5 och Powermacs med ett godkänt grafikkort kommer kunna använda det fullt ut.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Tjacke wrote:Förutom när Tiger( Mac OS X.4) kommer, då kommer grafikkortet spela en stor roll, Apple utvecklar en teknik som de kallar CoreImage, vilket ska avlasta CPUn och använda grafikkortet i mycket större utsträckning än vad som görs nu. Då kommer det krävas all kraft som kan fås, och mer VRam än 32mb.

Tyvärr så kommer varken Mac Mini eller iBook stödja det fullt ut. Utan det krävs mer än 32mb i Vram på grafikkretsen. Powerbooken, nya iMac G5 och Powermacs med ett godkänt grafikkort kommer kunna använda det fullt ut.
Redan nu avlastar grafikkortet så mycket från processorn med hjälp av Quartz Extreme, tekniken bakom Exposé och liknande animationer, att Tiger inte kommer innebära någon förändring i det hänseendet.

Vad gäller Core Image är kraven för det långt ifrån klara, alla sådana referenser som tidigare fanns på Apples sida är borttagna sedan flera månader tillbaka. Mitt stalltips är att just 32MB kommer att vara kravet.

Doom 3 utnyttjar grafikkorten fullt ut, men inte ens Core Image kommer att ställa annat än mycket modesta krav på kortets kapacitet jämfört med spel. Core Image är en vidareutveckling av idéerna från QE, inte en ny revolution.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Helt klart intressant med Tiger, läst lite om det och trots det så beställde jag min iBook nu. Jag hoppas och tror att Tiger kommer fungera - sen måste en del effekter gå att stänga av? The time will tell I think. Just nu vill jag bara ha min iBook, slänga in lite sköna program och njuta. Den 10 Mars ska den skickas senaste, på tok för lång tid!
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
Post Reply